Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2004 > 2004-02-11

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 11. února 2004 č. 122 + P

k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 559)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 559), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády




Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.






P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 11. února 2004 č. 122


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 559)



Vláda na jednání své schůze dne 11. února 2004 projednala a posoudila návrh zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 559), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda podporuje zpřesnění podmínek provozování taxislužby, ale s navrženým způsobem řešení této věci se neztotožňuje, neboť předložený návrh zákona

- nepředstavuje koncepční řešení současné situace v provozování taxislužby, ale kazuisticky reaguje na konkrétní problémy provozování taxislužby v hlavním městě Praze,

- neobsahuje přesnou specifikaci přestupků a jiných správních deliktů, které by měl rejstřík sankcí vést, ani úpravu základních pravidel vedení tohoto rejstříku, způsobu zápisů a důvodů výmazů zápisů z tohoto rejstříku,

- nově navržený institut “spolehlivosti” upravuje nedostatečně, tj. nesro-zumitelně a neurčitě a ještě pouze ve vztahu k řidiči taxislužby, nikoliv pro řidiče ostatních druhů silniční dopravy,

- nadbytečně zakládá další uvážení správního úřadu při posuzování bezúhonnosti, kterou lze mít jinak za prokázanou na základě výpisu z evidence Rejstříku trestů,

- připouští, v rozporu s Listinou základních práv a svobod, vystavení průkazu způsobilosti řidiče taxislužby u jednotlivých řidičů na různě dlouhou dobu,




- vylučuje rozhodování o vystavení a zadržení průkazu řidiče taxislužby z režimu správního řádu, což lze s přihlédnutím k nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 3/1997 Sb., považovat za protiústavní,

- v rozporu s obecnými zásadami správního trestání nevymezuje výslovně povinnosti, jejichž nedodržení má být postihováno (§ 35 odst. 3 písm. h/ předloženého návrhu zákona),

- předpokládá dvojí režim stanovení způsobu nabízení a provozování taxislužby, a to jak vyhláškou Ministerstva dopravy (§ 21 odst. 9 písm. b/), tak i vyhláškou obce (§ 21 odst. 11),

- obsahuje zmocnění pro stanovení způsobu vydání a odebrání osvědčení o úspěšně vykonané zkoušce řidiče taxislužby vyhláškou obce, nikoliv obecně závazným právním předpisem,

- ukládá tuzemských dopravcům povinnost používat nezaměnitelné označení s vozidly taxislužby, která je již obsažena v zákoně o silniční dopravě (§ 21b odst. 1, § 35 odst. 3 písm. c/ zákona o silniční dopravě),

- zavádí pojmy “veřejná pozemní komunikace” a “místní komunikace”, které neodpovídají pojmům obsaženým v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komu-nikacích, ve znění pozdějších předpisů,

- zařazuje, ve vztahu k obecné úpravě doručování podle správního řádu duplicitně a nesystémově, zvláštní ustanovení o doručování (toto navržené ustanovení neobsahuje například možnost doručování na elektronickou adresu či možnost zrušit fikci doručení, pokud adresát prokáže, že si nemohl písemnost nezaviněně vyzvednout),

- rozšiřuje úkoly obecní policie a stanovuje oprávnění přímo strážníkům obecní policie, ačkoliv jde o úkoly, které spadají především do působnosti kontrolních orgánů dopravního nebo živnostenského úřadu nebo do působnosti Policie České republiky; předložený návrh zákona tak nevylučuje duplicitní postih za nedostatky zjištěné při těchto kontrolách.

Současně vláda upozorňuje, že se neztotožňuje s tvrzením uvedeným v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že návrh zákona nemá žádné dopady do státního rozpočtu ani jiných veřejných rozpočtů, neboť vedení nově navržených rejstříků by si vyžádalo výdaje na finanční a personální zabezpečení těchto agend z veřejných rozpočtů.