předseda vlády Předseda vlády
Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády ze dne 18. února 1998 č. 87
Právní úprava univerzální služby (§ 21) * navržená právní úprava je protiústavní (poslanecký návrh stanoví povinnosti provozovateli univerzální služby, jejichž rozsah může být změněn vládním nařízením - vládní nařízení jako prováděcí předpis nemůže měnit zákon), * v souvislosti s právní úpravou univerzální služby zákon zavádí povinnou platbu typu daně, jejíž prvky mohou být upraveny pouze zákonem a ne prováděcím předpisem, jak je navrhováno (poskytovatelé veřejné telefonní služby mají povinnost přispívat na účet univerzální služby způsobem a ve výši stanovené prováděcím předpisem), * účet univerzální služby je právně nesrozumitelný - není jasné, zda je součástí státního rozpočtu, či nikoliv, zcela chybí kontrolní mechanizmus objektivity uvolňování prostředků z účtu a zákonem stanovený mechanizmus přispívání poskytovateli služby.
Právní úprava cenové působnosti * navrhované převedení působnosti při uplatňování, regulaci a kontrole cen v oblasti telekomunikačních služeb z Ministerstva financí na Český telekomunikační úřad je v hrubém rozporu s cenovou regulací platnou v našem právním řádu, narušení dosavadní koncepce jediného cenového regulátora pro všechny sítě a neodpovídá záměrům vlády vytvořit jeden regulační orgán pro všechna síťová odvětví; současně je v rozporu s právem ES, podle kterého musí být cenový regulační orgán oddělen od telekomunikačních organizací a funkčně nezávislý; cenová regulace nemůže být roztříštěna mezi odvětvové orgány. Právní úprava postavení Českého telekomunikačního úřadu * navrhovaná změna postavení ČTÚ z organizační součásti Ministerstva dopravy a spojů na samostatný ústřední orgán státní správy a s tím spojená kompetenční změna Ministerstva dopravy a spojů na pouhé Ministerstvo dopravy, je zcela věcně neopodstatněná a právně pochybná z těchto důvodů: ~ ČTÚ by působil jako ústřední orgán státní správy, přičemž při vybírání poplatků za vydání licencí a jiných povolení by vystupoval na bázi komerční, ~ počet pracovníků a výdaje na tuto činnost by několikanásobně převýšily počty pracovníků a výdaje jiných orgánů státní správy, ~ jednalo by se o precedens vůči ostatním oborům státní správy (energetika, ale i doprava), ~ neúměrná kumulace moci - orgán 1. a 2. stupně správního řízení, inspekční orgán a orgán cenové regulace.
Právní úprava regulace v oblasti telekomunikací * navrhovaná úprava je v rozporu se závazky státu poskytnout exkluzivitu v oblasti provozování meziměstských a mezinárodních telekomunikačních služeb pro SPT Telecom, a.s. do roku 2000 (usnesení vlády ČR č. 428/1994), * právní regulace (licenční model) je prakticky vztažena pouze na veřejnou telekomunikační síť, z které je vyloučena oblast kabelové televize, rozhlasu po drátě a do jisté míry i internetová síť, * právní úprava neřeší vztah veřejných telekomunikačních zařízení a sítí k neveřejným zařízením užívaným v rámci Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Vězeňské služby a BIS ani otázku využívání těchto zařízení v rámci Integrovaného záchranného systému v době krizových situací a problematiku tísňového volání - tato otázka úzce souvisí se vstupem ČR do NATO.
Vztah právní úpravy k jiným zákonům * nedořešen vztah k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, k zákonu č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, k zákonu č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ústředních orgánů státní správy, k předpisům v oblasti životního prostředí.
Vzhledem k závažnosti a složitosti upravované problematiky je třeba při zpracování návrhu zachovat standardní legislativní postup. Poslanecký návrh bude využit při pracích na vládním návrhu.