I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 14. dubna 1993 č. 167
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování /tisk č. 155/
Vláda České republiky na svém zasedání dne 14. dubna 1993 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování/tisk č. 155/.
Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh tohoto zákona z těchto důvodů:
1. Návrh zákona nedůsledně provádí přesun kompetencí z České inspekce životního prostředí na okresní úřady v oblasti kontroly středních zdrojů znečišťování a ukládání pokut jejich provozovatelům. Je to zřejmé především z ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) a b) a odst. 2 písm. e) a f) platného znění zákona, které zůstávají návrhem nedotčeny i z nově koncipovaného ustanovení § 3a. Tím dochází k překrývání kompetencí inspekce a okresních úřadů, což neodpovídá věcnému záměru vyjádřenému v důvodové zprávě návrhu.
Pokud by na rozdíl od věcného záměru měly mít inspekce i okresní úřady v některých směrech stejné kompetence bylo by nutno stanovit postup kdo bude v konkrétních případech činnost vykonávat.
2. Nedůslednost při zpracování novely se odráží i v tom, že přenesení ustanovení stávajícího § 3 odst. 1 do navrhovaného znění § 3a nejsou v navrhovaném textu použity příslušné odkazy pod čarou na zvláštní předpisy.
3. Nedostatečně je vyřešena i otázka, kam budou odváděny výnosy z případných pokut udělovaných okresními úřady. Pokud by měly směřovat do rozpočtu okresních úřadů došlo by k omezení příjmových zdrojů do Státního fondu životního prostředí České republiky ve smyslu zákona ČNR č. 388/1991 Sb.
4. Zamýšlený přenos kompetencí na okresní úřady by si vyžadoval i dopracování stávajícího znění § 10 zákona č. 389/1991 Sb., což předkládaný návrh neobsahuje.
5. Lze mít pochybnosti o tom, že při realizaci přenesení kompetencí budou mít okresní úřady ve stávajícím složení potřebný počet odborných pracovníků a přístrojové techniky k zajištění výkonu kontroly středních zdrojů znečištění. Zajištění této agendy by si nepochybně vyžádalo zvýšené nároky ze státního rozpočtu, což návrh nepředpokládá.