Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-06-02

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 2. června 1993 č. 289 + P

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon
(tisk č. 299)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 2. června 1993 č. 289

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon

(tisk č. 299)

Vláda České republiky na svém zasedání dne 2. června 1993 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon. S návrhem v předložené podobně nevyslovila souhlas z těchto důvodů:

Převážná většina nově navrhovaných skutkových podstat trestných činů je ve stávajícím zákoně obsažena a není proto nutné předkládanou novelizaci přijímat. V současné době se připravuje vládní návrh novely trestního zákona, kde budou vzaty v úvahu i podněty, vyplývající z této poslanecké iniciativy.

K názvu zákona

Text názvu zákona bude třeba upravit tak, aby zde byly uvedeny všechny zákony, jimiž byl zákon č. 140/1961 Sb., novelizován.

K čl. 1 bod 1

1. Navrhované znění koliduje se stávajícími ustanoveními trestního zákona v Hlavě deváté - trestné činy proti majetku. Jednání zde uváděné by mohlo být posuzováno jako trestný čin podvodu podle § 250 trestního zákona.

2. V návrhu se uvádí, že za § 128a se vkládá nový § 129; pomíjí se přitom, že stávající právní úprava obsahuje rovněž -128b a § 128c.

3. Odstavec 2 je nadbytečný a navrhuje se vypustit.

4. Odstavec 3 se označuje jako odstavec 2. Písmeno c) tohoto odstavce zní: "c) získá-li takovým činem značný prospěch".

K čl. 1 bod 2

1. Navrhovaný § 156a je vkládán do Hlavy třetí, oddíl první trestního zákona - trestné činy proti výkonu pravomoci státního orgán a veřejného činitele, i když podle důvodové zprávy a rovněž podle § 89 odst. 9 trestního zákona osoby zde chráněné veřejnými činiteli nejsou.

2. V minulosti byly osoby, které odpovídají za bezpečnost cestujících při hromadné přepravě osob, chráněny trestním zákonem jako veřejní činitelé, tato praxe se však neosvědčila. Zařazení nové skutkové podstaty, kde by tyto osoby měly postavení obdobné jako veřejní činitelé, by vedla ke zvyšování počtu trestných činů a dalšímu zatěžování orgánů činných v trestním řízení.

K čl. 1 bod 4

Vytvoření takto specifikované skutkové podstaty trestného činu je nadbytečné. Vzhledem k různorodosti možností ohrožujících životní prostředí se jeví jako účelnější obecná formulace skutkových podstat trestných činů ohrožení životního prostředí podle § 181a a § 181 b stávajícího trestního zákona.

K čl. 1 bod 5

1. Navrhované znění je označeno jako "§ 198a Omezování základních práv a svobod". V trestním zákoně je však ustanovení označené jako § 198a již obsaženo (podněcování k národnostní a rasové nenávisti).

2. Skutková podstata uvedená v navrhovaném ustanovení je příliš obecná a její přímá aplikace v praxi by narážela na to, že řada práv obsažených v Listině základních práv a svobod je již trestním zákonem chráněna (právo na život, nedotknutelnost obydlí, listovní tajemství apod.).