Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-12-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. prosince 2000 č. 1218 + P

o Způsobu převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů)
do rozpočtů obcí a krajů a do rozpočtů okresních úřadů
v roce 2001


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. s c h v a l u j e Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu (státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů a do rozpočtů okresních úřadů v roce 2001 uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a přednostům okresních úřadů postupovat podle bodu I tohoto usnesení,

2. ministru školství, mládeže a tělovýchovy zpracovat podrobnou metodiku pro postup stanovení rozpisů celoročních rozpočtů jednotlivým školám, předškolním a školským zařízením,

3. přednostům okresních úřadů postupovat podle metodiky uvedené v bodě II/2 tohoto usnesení.


Provedou:
členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy,
přednostové okresních úřadů




Způsob převádění finančních prostředků ze státního rozpočtu
(státních fondů) do rozpočtů obcí a krajů a do rozpočtů okresních úřadů
v roce 2001


I. Základní charakteristika finančních vztahů

Ze státního rozpočtu na rok 2001 budou ve vztahu k územním samosprávným celkům (obcím, krajům) a okresním úřadům realizovány následující tři základní typy finančních vztahů:

1. přímé finanční vztahy, které představují přímý tok peněžních prostředků mezi jejich poskytovatelem (příslušnou kapitolou státního rozpočtu) a rozpočtem konečného příjemce rozpočtových prostředků. Jedná se o výdaje státního rozpočtu rozpočtované v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu (ústřední orgány státní správy, okresní úřady a v kapitole Všeobecná pokladní správa) pro územní samosprávné celky, okresní úřady a jimi zřízené organizace. Cestou přímého finančního vztahu budou realizovány dotace (návratné finanční výpomoci) poskytované ze státních fondů (státní fondy jsou součástí veřejných rozpočtů).

2. zprostředkované finanční vztahy, které představují tok peněžních prostředků realizovaný mezi jejich poskytovatelem (příslušnými kapitolami) a konečným příjemcem prostřednictvím kapitoly 380 - Okresní úřady. Povinnost poskytování dotací ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí prostřednictvím kapitoly Okresní úřady je uložena v § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb.

3. vztahy programového financování, kterými jsou zabezpečovány toky peněžních prostředků na financování programů dle § 12 a násl. zákona č. 218/2000 Sb. Tyto finanční vztahy jsou realizovány mezi příslušnými správci programů (ústředními orgány státní správy) a příjemci těchto prostředků jako přímými účastníky programů.

II. Rozpočty krajů

Nové kraje nebudou mít v roce 2001 žádný podíl na státních daních. Jejich finanční soběstačnost bude minimální (např. ze správních poplatků a podobných příjmů). Výdajový rozpočet krajů se bude během roku měnit, neboť v souladu se zákonem č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky do majetku krajů, budou kraje přejímat do svého vlastnictví majetek z vlastnictví České republiky (k 1. 1. 2001 a v průběhu roku 2001).
Do rozpočtů krajů budou v roce 2001 poskytovány:

a) účelové neinvestiční dotace ze státního rozpočtu
b) účelové investiční dotace z rozpočtů kapitol resortů

III. Rozpočty okresních úřadů

Z nového pojetí okresních úřadů, jako organizačních složek státu, vyplývají zásadní změny pro tok peněžních prostředků určených na jejich financování v roce 2001.

Okresní úřady nebudou své potřeby hradit svými příjmy. Okresní úřady budou zabezpečovat přímé financování jimi zřízených organizací (organizačních složek státu a příspěvkových organizací) a dále budou plnit funkci zprostředkovatele vztahu mezi státním rozpočtem a rozpočty obcí.

Rozpočet okresního úřadu je určován závaznými ukazateli státního rozpočtu, které jsou rozpočtovány formou souhrnných ukazatelů (celkovými příjmy a výdaji), jednotnými dílčími ukazateli výdajů (platy zaměstnanců, pojistné, převody fondu kulturních a sociálních potřeb, celkové výdaje na financování programů s výjimkou individuálních dotací) a specifickými dílčími ukazateli (platy zaměstnanců ve státní správě, dávky sociální péče, výdaje na dopravní obslužnost a dotace obcím).

Vztahy programového financování v případě poskytování individuálních dotací budou realizovány dle schématu uvedeného na straně l přílohy č. 2 materiálu.

Okresní úřady budou plnit funkci

a) zprostředkovatele peněžních prostředků z příslušných kapitol státního rozpočtu ve vztahu k obcím; jedná-li se o peněžní prostředky přidělované do rozpočtů obcí podle jmenovitě stanovených kritérií s tím, že jsou určeny ke spotřebě na úrovni obcí (např. dotace na výkon státní správy, na domovy důchodců, na vybraná zdravotnická zařízení apod.),

b) poskytovatele finančních prostředků ve vztahu k některým subjektům; konečnými příjemci peněžních prostředků nejsou jen obce, ale i jiné subjekty (např. zachování a obnova kulturních památek podle zákona ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči).


IV. Rozpočty obcí

Rozpočty obcí jsou se státním rozpočtem na rok 2001 propojeny přímo formou dotací a nepřímo formou účasti na některých státních daních.

Forma podílu na státních daních je řešena zákonem č. 243/2000 Sb.

Vztahy mezi státním rozpočtem a rozpočty obcí mají dle zákona č. 218/2000 Sb. charakter dotací ve smyslu § 19 zákona č. 218/2000 Sb. a nebo formu financování programů dle § 12 a násl. tohoto zákona:

a) podle § 19 odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb. se dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí poskytují zásadně prostřednictvím kapitoly Okresní úřady.Tyto dotace jsou součástí závazných ukazatelů státního rozpočtu okresních úřadů a nebo jsou pro obce rozpočtovány v kapitole Všeobecné pokladní správy. Hlavnímu městu Praze, městům Brno, Ostrava a Plzeň (tj. městům, která vykonávají funkce okresních úřadů) se dotace ze státního rozpočtu poskytují přímo z příslušných kapitol státního rozpočtu (s výjimkou školství, MŠMT navrhuje odchylný postup). b) podle § 12 a násl. zákona č. 218/2000 Sb. budou peněžní prostředky státního rozpočtu (kapitol resortů, Všeobecné pokladní správy) poskytovány obcím formou čerpacích účtů státního rozpočtu vedených u České spořitelny, a. s. do výše stanoveného limitu. V. Státní fondy

Příjemcem peněžních prostředků od státních fondů mohou být v roce 2001 obce a kraje a jimi zřízené organizace s právní subjektivitou.

Převody peněžních prostředků budou realizovány na základě uzavřených vztahů přímo tak, že příslušný státní fond stanovené prostředky vydá převodem ve prospěch příjmového rozpočtu jejich příjemců, pokud to pravidla umožňují. V roce 2001 budou obcím poskytovány např. dotace ze Státního fondu životního prostředí na výstavbu čistíren odpadních vod, kanalizací, vodovodů a plynofikaci.


VI. Systém uvolňování a čerpání výdajů státního rozpočtu na financování programů podle zákona č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla).

Výdaje na financování programů (projektů a akcí) zabezpečované organizačními složkami státu a příspěvkovými organizacemi zřízenými orgány státní správy jsou čerpány prostřednictvím rozpočtových účtů vedených ČNB do výše limitů stanovených správcem programu (správcem rozpočtové kapitoly). Správce programu je však povinen respektovat limity stanovené pro financování programů v zákoně o státním rozpočtu. Dotace a návratné finanční výpomoci poskytované příspěvkovým organizacím lze rovněž poskytovat převodem z účtu poskytovatele na bankovní účet příjemce (viz § 16).

Vzhledem k tomu, že existují programy, jejichž správci rozhodují o financování projektů a akcí, jejichž investorem jsou organizační složky nebo příspěvkové organizace zřízené jiným orgánem státní správy (např. Grantová agentura poskytuje granty organizacím v působnosti MŠMT, MZ, AV atd., MŠMT rozhoduje o financování výstavby sportovních zařízení organizací MO, MV apod.) je třeba řešit způsob převodu rozpočtových prostředků mezi kapitolami a taktéž i jejich čerpání. K tomuto účelu byl zaveden institut transferů rozpočtových prostředků mezi kapitolami formou rozpočtového opatření s tím, že limity výdajů stanovuje správce kapitoly, který transfer přijímá. Mechanismus fungování tohoto subsystému je graficky znázorněn a popsán ve schématu č. 2.

V rozpočtových pravidlech je jednoznačně stanoveno (viz § 16) které dotace a návratné finanční výpomoci jsou poskytovány prostřednictvím banky vybrané Ministerstvem financí, konkrétně se jedná o výdaje státního rozpočtu na financování programů, které jsou a) účelově určené na reprodukci majetku, který není ve vlastnictví České republiky,
b) podmínkou čerpání úvěrů se státní zárukou,
c) podmínkou čerpání prostředků EU.

Prostředky se poskytují prostřednictvím vybraných bank, na základě smluv uzavřených mezi MF a těmito bankami s tím, že MF má zákonné zmocnění stanovit postup v uzavírání a realizaci těchto smluv, v provádění úhrad prací a dodávek a způsob vypořádání prostředků převáděných do těchto bank z výdajových účtů vedených ČNB, prováděcí vyhláškou.

Ministerstvo financí má pro případy uvedené v odst. a) smlouvu s Českou spořitelnou a.s. (ČS) a počítá se s její korekcí pro rok 2001 tak, aby byla podstatně zjednodušena administrativa na základě využití informačního systému ISPROFIN. Mechanismus fungování tohoto subsystému je graficky znázorněn a popsán ve schématu č. 3.


VII. Financování školství

Ve schématech č. 4 a 5 jsou znázorněny základní finanční toky ze státního rozpočtu na rok 2001 do školství.

Přímými náklady na vzdělávání se rozumí finanční prostředky na platy a náhrady platů, popřípadě mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na náklady na zvláštním způsobem stanovené odvody do sociálních a zdravotních fondů a ostatní náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí zdravotně postižených, na výdaje na učební pomůcky a dále na výdaje na učebnice a školní potřeby, pokud se žákům poskytují bezplatně, a rovněž výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a finanční prostředky nad stanovený rozsah finančních prostředků pro školy a školská zařízení, v nichž probíhá pokusné ověřování nových forem, metod nebo řízení vzdělávání, popřípadě na další rozvojové programy vyhlášené ministerstvem v souladu se schváleným dlouhodobým záměrem ministerstva a příslušného kraje.

Provozními náklady se rozumí ostatní běžné výdaje neuvedené v předchozím odstavci.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví rozpočtové ukazatele, normativy a metodické pokyny, na jejichž základě školské referáty okresních úřadů či odbory školství magistrátních měst Ostrava, Plzeň, Brno a hl. město Praha (dále jen referáty školství a odbory školství MM), (v případě hl. m. Prahy se jedná o finanční zabezpečení škol a školských zařízení po dobu celého roku 2001) provedou rozpisy celoročních rozpočtů jednotlivým školám a školským zařízením, které budou ekonomicky zabezpečovat v období před jejich předáním.


Část 1 - Finační toky školství v působnosti okresních úřadů

A. Přímé náklady škol, předškolních a školských zařízení, která budou postupně delimitována z MŠMT na kraje:

· v 1. čtvrtletí roku 2001 budou prostřednictvím kapitoly okresních úřadů financovány všechny školy, předškolní a školská zařízení, které budou v dalších čtvrtletích postupně v termínech k 1. 4., k 1. 7. a k 1. 10. 2001 delimitovány z MŠMT na kraje;

· ve 2. čtvrtletí roku 2001 se předpokládá I. etapa delimitace škol, předškolních a školských zařízení k 1. 4. 2001 na kraje;

· ve 3. čtvrtletí roku 2001 se předpokládá II. etapa delimitace škol, předškolních a školských zařízení k 1. 7. 2001 na kraje a postup financování bude obdobný jako ve 2. čtvrtletí 2001;

· ve 4. čtvrtletí 2001 se předpokládá, že k 1. 10. 2001 bude III. etapou dokončena delimitace škol, předškolních a školských zařízení na kraje;

B. Provozní náklady škol, předškolních a školských zařízení, která budou postupně delimitována z MŠMT na kraje:

Provozní náklady těchto organizací budou 2.1.2001 převedeny ve výši celoročního rozpočtu rozpočtovým opatřením z kapitoly 333 do kapitoly 380 a školské referáty OkÚ je na základě rozpisu budou uvolňovat jednotlivým organizacím.

Po delimitaci organizací na kraj další postup zabezpečí správce kapitoly 380;

C. Přímé náklady škol, předškolních a školských zařízení zřizovaných obcemi

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví normativy a metodické pokyny, na jejichž základě školské referáty OkÚ provedou rozpis celoročních objemů jednotlivým školám, předškolním a školským zařízením zřizovaným obcemi.

Přímé náklady obecních škol, předškolních a školských zařízení bude MŠMT čtvrtletně (zohlední se 13. a 14. plat ve výši 50% průměrného platu) převádět rozpočtovým opatřením do kapitoly 380 a školské referáty OkÚ je na základě rozpisu budou uvolňovat jednotlivým organizacím.

V souladu s postupně probíhající delimitací škol, předškolních a školských zařízení podle zákona č. 157/2000 Sb. budou i prostředky obecním školám daného okresu převáděny jako účelové z účtu MŠMT u ČNB přímo na kraj s rozpisem členěným na okresy.

D. Soukromé školy, předškolní a školská zařízení

Prostředky určené pro soukromé školy, předškolní a školská zařízení bude MŠMT čtvrtletně převádět rozpočtovým opatřením do kapitoly 380 a školské referáty OkÚ podle metodiky stanovené MŠMT poskytnou dotace jednotlivým organizacím dle smluv uzavřených na základě zákona č. 306/1999 Sb.

V souladu s postupně probíhající delimitací škol, předškolních a školských zařízení podle zákona č. 157/2000 Sb. budou i prostředky soukromým školám daného okresu převáděny jako účelové z účtu MŠMT u ČNB přímo na kraj.

E. Církevní školy, předškolní a školská zařízení

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede rozpis rozpočtu přímo jednotlivým církevním školám, předškolním a školským zařízením.

Prostředky určené pro církevní školy, předškolní a školská zařízení bude MŠMT čtvrtletně převádět rozpočtovým opatřením do kapitoly 380 a školské referáty OkÚ podle rozpisu MŠMT poskytnou dotace jednotlivým organizacím.

V souladu s postupně probíhající delimitací škol, předškolních a školských zařízení podle zák. č. 157/2000 Sb. budou i prostředky církevním školám daného okresu převáděny jako účelové z účtu MŠMT u ČNB přímo na kraj s rozpisem členěným na jednotlivé organizace.

F. Programové financování

Podle § 17 zákona č. 564/1990 Sb., ve znění zákona č. 132/2000 Sb. kraj v samostatné působnosti spravuje školy a školská zařízení, které zřizuje, zejména tím, že zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem, nestanoví-li tento zákon jinak.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předá Ministerstvu financí, které bude nadále zabezpečovat tyto programy v kapitole 380, dokumentaci k jednotlivým akcím programů:
- č. 333 110 výstavba a obnova budov základních škol (zřizované MŠMT)
- č. 333 210 výstavba a obnova budov středních škol

s vyčíslením finančních objemů roku 2001 v členění po okresech na jednotlivé stavby, pro státní školy a školská zařízení přecházející do dočasné působnosti okresních úřadů a poté do působnosti krajů. Kompletní dokumentace jednotlivých akcí programů přechází ze školských úřadů na referáty školství okresních úřadů.

Z kapitoly 333 bude MŠMT nadále zajišťovat programy č. 333 110 a č. 333 210 (v novém programu od 1. 1. 2001) pro školy a školská zařízení, které nadále zůstávají ve zřizovatelské kompetenci MŠMT (viz příloha č. 2 zákona č. 157/2000 Sb.).

Současně bude MŠMT z kapitoly 333 zajišťovat buď přímo nebo prostřednictvím orgánu kraje v přenesené působnosti (MŠMT předpokládá uplatnění obou variant) další programy:

· č. 333 120 podpora koncepčního vzdělávání rozvoje základních škol (inovační a rozvojové programy),
· č. 333 220 podpora koncepčního vzdělávání středních škol,
· č. 333 116 náhrada objektů základních škol vydaných v restituci podle zákona č. 164/1998 Sb. a zákona č. 246/2000 Sb.,
· č. 333 216 náhrada objektů středních škol vydaných v restituci podle zákona č. 164/1998 Sb. a zákona č. 246/2000 Sb.,
· č. 333 810 informační systémy,
· č. 333 080 odstranění škod způsobených živelnými událostmi,

Na základě usnesení vlády č. 351 ze dne 10. dubna 2000 a na základě § 12 odst. 5 písm. b) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění zákona č. 132/2000 Sb. bude MŠMT zajišťovat koncepci státní informační politiky ve vzdělávání (viz program č. 333 810).


Část 2 - Finanční toky ve školství v působnosti magistrátních měst

Principy uvedené v části 1 nelze použít pro školy a školská zařízení v působnosti magistátních měst, neboť jejich rozpočty nejsou součástí kapitoly 380. “Přímé náklady na vzdělávání” a prostředky pro soukromé a církevní školství nebudou předmětem rozpočtovýchopatření mezi kapitolou 333 MŠMT a 380 okresní úřady, ale budou převáděny čtvrtletně přímo z účtu MŠMT u ČNB na jednotlivé magistáty. Rozpočtové opatření za celoroční objem provozních výdajů, příjmů a příslušných částí programového financování bude provedeno ve vztahu Ministerstva financí a kapitola 333 MŠMT.


Část 3 - Zúčtování finančních prostředků

Pro zúčtování finančních prostředků platí následující zásady:

a) za zúčtování prostředků za období, kdy organizace byla financována z kapitoly 380, odpovídají přednostové okresních úřadů,

b) za zúčtování přímých nákladů za období, kdy organizace byly již delimitovány na kraj, a dalších prostředků poskytnutých z kapitoly 333 (soukromé a církevní školy) odpovídá prostřednictvím krajů MŠMT,

c) za zúčtování provozních nákladů za období, kdy organizace byly již delimitovány na kraj, odpovídá kapitola 380,

d) v případě magistátních měst Brno, Ostrava, Plzeň a hlavní město Praha odpovídají magistráty za zúčtování tzv. “přímých nákladů na vzdělávání” a prostředků na soukromé a církevní školy Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Za zúčtování provozních nákladů a příslušných prostředků programového financování odpovídají Ministerstvu financí.

Uvedené zásady budou zapracovány správcem kapitoly 380 - Okresní úřady do metodického pokynu pro finanční zúčtování se státním rozpočtem za rok 2001.


Část 4 - Zajištění plynulosti financování

V etapě transformace státní správy a samosprávy budou rozpočtová opatření, v kapitole 333 MŠMT, kapitole VPS a kapitole 380 Okresní úřady uvedená v částech 1 a 2, realizována k 1. 1. 2001 (event. k 2. 1. 2001) v dohodnutých ukazatelích s tím, že konečná změna ukazatelů a limitů mzdové regulace včetně změny rozpočtové skladby bude ze strany MŠMT předložena do 31. 3. 2001 na základě rozpisu prostředků provedeného magistáty měst Prahy, Plzně, Ostravy a Brna a okresními úřady.




Nejsou k dispozici.