Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-12-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. prosince 1998 č. 825

k návrhu statutu Akreditační komise


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. s c h v a l u j e statut Akreditační komise obsažený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á ministru školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnit statut Akreditační komise do 31. ledna 1999.


Provede:

ministr školství, mládeže
a tělovýchovy




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 9. prosince 1998 č. 825








S t a t u t

AKREDITAČNÍ

KOMISE

















Článek 1
Úvodní ustanovení

(1) Akreditační komise (dále jen “komise”) pečuje o kvalitu vysokoškolského vzdělávání a všestranně posuzuje vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost vysokých škol. K tomuto cíli zejména
a) hodnotí činnost vysokých škol a kvalitu akreditovaných činností a zveřejňuje výsledky hodnocení,
b) posuzuje další záležitosti týkající se vysokého školství, které jí předloží ministr a vydává k nim stanovisko) § 84 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách). ).
(2) Komise je oprávněna při plnění svých úkolů vyža-dovat od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen “ministerstvo”), veřejných a státních vysokých škol, jejich fakult, vysokoškolských ústavů, soukromých vysokých škol a právnických osob, které se podílejí na vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysokých škol potřebné informace, podklady a součin-nost při plnění svých povinností podle čl. 2 až 4.
Článek 2
Činnost komise

(1) Komise zahajuje jednání z podnětu předsedy komise, jejího místopředsedy, nejméně jedné třetiny členů komise nebo na návrh ministra školství, mlá-deže a tělo-výchovy (dále jen "ministr”).

(2) Jednání komise se konají nejméně třikrát ročně.

(3) Písemné žádosti o akreditaci studijního programu a písemné žádosti o akreditaci habilitačního řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru (dále jen “žádost”), postoupené ministerstvem komisi v období mezi 1. březnem a 30. srpnem mohou být posuzovány jako žádosti podané 1. září téhož kalendářního roku.



(4) Komise si může vyžádat další informace podle čl. 1 odst. 2 k vydání stanoviska
a) k žádostem uvedeným v odstavci 3,
b) ke zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakulty veřejné nebo státní vysoké školy,
c) k udělení státního souhlasu pro právnickou osobu, která chce působit jako soukromá vysoká škola,
d) k určení typu vysoké školy.

(5) Komise prostřednictvím sekretariátu dostupnou formou zveřejňuje typ požadovaných informací podle odstavce 4. K tomuto účelu využívá rovněž elektronické prostředky, např. zveřejňování prostřednictvím Internetu.




(6) Pro projednávání návrhu na zrušení opatření, které ministerstvo přijalo z důvodu zjištěných závažných nedostatků při uskutečňování akreditovaných činností nebo z důvodu vzniku okolností, které by odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci, připraví příslušná vysoká škola, fakulta nebo vysokoškolský ústav veřejné nebo státní vysoké školy nebo právnická osoba, která se podílí na vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysoké školy, podklady, které se přikládají k písemné žádosti podle odstavce 3, případně další podklady podle požadavku komise.


Článek 3
Hodnocení činnosti vysokých škol

(1) Při hodnocení činnosti vysokých škol a kvality akreditovaných činností se komise zaměřuje především na hodnocení činnosti fakult a vysokoškolských ústavů veřejných nebo státních vysokých škol, soukromých vysokých škol nebo právnických osob, které se podílejí na vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké anebo další tvůrčí činnosti vysokých škol (dále jen “instituce”). Pro hodnocení v určitém období vybírá komise zpravidla jednu instituci nebo více institucí s obdobnými akreditovanými studijními programy.

(2) Hodnocení probíhá v průběhu jednoho a půl roku s tímto základním postupem
a) výběr instituce nebo institucí komisí a pověření příslušného člena komise zajištěním procesu hodnocení,
b) zřízení účelové pracovní skupiny podle čl. 9 odst. 1 písm. b),
c) seznámení rektora, děkana nebo ředitele vysokoškolského ústavu veřejné nebo státní vysoké školy nebo orgánu soukromé vysoké školy, který vykonává působnost rektora, děkana nebo ředitele vysokoškolského ústavu (dále jen “vedoucí pracovník”) s tím, že instituce byla komisí vybrána pro hodnocení; součástí je žádost o zajištění spolupráce hodnocené instituce s účelovou pracovní skupinou,
d) zpracování požadavků na informace k hodnocení instituce a jejich předání vedoucím pracovníkům hodnocené instituce,
e) zpracování získaných informací a dalších doplňujících materiálů účelovou pracovní skupinou,
f) vyjádření stanoviska vedoucího pracovníka hodnocené instituce ke složení části účelové pracovní skupiny, jejíž členové mají osobně ověřit v prostorách hodnocené instituce údaje podle písmene e) a získat další poznatky o hodnocené instituci,
g) návštěva alespoň tří členů účelové pracovní skupiny na hodnocené instituci,
h) zpracování návrhu doporučení a závěrů z hodnocení účelovou pracovní skupinou a jejich projednání s vedoucím pracovníkem hodnocené instituce v účelové pracovní skupině,
i) předání návrhu doporučení a závěrů podle písmene h) komisi,
j) přijetí doporučení a závěrů k hodnocení instituce nebo institucí komisí za účasti vedoucího pracovníka této instituce nebo institucí,
k) předání doporučení a závěrů komise spolu s vyjádřením vedoucího pracovníka hodnocené instituce ministerstvu a zveřejnění těchto doporučení a závěrů a vyjádření vedoucího pracovníka hodnocené instituce.




(3) Účelová pracovní skupina na základě souhlasu komise využívá pro činnosti podle odstavce 2 písmeno d) a e) podklady, které zpracovává instituce v souvislosti s jejím vnitřním hodnocením.

(4) O prodloužení doby, po kterou probíhá hodnocení činnosti vysoké školy podle odstavce 2, může rozhodnout komise.

Článek 4
Výroční zpráva komise

(1) Výsledky hodnocení institucí, přehled stanovisek komise k záležitostem uvedeným v čl. 2 odst. 3, 4 a 6 a další komisí přijaté závěry v kalendářním roce jsou obsahem výroční zprávy komise, která je každoročně zveřejňována, a to nejpozději do 31. března za uplynulý kalendářní rok.

(2) Výroční zpráva komise je předkládána ministerstvu. Přílohou výroční zprávy komise předkládané ministerstvu je zpráva o materiálním a finančním zabezpečení činnosti komise.


Článek 5
Působnost předsedy, místopředsedy a členů komise

Předseda komise

a) je odpovědný za činnost komise,
b) odpovídá za výkon činností nezbytných pro plynulý chod komise v období mezi jejími jednáními,
c) svolává a řídí jednání komise,
d) předkládá ministrovi výsledky o hodnocení institucí komisí a stanoviska komise k dalším záležitostem týkajícím se vysokého školství, které komisi předložil ministr ,
e) předkládá ministerstvu stanoviska k žádostem o akreditaci studijního programu, k žádostem o oprávnění konat habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem a stanoviska k žádostem o udělení státního souhlasu pro právnickou osobu, která chce působit jakou soukromá vysoká škola,
f) předkládá rektorovi stanovisko k návrhu na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakulty veřejné vysoké školy nebo státní vysoké školy a k určení typu vysoké školy,
g) předkládá ministrovi po projednání v komisi návrh na odvolání člena komise, který se v průběhu dvou let zúčastnil méně než poloviny zasedání komise nebo neplnil činnosti podle čl. 7,
h) předkládá ministrovi případné podněty na změny ve složení komise,
i) předkládá ministerstvu další stanoviska související s péčí komise o kvalitu akreditovaných činností vysokých škol, včetně výroční zprávy podle čl. 4 odst. 2,
j) předkládá rektorům další stanoviska související s péčí komise o kvalitu akreditovaných činností vysokých škol,
k) je oprávněn vyžadovat podklady podle čl. 1 odst. 2,
l) zúčastňuje se projednávání otázek souvisejících s činností komise na ministerstvu a dalších institucích,
m) vykonává činnosti podle čl. 7.


Článek 6

Místopředseda komise zejména

a) zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti,
b) řídí pracovní skupiny podle čl. 9 až 11 a odpovídá za jejich činnost,
c) spolupracuje s tajemníkem komise při zajištění činnosti pracovních skupin,
d) vykonává činnosti podle čl. 7.

Článek 7

Člen komise

a) zúčastňuje se jednání komise s právem hlasovat ,
b) zodpovídá za přípravu podkladů pro vydávání stanovisek komise k žádostem podle čl. 2 odst. 3 a 4 a pro hodnocení činnosti podle čl. 3 v působnosti, kterou mu stanovila komise,
c) k přípravě podkladů podle písmene b) může komisi navrhnout zřízení pracovní skupiny podle čl. 9,
d) v případě zřízení pracovní skupiny podle písmene c) zodpovídá místopředsedovi za její činnost,
e) zúčastňuje se dalších činností souvisejících s úkoly komise.

Článek 8
Tajemník a sekretariát komise

(1) Činnost komise administrativně, materiálně a finančně zabezpečuje ministerstvo prostřednictvím sekretariátu komise. Sekretariát komise je organizačně začleněn do skupiny vědy a vysokého školství ministerstva.

(2) Sekretariát komise je veden tajemníkem komise, kterého jmenuje a odvolává ministr na návrh předsedy komise, a to nejpozději do 60 dnů od předložení tohoto návrhu.

(3) Tajemník komise má právo účastnit se jednání komise a pracovních skupin bez práva hlasovat.


Článek 9
Pracovní skupiny komise

(1) Pro plnění úkolů může komise zřizovat pracovní skupiny

a) stálé pro posuzování žádostí institucí podle čl. 1 odst. 1 písm a) a čl. 2 odst. 3,

b) účelové pro hodnocení institucí podle čl. 3.

(2) Účelová pracovní skupina se zřizuje pouze na dobu hodnocení vybrané instituce nebo institucí.

(3) Návrh na složení pracovní skupiny a na změny v jejím složení předkládá komisi člen komise podle čl. 7 písm. c).

(4) Pro odborná zaměření, která nejsou v komisi zastoupená, může komise pověřit předložením návrhu na zřízení pracovní skupiny i někoho jiného než člena komise. Komise může jmenovat předsedou pracovní skupiny i jinou osobu než svého člena.



(5) Člen komise může být členem pracovní skupiny. Členem pracovní skupiny podle odstavce 1 písm. b) nemůže být vedoucí pracovník hodnocené instituce.

(6) Předseda pracovní skupiny může se souhlasem tajemníka komise využívat k technickému a administrativnímu zajištění činnosti pracovní skupiny sekretariátu komise.

(7) Činnost pracovní skupiny končí, jestliže byl komisí odvolán její předseda. Její činnost může komise ukončit i z jiných důvodů.


Článek 10
Předseda pracovní skupiny

(1) Předseda stálé pracovní skupiny

a) odpovídá za činnost stálé pracovní skupiny, zpracovávání zápisů z jednání stálé pracovní skupiny a jejich předávání sekretariátu komise; přílohou zápisu jsou příslušná stanoviska a doporučení stálé pracovní skupiny,
b) odpovídá za způsob jednání stálé pracovní skupiny podle čl. 11 odst. 4,
c) předkládá návrh finančního zabezpečení činnosti stálé pracovní skupiny sekretariátu komise,
d) může si k posuzování žádosti od instituce vyžádat další potřebné informace,
e) může zvát k posuzování žádosti ve stálé pracovní skupině zástupce příslušné instituce.
(2) Předseda účelové pracovní skupiny
a) odpovídá za činnost účelové pracovní skupiny,
b) odpovídá za způsob jednání účelové pracovní skupiny podle čl. 11 odst. 4,
c) předkládá komisi návrh časového harmonogramu hodnocení podle čl. 3 odst. 2,

c) předkládá návrh finančního zabezpečení činnosti účelové pracovní skupiny sekretariátu komise.

Článek 11
Způsob jednání pracovní skupiny

(1) Jednání pracovní skupiny svolává její předseda.

(2) Program jednání stanovuje předseda pracovní skupiny. Členové pracovní skupiny jsou informováni předem. Návrhy na doplnění programu jsou oprávně-ni předkládat všichni členové pracovní skupiny; o změnu progra-mu může požádat i tajemník komise.

(3) Člen pracovní skupiny je při výkonu své funkce člena pracovní skupiny nezastupitelný.

(4) Do tří měsíců po zřízení pracovní skupiny předkládá předseda pracovní skupiny komisi návrh způsobu jednání pracovní skupiny, který zejména stanovuje

a) způsob zpracovávání stanovisek a návrhů doporučení pracovní skupinou,
b) podmínky pro přijímání stanovisek v pracovní skupině.




(5) Nesouhlasí-li předseda pracovní skupiny s doporučením přijatým pracovní skupinou, předkládá komisi své stanovisko spolu s doporučením pracovní skupiny.

(6) V případě, že při projednávání žádosti ve stálé pracovní skupině vznikne potřeba dalších doplňujících informací nebo jsou v žádosti zjištěny nedostatky, vrátí předseda stálé pracovní skupiny žádost sekretariátu komise, který vyzve instituci k doplnění informací nebo odstranění nedostatků v žádosti v přiměřené lhůtě. Do doby předání požadovaných informací sekretariátu nebo odstranění nedostatků v žádosti je projednávání žádosti přerušeno. Pokud nejsou požadované informace předloženy sekretariátu komise ve stanoveném termínu, může být žádost předložena k projednání na nejbližší zasedání stálé pracovní skupiny.

(7) Předseda komise může pověřit některého z členů pracovní skupiny zastupováním jejího předsedy
a) na základě písemné žádosti předsedy pracovní skupiny, ve které jsou uvedeny důvody a doba, po kterou má být předseda pracovní skupiny zastupován,
b) v případě, že předseda pracovní skupiny nevykonává po dobu delší než čtyři měsíce funkci předsedy pracovní skupiny. O tomto pověření písemně informuje předsedu příslušné pracovní skupiny.

(9) Po dobu zastupování plní pověřený člen povinnosti podle čl. 10 odst. 1 nebo čl. 10 odst. 2.


Článek 12
Jednací řád komise

(1) Jednání komise jsou svolávána tak, aby byla dodržena lhůta nejvýše 120 dnů pro posouzení předložené žádosti instituce. Pokud nebyl termín jednání stanoven na předcházejícím jednání, určuje tento termín předseda komise.

(2) Program jednání navrhuje předseda; o návrhu jsou členové komise informováni předem, nejpozději pozvánkou na jednání komise. Program komise je schvalován při zahájení jednání, po projednání případných návrhů na jeho změny. Návrhy na změny jsou oprávně-ni předkládat všichni členové komise; o změnu progra-mu může požádat i tajemník komise.

(3) Člen komise je při výkonu své funkce člena komise nezastupitelný.

(4) Je-li během svého funkčního období předseda nebo místopředseda nebo člen komise jmenován rektorem, prorektorem nebo děkanem nebo orgánem soukromé vysoké školy, který vykonává funkci rektora, prorektora nebo děkana, zúčastňuje se jednání komise do jmenování nového předsedy nebo místopředsedy nebo člena komise bez práva hlasovat.

(5) Předsedové pracovních skupin uvedených v článku 9 odst. 3 jsou na jednání komise zváni pokud se projednávaná problematika týká činnosti jejich pracovních skupin. Jednání komise se zúčastňují s hlasem poradním.

(6) Jednání komise jsou neveřejná. Jednání se mohou zúčastnit představitelé ministerstva. K projednání stanoviska ke zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakulty nebo k udělení státního souhlasu pro právnickou osobu, která chce působit jako soukromá vysoká škola jsou na jednání komise přizváni zástupci žadatelů. K projednávání závěrů a doporučení k hodnocení instituce podle článku 3 odst. 2 písm. j) jsou na jednání komise přizváni vedoucí pracovníci hodnocené instituce. Z pověření předsedy může tajemník komise přizvat na jednání komise další hosty.




(7) Žádost musí být sekretariátem komise neprodleně předána pověřenému členovi komise nebo předsedovi pracovní skupiny podle článku 10 odst. 1. Ostatní členové komise jsou informováni o žádosti sekretariátem komise prostřednictvím elektronických prostředků.
(8) Před projednáváním žádosti podle čl. 2 odst. 3 na jednání komise mohou její členové zasílat svá stanoviska v elektronické podobě sekretariátu komise. Pokud žádný člen komise neměl k žádosti připomínky před příslušným zasedáním komise, je žádost předložena komisi k přímému přijetí závěru podle odstavce 9. Komise projednává žádost na základě stanoviska pověřeného člena komise a příslušné stálé pracovní skupiny.

(9) O závěrech z jednání k jednotlivým bodům rozhoduje komise veřejným hlasováním. Ke schvá-lení předložených návrhů se vyžaduje souhlas nadpoloviční větši-ny všech členů komise, s výjimkou návrhů stanovisek k žádostem podle § 84 odst. 2 písm. c) a d) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), k jejichž schválení se vyžaduje souhlas nejméně dvou třetin všech členů komise

(10) Obsah informace o žádosti podle odstavce 7 určí komise.


Článek 13
Závěrečná ustanovení

Statut akreditační komise byl schválen usnesením vlády č. 825 ze dne 9. prosince 1998 a nabývá tímto dnem účinnosti.