Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-06-28

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 28. června 1995 č. 378 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1821)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1821), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 28. června 1995 č. 378

S t a n o v i s k o


vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákonČeské národní rady č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1821)

Vláda na svém zasedání dne 28. června 1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1821), a v y s l o v i l a s ním s o u h l a s .

Vláda přijímá myšlenku předkladatelů vytvořit jednotné, rovné podmínky pro zájemce o provozování kabelového a satelitního vysílání bez zřetele na technický a ekonomický způsob tohoto provozu. Návrh představuje v tomto smyslu další potřebnou liberalizaci v daném oboru činnosti, kterou lze provést změnou stávajících právních předpisů.

Vláda současně doporučuje při dalším projednávání předloženého návrhu prověřit znění novely z hlediska právního a legislativně technického. V této souvislosti se upozorňuje na následující formální nedostatky:

Podle důvodové zprávy je snahou předkladatelů nahradit dosavadní licenční přístup u provozovatelů vysílání prostřednictvím satelitu a kabelových rozvodů přístupem registračním. Pojem "registrace" má v našem platném právním řádu význam individuálního správního rozhodování. V nově navrhovaném ustanovení § 17 zákona č. 468/1991 Sb. se sice užívá pojmu "řízení o registraci", výslovně se však zde uvádí, že Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání je povinna registraci v konkrétně stanovené lhůtě provést a vydat o tom potvrzení. Tuto povinnost má po obdržení přihlášky obsahující požadované náležitosti. Takové pojetí by znamenalo, že Rada by žádné řízení (s výjimkou odstranění vad přihlášky a o zrušení registrace) neprováděla a samotná registrace by neměla povahu rozhodnutí, ale znamenala by pouze evidenci došlých přihlášek, přitom však s účinky konstitutivního rozhodnutí státního orgánu. Podrobnější ustanovení o řízení o registraci a o formě samotné registrace návrh postrádá.

Podle navrhovaného znění § 3 odst. 2 výše uvedeného zákona se provozovatelem vysílání s registrací může stát fyzická nebo právnická osoba, která je mimo splnění dalších podmínek zapsána v obchodním rejstříku. Podle § 28 odst. 1 písm. d) obchodního zákoníku se do obchodního rejstříku zapisuje rovněž předmět činnosti. Z navrhovaného znění § 16 a § 17 není zřejmé, jaký bude vztah navrhované právní úpravy k uvedenému ustanovení obchodního zákoníku, neboť potvrzení o registraci by mělo být podmínkou pro zápis do obchodního rejstříku.

Vláda dále při projednání návrhu zákona přihlédla k těmto dalším skutečnostem:

1. Podle navrhovaného § 17 odstavec 6 písm. a) registrace zaniká rovněž smrtí fyzické osoby. Pomíjí se souvislosti s dědickým řízením tak, jak to upravuje živnostenský zákon.

2. V navrhovaném znění § 24a (bod 10) se v případě udělení licencí odkazuje na § 16, který v navrhovaném znění upravuje registraci. Navíc není ani z důvodové zprávy zřejmé, proč by se měly licence udělené podle platné právní úpravy zpětně považovat za potvrzení o registraci, když řízení o licenci má jiný právní režim než udělování registrace.

3. Považuje se za bezdůvodový zákaz zastávat jinou placenou funkci nebo vykonávat výdělečnou činnost (se stanovenými výjimkami) pro členy Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání.

4. K článku IV se doporučuje, aby lhůta pro oznámení splnění povinnosti členů Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání uvedené v navrhovaném článku II byla stanovena až po uplynutí lhůty pro splnění této povinnosti.