u k l á d á
1. členům vlády zajistit při přípravě návrhů zákonů postup uvedený v příloze tohoto usnesení,
2. místopředsedovi vlády pověřenému řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu předložit vládě do 31. srpna 1995 návrh nových Legislativních pravidel vlády.
Provedou:
členové vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 17. května 1995 č. 288
Úprava postupu při přípravě návrhů zákonů v souvislosti s přijetím zákona č. 90/1995 Sb., o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny
_______________________________________________________________
I. Zásady zákonů, které již byly vládě předloženy k projednání vláda projedná a vládní návrhy zásad zákonů předloží k projednání orgánům Poslanecké sněmovny.
II. V případech, kdy zásady zákonů nebyly ještě vládě předloženy k projednání, mohou se předkladatelé rozhodnout zda předloží vládě k projednání zásady zákona nebo věcný záměr zákona.
1. Zásady zákona
Zásady zákona po jejich předložení vláda projedná a tyto zásady zákonů ve znění změn schválených vládou budou pro předkladatele závazným podkladem pro přípravu paragrafovaného znění návrhu zákona. Takto se postupuje i po nabytí účinnosti zákona č. 90/1995 Sb., o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Do doby přijetí nových Legislativních pravidel vlády se při vypracovávání a projednávání zásad zákonů postupuje podle dosavadních Legislativních pravidel vlády.
2. Věcný záměr zákona
Věcný záměr zákona obsahuje zejména :
a) rozbor stávající právní úpravy v příslušné oblasti včetně vyhodnocení poznatků spojených s jejím uplatňováním a není-li tato úprava, uvedou se argumenty odůvodňující její nezbytnost; součástí věcného záměru zákona je odůvodnění potřebnosti předpokládané právní úpravy i v případě, že je navrhována změna stávajícího právního stavu,
b) účel a hlavní obsah předpokládaného návrhu zákona s uvedením jeho základních obsahových okruhů a jejich principů,
c) v návaznosti na předchozí body se uvedou též základní právní prostředky, které budou použity k legislativnímu provedení věcného záměru (např. licence, povolení, omezení vlastníka, pravomoce orgánů, případně sankce a podobně),
d) zhodnocení souladu navrhovaného opatření s mezinárodními závazky včetně souladu s právem Evropských společenství,
e) finančně-ekonomický rozbor navrhovaného opatření.
Pro projednání věcného záměru zákona v připomínkovém řízení a v legislativních orgánech vlády platí stávající Legislativní pravidla vlády v bodech upravujících zásady zákona. Věcný záměr zákona ve znění změn schválených vládou je pro předkladatele závazným podkladem pro přípravu paragrafovaného znění návrhu zákona.