Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-07-28

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 28. července 1999 č. 779 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 297)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 297), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n

v z. PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

1. místopředseda vlády


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 297)



Vláda na své schůzi dne 28. července 1999 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s.

Vláda sdílí s předkladateli názor, že prevence má nezastupitelný význam při positivním ovlivňování zdravotního stavu především ohrožených skupin obyvatelstva a souhlasí rovněž s tím, že podmínky pro provádění preventivních opatření by měly být shodné u všech zdravotních pojišťoven. Zároveň však upozorňuje na tyto skutečnosti:

1. Návrh zákona v předloženém znění problém rovného postavení zdravotních pojišťoven v oblasti prevence neřeší, pouze zavádí nerovnost jinou. Zatímco resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny mohou použít na prevenci prostředky vytvářené využíváním základního fondu za podmínky, že naplní svůj rezervní fond a mají vyrovnané hospodaření, není v předloženém návrhu pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu tato podmínka stanovena. Znamenalo by to například, že bude-li zaměstnanecká pojišťovna vykazovat ve svém hospodaření ztrátu, nebude moci k dotování fondu prevence využít prostředky vytvořené v základním fondu, v případě ztrátového hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny by to však možné bylo. Další nerovnost by spočívala v tom, že návrh předpokládá omezení přídělu do fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny do výše 0,3% celkového objemu základního fondu po přerozdělení, zatímco právní úprava toto omezení u zaměstnaneckých pojišťoven neobsahuje.

2. I když předkladatelé uvádějí, že přijetím návrhu nevzniká dopad na státní rozpočet, vláda upozorňuje, že v návrhu vyčíslený předpokládaný příděl ve výši 240 mil. Kč do fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny, by snížil o tuto částku zdroje základního fondu zdravotního pojištění a prohloubil by jeho zápornou finanční bilanci. Ve svém důsledku by tento dopad, nebude-li kryt úvěrem, musel být řešen zvýšením závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením.

Vláda nedoporučuje přijmout tuto navrženou novelu i proto, že v 1. čtvrtletí 2000 předloží Parlamentu ČR návrh nového zákona o veřejném zdravotním pojištění, který ve srovnání se současným stavem bude nově koncipován a jednotnou úpravou zásad hospodaření zdravotních pojišťoven, včetně tvorby jejich fondů, odpovídajícím způsobem dořeší problém, na který předložený návrh novely poukazuje.