Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-10-11

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 11. října 1999 č. 1058 + P

k poslaneckému návrhu zákona o Horské službě
České republiky
(sněmovní tisk č. 350)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o Horské službě České republiky (sněmovní tisk č. 350), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády


Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o Horské službě České republiky
(sněmovní tisk č. 350)


Vláda na jednání své schůze dne 11. října 1999 posoudila a projednala návrh zákona o Horské službě České republiky (sněmovní tisk č. 350), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda upozorňuje zejména na dále uvedené nedostatky předloženého návrhu zákona.

1. Z věcného i z právního hlediska není v předloženém návrhu zákona dořešeno postavení Horské služby, neboť

a) na jedné straně má být podle § 1 sdružením občanů a na druhé straně má mít podle § 2 právo ukládat povinnosti fyzickým a právnickým osobám, které nejsou jejími členy, což je v rozporu § 5 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů,

b) podle § 3 mají Horskou službu tvořit sdružení horských oblastí, které mají být podle návrhu právnickými osobami, což je v rozporu jak s § 2 zákona č. 83/1990 Sb., tak s § 1 předloženého návrhu zákona,

c) je obtížně přijatelný návrh obsažený v § 9, aby byla Horská služba jako soukromá právnická osoba napojena na veřejné rozpočty, resp. na příjmy z povinných plateb navrženým způsobem; nehledě k tomu vláda upozorňuje, že poskytování dotací Horské službě z více rozpočtových kapitol by si vyžadovalo specifikaci těchto dotací v každé z těchto rozpočtových kapitol a dále, že Horská služba není zdravotnickým zařízením, neposkytuje přednemocniční neodkladnou péči, jak se v předloženém návrhu zákona předpokládá a nemůže se proto podílet na systému veřejného zdravotního pojištění,

d) Horská služba je v předloženém návrhu zákona koncipována jako soukromá právnická osoba, na druhé straně má podle § 9 schvalovat její rozpočet Ministerstvo zdravotnictví, a to aniž může za hospodaření Horské služby nést odpovědnost, nehledě k tomu, že návrh neřeší, jako by se postupovalo, pokud by Ministerstvo zdravotnictví rozpočet Horské službě neschválilo,

e) ustanovení § 10 činí z pověřených členů Horské služby zcela nelogicky samostatné právní subjekty tím, že je označuje za účastníky řízení o investičních záměrech výstavby, nehledě k tomu, že předložený návrh zákona není provázán s předpisy o stavebním řízení.

2. Nesystematicky je do předloženého návrhu zákona, jehož účelem je upravit postavení a úkoly Horské služby, včleněna část čtvrtá, obsahující povinnosti návštěvníků, provozovatelů služeb a organizátorů akcí v horských oblastech. Úprava těchto povinností je předmětem jiných zákonů, například zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.