I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 17.února 1993 č.69
S t a n o v i s k o
vlády České republiky k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákona ČNR č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993
Vláda České republiky na svém zasedání dne 17. února 1993 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 547/1992 Sb. , o zvýšení důchodů v roce 1993 (I. volební období Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, tisk č. 71).
Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh výše uvedeného zákona z těchto důvodů :
1. Od 1. března 1991 dochází ke zvyšování důchodů na základě zákona č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů, neboť tento zákon stanovil obecné podmínky budoucího zvyšování důchodu. Podle tohoto zákona musí být důchody neprodleně zvýšeny, činí-li od předchozího zvýšení důchodů růst životních nákladů alespoň 10% nebo růst průměrné mzdy alespoň 5% (tato druhá podmínka byla zákonem ČNR č. 37/1993 Sb., s účinností od 1.března 1993 zrušena).
Na základě naplnění těchto ukazatelů vláda předložila návrh zákona o zvýšení důchodů v roce 1993, který byl Českou národní radou dne 17. listopadu 1992 schválen s účinností od 1.ledna 1993 (zákona ČNR č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993). Procentní zvýšení důchodů přijaté tímto zákonem vycházelo z očekávaného růstu životních ákladů na II. pololetí 1992 a počátek roku 1993. I pokud došlo k rychlejšímu růstu životních nákladů než předpokládaly odhady, neodporuje platná právní úprava zvýšení důchodů mechanismu zvyšování důchodů zakotveném v zákoně č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů. Tento zákon totiž stanovil pouze podmínky, za kterých je třeba neprodleně přistoupit k dalšímu zvýšení důchodů, nikoliv, že důchody mají být zvýšeny tak, aby jejich zvýšení plně kompenzovalo růst životních nákladů.
2. Podle zákona ČNR č. 547/1992 Sb., o zvyšování důchodů v roce 1993, se důchody přiznané před 1.lednem 1993 zvyšují od splátky důchodu splatné po 28.únoru 1993, ale důchody přiznané v roce 1993 se již podle tohoto zákona od 1.ledna zvyšují. Pokud by byla přijata navržená novelizace zákona o zvyšování důchodů v roce 1993, došlo by k porušení zákona č. 46/1991 Sb.,neboť podle §9 tohoto zákona může k dalšímu zvýšení důchodů dojít nejdříve po uplynutí tří měsíců od posledního zvýšení důchodů, jestliže od tohoto zvýšení činí růst životních nákladů alespoň 10%.
3. Důvodová zpráva postrádá ekonomický dopad navržené právní úpravy. S ohledem na navržené částky zvýšení by si zvýšení důchodů vyžádalo ze státního rozpočtu částku 3 mld.Kč. Došlo by zároveň ke zvýšení provozních nákladů České správy sociálního zabezpečení, která by tuto úpravu realizovala.
4. Vláda České republiky dále považuje navrženou úpravu zvýšení důchodu v navržených termínech za nerealizovatelnou, neboť v současné době již probíhají práce nezbytné k technickému zajištění zvýšení důchodů od 1.března tr., a to v částkách stanovených zákonem ČNR č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů v roce 1993.