Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-03-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. března 1993 č. 123 + P

k řešení ekologických závazků při privatizaci

Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. s t a n o v í , že usnesení vlády ze dne 24. června 1992 č. 455 k vypořádání ekologických závazků podniků při převodu majetku státu na jiné osoby dle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb., bude nadále používáno u privatizačních projektů schválených do 16. března 1993, pokud nelze uplatnit postup stanovený tímto usnesením;

II. s c h v a l u j e zásady řešení ekologických závazků při privatizaci uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á ministrům pro správu národního majetku a jeho privatizaci a životního prostředí zabezpečit postup podle zásad uvedených v příloze tohoto usnesení, pokud se nepostupuje podle bodu I tohoto usnesení.

Provedou:

ministři pro správu národního majetku a jeho privatizaci, životního prostředí

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 17.března 1993 č.123

Zásady řešení ekologických závazků při privatizaci

Při realizaci privatizačních projektů přecházejí podle

zákona 1)veškeré ekologické závazky na nabyvatele privatizovaného majetku, na privatizovaný subjekt nebo na jeho právního nástupce (dále jen "nabyvatel").

Z titulu ekologických závad nebudou nabyvateli poskytovány slevy z kupní ceny ani jiné formy zvýhodnění, s výjimkou zvýhodnění vyplývajícího z aplikace těchto zásad.

Ekologickou závadou se pro tyto účely rozumí :

- znečištění podzemních vod,

- znečištění půdy,

- existence skládek škodlivých odpadů, tj. látek, jež svými

chemickými, fyzikálními nebo biologickými vlastnostmi mohou

při současném technickém stavu zabezpečení skládky ohrozit

životní prostředí.

Finanční účast státu při odstraňování ekologických závad vzniklých před privatizací bude realizována následujícím způsobem :

l. Na základě souhlasu vlády uzavře Fond národního majetku České republiky (dále jen "FNM") s nabyvatelem smlouvu, v níž se zaváže k úhradě nákladů vynaložených na vypořádání ekologických závazků (dále jen "smlouva") vzniklých před privatizací.

2. Odůvodněnost uzavření smlouvy posoudí ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci a ministerstvo životního prostředí ve všech případech, kdy nabyvatel nebo předkladatel privatizačního projektu požádal o zvýhodnění z důvodu existence ekologických závad na privatizovaném majetku před schválením příslušného privatizačního projektu. V případech, kdy se nabyvatel dozví o existenci ekologických závad po schválení privatizačního projektu, ale před jeho realizací, může požádat ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci o uzavření smlouvy i dodatečně.

Uzavření smlouvy nebude v zásadě doporučováno při privatizaci formou veřejné soutěže nebo veřejné dražby, kde existence ekologických závad ovlivňuje výši dosažené kupní ceny.

Na základě návrhu předloženého ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci vysloví vláda s uzavřením smlouvy souhlas.

3. Součástí smlouvy je vyhodnocení ekologických závazků z hlediska životního prostředí (dále jen "ekologický audit") předložené nabyvatelem nebo předkladatelem privatizačního projektu, které věcně vymezuje ekologické závady vzniklé před privatizací. Posouzení věcné správnosti a úplnosti ekologického auditu zajistí ministerstvo životního prostředí nebo jím pověřený orgán (dále jen MŽP) do 6 týdnů od jeho obdržení.

4. FNM se ve smlouvě zaváže, že uhradí nabyvateli účelně vynalože náklady na splnění ekologických závazků. Ekologickým závazkem se pro tyto účely rozumí závazek vyplývající ze správního rozhodnutí uloženého podle zvláštních předpisů příslušným orgánem státní správy životního prostředí, který pro tento účel určí ministerstvo životního prostředí.

Předmětem tohoto správního rozhodnutí je uložení opatření k nápravě ekologických závad, vzniklých před privatizací v důsledku provozně hospodářské činnosti privatizovaného subjektu, pokud jsou tyto závady obsaženy v ekologickém auditu. Za ekologické závazky se pro tyto účely nepovažují majetkové sankce.

5. FNM může poskytnout záruku pouze do výše kupní ceny privatizovaného majetku nebo u akciových společností do výše kmenového jmění společnosti. Překročí-li náklady na realizaci nápravného opatření tuto výši, bude rozdíl hrazen nabyvatelem.

6. Ve smlouvě bude stanoveno, že nabyvatel při výběrovém řízení dodavatele na realizaci opatření k nápravě ekologických závad požádá ministerstvo životního prostředí o stanovisko k projektu nápravných opatření. Pokud nebude toto stwanovisko při realizaci projektu respektováno, zaniká závazek FNM k úhradě nákladů vynaložených na vypořádání ekologických závazků.

7. Způsob čerpání finančních prostředků na realizaci opatření k nápravě ekologických škod bude stanoven ve smlouvě.

8. Ve smlouvě bude stanoveno, že za účelnost vynaložení finančních prostředků poskytnutých FNM odpovídá nabyvatel jako investor realizace opatření k nápravě ekologických závad.

9. Ve smlouvě bude stanoveno, že FNM i ministerstvo životního prostředí mohou v průběhu realizace opatření provádět kontrolu, zda prostředky poskytnuté FNM jsou vynakládány v souladu s projektem nápravných opatření odsouhlaseným ministerstvem životního prostředí.

10. Ve výjimečných případech, které nelze řešit na základě obecných ustanovení právních předpisů o skrytých vadách, se FNM může na základě rozhodnutí vlády ve smlouvě zavázat i k úhradě nákladů na odstranění ekologických závad, které nebyly uvedeny v ekologickém auditu. Nabyvatel má však důkazní povinnost prokázat, že tyto závady vznikly skutečně před privatizací a nebyly způsobeny činností již privatizovaného subjektu.

11. Případný požadavek nabyvatele na poskytnutí prostředků FNM nad rozpočet schváleného projektu nápravných opatření může FNM akceptovat na základě souhlasného stanoviska ministerstva životního prostředí.

12. Usnesení vlády České republiky ze dne 9.prosince 1992 č. 694 k problematice uzavírání společných podniků se zahraničními firmami v automobilovém průmyslu České republiky není těmito zásadami dotčeno.

13. Ministr pro správu národního majuetku a jeho privatizaci bude na základě podkladů FNM vládu pravidelně čtvrtletně informovat o výši a čerpání smluvních garancí poskytnutých na základě těchto zásad ve vztahu k aktuálnímu stavu zdrojů a prostředků fondu.

------

1)15 zákona č.92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších zákonných úprav