Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-05-06

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 6. května 1998 č. 316 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 444)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 444), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.



P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 6. května 1998 č. 316




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku
České republiky do vlastnictví obcí,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 444)


Vláda na jednání schůze dne 6. května 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 444), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

I.

Předloženým návrhem zákona mají být odstraněny některé nedostatky zákona České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon ČNR č. 172/1991 Sb.”). Prioritně jde o to, že zákon ČNR č. 172/1991 Sb. pouze vymezuje věci, které do vlastnictví obcí přecházejí, nestanoví však způsob, jak obce prokáží, o který konkrétní majetek se jedná a neupravuje podmínky pro prokázání vlastnictví obcí. Záměrem je řešit především tuto problematiku u tzv. “historického” majetku obcí (§ 2), konkrétně v případech tzv. “přídělů”. Dále se navrhuje převést do vlastnictví obcí další majetek z vlastnictví České republiky (lesní půdní fond v národních parcích, stavby účelových komunikací, další stavby v lesích a jiné).
Předložený návrh zákona dále stanoví časový mezník, do kterého majetek do vlastnictví obcí podle tohoto zákona přechází a navrhuje stanovit obcím lhůtu do 31. prosince 1998 pro předložení potřebných dokladů prokazujících jejich vlastnictví katastrálním úřadům, poukazuje na skutečnost, že obcím v souvislosti s nutností identifikace a specifikace majetku, na který uplatňují nárok, vznikají finanční náklady a navrhuje, aby tyto náklady hradil stát. Rovněž navrhuje vymezit “právně” podmínky užívacího vztahu mezi obcí a stávajícím držitelem nemovitého majetku, který obce podle zákona vlastní.


II.

K odůvodnění svého nesouhlasu vláda uvádí především následující.

Předně připomíná, že zákon ČNR č. 172/1991 Sb. je ve své podstatě zákonem transformačním. Do vlastnictví obcí tímto zákonem přešel majetek značného rozsahu a finanční hodnoty, a to z velké části již přímo ke dni účinnosti tohoto zákona. Účelu tohoto zákona, t.j. přechodu části majetku státu do vlastnictví obcí, bylo dosaženo a jeho novela, jak je navržena (tedy dodatečné řešení některých nedostatků a další přechod vlastnictví majetku státu) není věcně, právně ani systematicky důvodná.
K některým konkrétním navrhovaným úpravám se dále uvádí.
Je skutečností, že zákon ČNR č. 172/1991 Sb. pouze vymezuje věci a neupravuje podmínky pro provádění zápisů vlastnictví obcí tak, aby stanovil jakými listinami se obce budou u příslušných úřadů prokazovat. To však také nebylo účelem tohoto zákona. Podmínky pro provádění zápisů vlastnických a jiných věcných práv stanovily v době přijetí tohoto zákona, a v současné době rovněž stanoví, zvláštní předpisy. Připomíná se zároveň, že stávající právní předpisy nabyly účinnosti až dnem 1. ledna 1993, tedy více než rok po účinnosti zákona ČNR č. 172/1991 Sb. Pokud je z hlediska tzv. “katastrálních předpisů” zapotřebí stanovit konkrétní podklady, které by měly být pro katastrální úřady dostačující k zapsání vlastnických práv obcí podle uvedeného zákona, měly by být takové úpravy provedeny v kompetenci věcně příslušných ústředních orgánů státní správy, tedy především Českého úřadu zeměměřického a katastrálního a vzhledem k tomu, že se především jedná o problematiku tzv. “přídělů” zemědělského majetku, i Ministerstva zemědělství. Navíc navrhovaná úprava zákona ČNR č. 172/1991 Sb. problematiku stejně neřeší.
K návrhu na přechod vlastnictví dalších věcí doplněním § 2 (tzv. “historický” majetek obcí) se připomíná, že předloženým návrhem zákona by se převedl již další, nejen “historický” majetek obcí, a to bez jakékoli bližší identifikace, což by nutně vyvolalo další problémy při uplatnění vlastnických práv obcí a zapsání jejich vlastnictví do katastrů nemovitostí.
K návrhu na přechod vlastnictví pozemků lesního půdního fondu v národních parcích vláda odkazuje na platnou právní úpravu v zákoně České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto zákona právo hospodaření k majetku tohoto charakteru vykonávají příslušné správy národních parků (případně jiné právnické osoby, které jsou k tomuto účelu zřízeny). Tento majetek, který byl ke dni účinnosti tohoto zákona (1.června 1992) ve vlastnictví státu, nelze zcizit. Dotčena tím nejsou práva fyzických a právnických osob podle předpisů o majetkové restituci, t.j. předpisů platných a účinných ke dni 1.června 1992. Předložený návrh zákona však není v souladu s touto právní úpravou.
Pokud by mělo být požadavku obcí vyhověno a do jejich vlastnictví by měl přejít ještě další majetek státu, mělo by se tak stát zásadně jiným zvláštním zákonem.
Novelizace zákona ČNR č. 172/1991 Sb. není za tímto účelem věcně ani právně důvodná.





K požadavku stanovení časového mezníku do kdy “může takto vlastnictví k nemovitostem přecházet” vláda připomíná, že podle zákona ČNR č. 172/1991 Sb. přecházejí věci z majetku České republiky do vlastnictví obcí buď přímo nebo nepřímo (možnost přechodu některých věcí rozhodnutím příslušných orgánů státní správy za podmínek v zákoně stanovených). Majetek, který přechází přímo (uvedený v §§ 1 až 3), přešel do vlastnictví obcí dnem účinnosti zákona, t.j. dnem 24.května 1991 bez ohledu na to, zda obce o tomto majetku věděly. Zákon předpokládal, což se ukázalo jako neproveditelné, že tento majetek si obce samy zjistí a do jednoho roku podají návrh na příslušný zápis do tehdejší evidence nemovitostí. Stanovil tedy obcím roční pořádkovou lhůty, jejímž uplynutím samozřejmě vlastnictví obcí nezaniká. Stanovení lhůty v předloženém návrhu zákona je zásahem do vlastnických práv obcí, který by byl v rozporu s Listinou základních práv a svobod a principy vlastnického práva vůbec. Pokud dojde ke kolizi vlastnických práv obcí a třetích osob, je třeba ji řešit stejně jako v jiných obdobných sporných případech v rámci platné právní úpravy (dohodou nebo prostřednictvím soudu).
K požadavku úhrady finančních nákladů spojených s identifikací pozemků státem se poukazuje na skutečnost, že zákonem ČNR č. 172/1991 Sb. přešel do vlastnictví obcí majetek značného rozsahu a hodnoty a i proto zákon neupravuje žádné kompenzace mezi státem a obcemi. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k stávající nutnosti omezování výdajů státního rozpočtu nelze s tímto návrhem souhlasit.
K návrhu na právní vymezení užívacího vztahu mezi obcí a stávajícím držitelem nemovitého majetku se konečně připomíná, že skutečnost, že zákon ČNR č. 172/1991 Sb. sám neřeší vztah mezi obcí a příslušným státním subjektem ode dne účinnosti zákona (t.j. ode dne, kdy majetek do vlastnictví obce přešel, ale obec o něm ještě nevěděla), je sice jedním z jeho hlavních nedostatků, nicméně ode dne nabytí účinnosti zákona uplynulo více než 6 let a dodatečné legislativní řešení nepovažuje vláda již za účelné a navíc navrhovaná úprava má právní nedostatky. V konkrétních případech lze řešit úpravu užívacího vztahu, event. odpovědnostní nároky, dohodou stran, v krajním případě prostřednictvím soudu.
K předloženému návrhu zákona považuje vláda za vhodné dodat, že je odrazem dosud nevyjasněného majetkoprávního postavení a funkce obcí, a to i přes postavení, které obcím dává ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. Připomíná v této souvislosti, že usnesením vlády z 23. března 1998 č. 202, k návrhu dalšího postupu vlády v reformě veřejné správy, byl schválen postup reformy veřejné správy a v rámci legislativních úkolů by měl být vypracován i návrh zákona o hospodaření s majetkem územních samospráv.
Předložený návrh zákona má i další právní a legislativně technické nedostatky, například nežádoucí retroaktivní účinky.
Finanční dopad přijetí předloženého návrhu zákona nelze podrobně kvantifikovat. Odhaduje se na několik set milionů Kč.