Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-10-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. října 1998 č. 686 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 39)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 39), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 19. října 1998 č. 686





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 39)


Vláda na jednání své schůze dne 19. října 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 39), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

1. Obsah textu, který je navrhován k zapracování do § 89 odst. 9 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, je natolik široký a neurčitý, že překračuje zamýšlený záměr poskytnout osobám, plnícím podle zvláštních zákonů úkoly jednotlivých druhů stráží, ochranu náležející veřejným činitelům; pouhý odkaz pod čarou na příslušné zákony, uvedený v návrhu, který nemá normativní povahu, záměr předkladatelů nezabezpečuje.

2. Postavení, práva a povinnosti vodohospodářské stráže, rybářské stráže, stráže přírody, myslivecké stráže a lesní stráže jsou v jednotlivých zvláštních zákonech značně rozdílné, a to nejen z hlediska jejich pravomocí, ale i z hlediska jejich ustavování do funkce. Ne ve všech případech je fyzická osoba ustavena do této funkce orgánem státu nebo obecní samosprávy. Ve všech případech však jde o dobrovolný neplacený výkon funkce fyzickými osobami, přičemž funkce jednotlivých druhů stráží není výlučně vykonávána k plnění úkolů společnosti a státu, ale dokonce převážně v zájmu vlastníků či uživatelů nemovitostí či složek životního prostředí. Všemi těmito znaky se fyzické osoby, plnící úkoly jednotlivých druhů stráží, liší od okruhu veřejných činitelů, kteří dosud podle zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, požívají ochrany veřejného činitele.

Vláda oceňuje práci osob podílejících se ve funkcích členů jednotlivých druhů stráží na ochraně jednotlivých složek přírodního prostředí a jejím záměrem je v rámci plnění plánu legislativních prací vlády posoudit i možnosti posílení a sjednocení postavení jednotlivých druhů stráží a případně i jejich zvýšenou ochranu.