Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-03-11

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 11. března 1998 č. 168 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 406)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 406) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.


V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 11. března 1998 č. 168


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 406)


Vláda na své schůzi dne 11. března 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 406) a vyjádřila s tímto návrhem s o u h l a s .

Předložený návrh zákona byl vypracován s úmyslem důsledněji řešit otázku sponzorování politických stran a hnutí. Návrh si klade za cíl regulovat financování politických stran a hnutí ze strany soukromých subjektů tak, aby způsob financování byl transparentní. Navrhovaná právní úprava

· umožňuje drobným dárcům a přispěvatelům jednoduchým způsobem podporovat činnost politických stran a hnutí, pokud jde o částky, kterými nelze ohrozit důvěryhodnost financování politických stran a hnutí. Navrhuje se, aby příspěvky členů strany nepřesáhly za kalendářní rok 25.000 Kč a dary ostatních fyzických nebo právnických osob 10.000 Kč. Peněžitá plnění nad uvedené částky lze realizovat pouze ve zvláštním režimu formou darovacích poukázek vydávaných Českou národní bankou;

· má zabránit zneužití sponzoringu na straně jedné a podpořit zájem fyzických a právnických osob na činnosti politických stran a hnutí na straně druhé. Proto se zároveň navrhuje, aby dar do stanovené výše za kalendářní rok byl odpočitatelnou položkou od daně z příjmů;

· navrhuje rozšířit výroční finanční zprávu, která se předkládá Poslanecké sněmovně a která dosud zahrnuje jenom příjmy, též o výdaje;

· stanoví okruh právnických osob, od kterých politická strana nemůže přijmout dar;

· zavádí sankce za porušení povinností vyplývajících ze zákona;

vedle novely zákona o sdružování v politických stranách a politických hnutích obsahuje i změnu zákona o daních z příjmů.

Doporučuje se návrh upravit s ohledem na tyto jeho nedostatky
· věcné:
1. Je třeba definovat, co se v navrhované právní úpravě rozumí příjmem a výdajem, a to vzhledem k tomu, že politické strany a hnutí účtují v soustavě podvojného účetnictví, jehož výstupem jsou výnosy a náklady.
2. Je třeba posoudit, zda mechanizmus darovacích poukázek, které podle návrhu má vydávat Česká národní banka, úloha této banky jako ověřovatele a její technické a organizační možnosti jsou v souladu se zákonem ČNR č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, který funkce této centrální banky upravuje.
3. V návrhu obsažený pojem “veřejně prospěšná společnost” právní řád nezná; předkladatelé mají zřejmě na mysli obecně prospěšnou společnost.
4. Upozorňuje se, že v návrhu nejsou zahrnuty veřejnoprávní subjekty (např. Všeobecná zdravotní pojišťovna, Český rozhlas), které by mohly též sponzorovat politickou stranu nebo hnutí. Dále se upozorňuje, že odborové organizace výslovně uvedené v návrhu jsou zahrnuty v pojmu “občanská sdružení”.
5. Výčet subjektů, od nichž politická strana a hnutí nemůže přijmout dary a jiná bezúplatná plnění, je třeba doplnit o rozpočtové a příspěvkové organizace.
6. Navrhovaná novela zákona podle předkladatelů nepředstavuje zvýšený nárok na státní rozpočet. Navrhovaný odpočet hodnoty poskytnuté částky od daně z příjmů je bezpochyby zvýšeným nárokem na státní rozpočet. Tento úbytek zdrojů státního a územních rozpočtů by bylo nutné krýt z ostatních zdrojů rozpočtu.;

· legislativně technické:

V Čl. I bodu l.

1. přeformulovat ustanovení v tom smyslu, že přesáhne-li příspěvek vlastního člena strany 25.000 Kč ročně, považuje se částka převyšující 25.000 Kč za dar; neboť členovi politické strany nelze výši příspěvku zákonem omezit;
2. z § 17c odst. 5 vypustit písm. b), neboť poskytování náhrad za necelé a poškozené darovací poukázky není důvodné; darovací poukázky nejsou platidlem;
3. vypustit § 17f, neboť představuje nepřímou novelu zákona o daních z příjmů; zároveň odstranit rozpor mezi ust. § 17f, podle něhož má být o částku 100 tis. Kč, resp. 300 tis. Kč, snižována daň z příjmů, a ust. Čl. II, podle něhož má být o tytéž částky snižován základ daně z příjmů.
V Čl. II
blíže vymezit pojem “volby”.