Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-09-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. září 2002 č. 906 + P

o vyjádření vlády k rozšíření návrhu a doplnění k ústavní stížnosti skupiny poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení části nařízení vlády
č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002
až 2004/2005


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k rozšíření návrhu a doplnění k ústavní stížnosti skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení části nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005, vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. s o u h l a s í s upuštěním od ústního jednání v řízení o návrhu skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení části nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o vyjádření vlády podle bodu I tohoto usnesení a souhlasu vlády podle bodu II tohoto usnesení informoval předsedu Ústavního soudu.


Provede:

předseda vlády




V y j á d ř e n í
vlády k rozšíření návrhu a doplnění k ústavní stížnosti skupiny poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení části nařízení vlády
č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru
na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005

I.


Vláda na jednání své schůze dne 20. února 2002 projednala návrh skupiny 55 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, zastoupených advokátem JUDr. Františkem Urbancem, na zrušení části nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005 a svým usnesením č. 188 přijala k předmětnému návrhu vyjádření. Podáním ze dne 27. srpna 2002 stěžovatelé svou ústavní stížnost rozšířili a doplnili o návrh na zrušení ustanovení § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. Rozšíření návrhu bylo plénem Ústavního soudu připuštěno.

II.


Česká republika se v souladu s Evropskou dohodou zakládající přidružení mezi Českou republikou na straně jedné a Evropskými společenstvími na straně druhé zavázala zavádět do českého právního řádu principy komunitárního práva. Společné zemědělské politice Evropské Unie je třeba se postupně přizpůsobovat jak institucionálním zabezpečením, tak i jistou regulací trhů zemědělských produktů včetně akceptování společných postupů s cílem předejít nepříznivým vlivům na tuto zvlášť citlivou oblast ekonomiky po vstupu České republiky do Evropské Unie. Celý komunitární systém je postaven na direktivním přidělení tzv. národních kvót, z nichž jsou pak odvozeny kvóty individuální. Zákonem č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), byl zřízen Státní zemědělský intervenční fond jako tzv. intervenční agentura čili základní stavební prvek provádění Společné zemědělské politiky, což je v souladu s principy práva Evropských společenství.

III.


Navrhovatelé v doplnění své ústavní stížnosti namítají nedostatek zákonného zmocnění pro delegaci rozdělování produkčních kvót cukru a rezervy z vlády České republiky na Státní zemědělský intervenční fond, neboť zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu výslovně nestanoví pravomoc Státního zemědělského intervenčního fondu stanovit výrobcům cukru jednotlivé kvóty a stanovit rezervu jednotlivým žadatelům a navrhují proto zrušení ustanovení § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb.

Ustanovením § 12 odst. 3 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu byla vláda zmocněna stanovit produkční kvóty a podmínky systému produkčních kvót s tím, že při jejich stanovení dodrží rozsah a časové termíny vyplývající z časového harmonogramu stanoveného v jednání o přistoupení České republiky do Evropské unie. Na základě tohoto zákonného zmocnění vláda v ustanovení § 7 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005, stanovila způsob výpočtu kvóty jednotlivým žadatelům jako součin průměrné roční výroby cukru žadatele o kvótu a koeficientu pro stanovení kvóty jednotlivým žadatelům. Z ustanovení § 7 odst. 4 cit. nařízení vlády pak vyplývá, že Státní zemědělský intervenční fond na základě shora uvedeného výpočtu přidělí kvótu jednotlivým žadatelům s tím, že žadatel do 90ti dnů ode dne přidělení kvóty prokáže, že smluvně zajistil dodávky cukrovky od pěstitelů potřebné k výrobě cukru v množství odpovídajícím nejméně 70 % přidělené kvóty. Vláda současně připomíná, že Státní zemědělský intervenční fond je na základě ustanovení § 1 odst. 2 písm. d) zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu oprávněn v souladu s cit. zákonem a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, a na základě nařízení vlády vydaných k provedení tohoto zákona provádět opatření a zavádět tržní pořádky pro stabilizaci trhů se zemědělskými výrobky a potravinami s cílem minimalizace výkyvů cen na domácím trhu mj. využíváním produkčních kvót.

Vláda podotýká, že dne 16. října 2001 se Ústavní soud zabýval návrhem na zrušení nařízení vlády č. 445/2000 Sb., o stanovení produkčních kvót mléka na léta 2001 až 2005. Nařízení vlády č. 445/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, obsahuje obdobný systém stanovení individuálních produkčních kvót. Ústavní soud svým rozhodnutím zrušil některá ustanovení cit. nařízení vlády, avšak způsob stanovení produkčních kvót neshledal neústavním.

Citovaná nařízení vlády neumožňují Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu jakoukoli volnou úvahu při stanovení kvót; Státní zemědělský intervenční fond je zcela vázán způsobem výpočtu stanoveným citovanými nařízeními vlády.

IV.


Vzhledem k tomu, že vláda se domnívá, že nařízení vlády č. 114/2001 Sb., včetně napadeného ustanovení § 7, je vydáno v mezích zmocnění, daných zákonem č. 256/2000 Sb., navrhuje, aby návrh na zrušení ustanovení § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005, byl
z a m í t n u t .