Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-02-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. února 1998 č. 87 + P

k poslaneckému návrhu zákona o telekomunikacích
(sněmovní tisk č. 378)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o telekomunikacích (sněmovní tisk č. 378) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.



P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 18. února 1998 č. 87


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o telekomunikacích
(sněmovní tisk č. 378)




Vláda na jednání své schůze dne 18. února 1998 projednala poslanecký návrh zákona o telekomunikacích a vyslovila s ním nesouhlas, a to proto, že obsahuje nedostatky zejména v těchto oblastech:

Právní úprava univerzální služby (§ 21)
* navržená právní úprava je protiústavní (poslanecký návrh stanoví povinnosti provozovateli univerzální služby, jejichž rozsah může být změněn vládním nařízením - vládní nařízení jako prováděcí předpis nemůže měnit zákon),
* v souvislosti s právní úpravou univerzální služby zákon zavádí povinnou platbu typu daně, jejíž prvky mohou být upraveny pouze zákonem a ne prováděcím předpisem, jak je navrhováno (poskytovatelé veřejné telefonní služby mají povinnost přispívat na účet univerzální služby způsobem a ve výši stanovené prováděcím předpisem),
* účet univerzální služby je právně nesrozumitelný - není jasné, zda je součástí státního rozpočtu, či nikoliv, zcela chybí kontrolní mechanizmus objektivity uvolňování prostředků z účtu a zákonem stanovený mechanizmus přispívání poskytovateli služby.

Právní úprava cenové působnosti
* navrhované převedení působnosti při uplatňování, regulaci a kontrole cen v oblasti telekomunikačních služeb z Ministerstva financí na Český telekomunikační úřad je v hrubém rozporu s cenovou regulací platnou v našem právním řádu, narušení dosavadní koncepce jediného cenového regulátora pro všechny sítě a neodpovídá záměrům vlády vytvořit jeden regulační orgán pro všechna síťová odvětví; současně je v rozporu s právem ES, podle kterého musí být cenový regulační orgán oddělen od telekomunikačních organizací a funkčně nezávislý; cenová regulace nemůže být roztříštěna mezi odvětvové orgány.




Právní úprava postavení Českého telekomunikačního úřadu
* navrhovaná změna postavení ČTÚ z organizační součásti Ministerstva dopravy a spojů na samostatný ústřední orgán státní správy a s tím spojená kompetenční změna Ministerstva dopravy a spojů na pouhé Ministerstvo dopravy, je zcela věcně neopodstatněná a právně pochybná z těchto důvodů:
~ ČTÚ by působil jako ústřední orgán státní správy, přičemž při vybírání poplatků za vydání licencí a jiných povolení by vystupoval na bázi komerční,
~ počet pracovníků a výdaje na tuto činnost by několikanásobně převýšily počty pracovníků a výdaje jiných orgánů státní správy,
~ jednalo by se o precedens vůči ostatním oborům státní správy (energetika, ale i doprava),
~ neúměrná kumulace moci - orgán 1. a 2. stupně správního řízení, inspekční orgán a orgán cenové regulace.

Právní úprava regulace v oblasti telekomunikací
* navrhovaná úprava je v rozporu se závazky státu poskytnout exkluzivitu v oblasti provozování meziměstských a mezinárodních telekomunikačních služeb pro SPT Telecom, a.s. do roku 2000 (usnesení vlády ČR č. 428/1994),
* právní regulace (licenční model) je prakticky vztažena pouze na veřejnou telekomunikační síť, z které je vyloučena oblast kabelové televize, rozhlasu po drátě a do jisté míry i internetová síť,
* právní úprava neřeší vztah veřejných telekomunikačních zařízení a sítí k neveřejným zařízením užívaným v rámci Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Vězeňské služby a BIS ani otázku využívání těchto zařízení v rámci Integrovaného záchranného systému v době krizových situací a problematiku tísňového volání - tato otázka úzce souvisí se vstupem ČR do NATO.

Vztah právní úpravy k jiným zákonům
* nedořešen vztah k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, k zákonu č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k zákonu č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ústředních orgánů státní správy, k předpisům v oblasti životního prostředí.

Vzhledem k závažnosti a složitosti upravované problematiky je třeba při zpracování návrhu zachovat standardní legislativní postup. Poslanecký návrh bude využit při pracích na vládním návrhu.