Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-04-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. dubna 1993 č. 167 + P

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní
rady č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a
poplatcích za jeho znečišťování
(tisk č. 155)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 14. dubna 1993 č. 167

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování /tisk č. 155/

Vláda České republiky na svém zasedání dne 14. dubna 1993 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování/tisk č. 155/.

Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh tohoto zákona z těchto důvodů:

1. Návrh zákona nedůsledně provádí přesun kompetencí z České inspekce životního prostředí na okresní úřady v oblasti kontroly středních zdrojů znečišťování a ukládání pokut jejich provozovatelům. Je to zřejmé především z ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) a b) a odst. 2 písm. e) a f) platného znění zákona, které zůstávají návrhem nedotčeny i z nově koncipovaného ustanovení § 3a. Tím dochází k překrývání kompetencí inspekce a okresních úřadů, což neodpovídá věcnému záměru vyjádřenému v důvodové zprávě návrhu.

Pokud by na rozdíl od věcného záměru měly mít inspekce i okresní úřady v některých směrech stejné kompetence bylo by nutno stanovit postup kdo bude v konkrétních případech činnost vykonávat.

2. Nedůslednost při zpracování novely se odráží i v tom, že přenesení ustanovení stávajícího § 3 odst. 1 do navrhovaného znění § 3a nejsou v navrhovaném textu použity příslušné odkazy pod čarou na zvláštní předpisy.

3. Nedostatečně je vyřešena i otázka, kam budou odváděny výnosy z případných pokut udělovaných okresními úřady. Pokud by měly směřovat do rozpočtu okresních úřadů došlo by k omezení příjmových zdrojů do Státního fondu životního prostředí České republiky ve smyslu zákona ČNR č. 388/1991 Sb.

4. Zamýšlený přenos kompetencí na okresní úřady by si vyžadoval i dopracování stávajícího znění § 10 zákona č. 389/1991 Sb., což předkládaný návrh neobsahuje.

5. Lze mít pochybnosti o tom, že při realizaci přenesení kompetencí budou mít okresní úřady ve stávajícím složení potřebný počet odborných pracovníků a přístrojové techniky k zajištění výkonu kontroly středních zdrojů znečištění. Zajištění této agendy by si nepochybně vyžádalo zvýšené nároky ze státního rozpočtu, což návrh nepředpokládá.