Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2004 > 2004-03-31

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 31. března 2004 č. 301 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb.,
o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 595)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 595), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády




Předseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.







P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 31. března 2004 č. 301


S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 595)



Vláda na jednání své schůze dne 31. března 2004 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 595), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z dále uvedených důvodů.

1. Předložený návrh zákona je v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, a to

a) s Ústavou České republiky, pokud jde o její

- čl. 8 a čl. 100 odst. 1, které zaručují územním samosprávným celkům právo na samosprávu,

- čl. 101 odst. 2, který stanoví, že vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem,

- čl. 101 odst. 4, podle kterého může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků pouze v případě, vyžaduje-li to ochrana zákona;

návrh zasahuje do samostatné působnosti kraje tím, že určuje, jakým způsobem mají být rada kraje, její komise a výbory zastupitelstva kraje složeny, aniž by tento postup ochranu zákona vyžadoval. Vláda se přitom neztotožňuje s názorem obsaženým v Důvodové zprávě návrhu zákona v tom, že ústavní princip rovnosti je při výkonu funkce členů zastupitelstva kraje ustanoveními dosavadního zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, porušen. Členům zastupitelstva kraje je totiž při hájení zájmů občanů rovný, včasný a neomezený přístup ke krajem projednávaným záležitostem zaručen, a to stanovením práv člena zastupitelstva kraje, obsažených, mimo jiné, v § 34 odst. 1 zákona o krajích, podle kterého může člen zastupitelstva kraje požadovat od zaměstnanců kraje i od zaměstnanců právnických osob, které kraj zřídil, informace ve věcech, které souvisejí




s výkonem jejich funkce, může vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu kraje a její členy a na předsedy výborů zastupitelstva kraje a předkládat zastupitelstvu kraje a radě kraje, jakož i výborům zastupitelstva kraje a komisím rady kraje, návrhy na projednání,

b) s Listinou základních práv a svobod, pokud jde o její

- čl. 22, podle kterého zákonná úprava všech politických práv a svobod a její výklad a používání musí umožňovat a ochraňovat svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnosti

a zároveň s Ústavou České republiky, pokud jde o její

- čl. 5, podle kterého je politický systém založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy,

- čl. 6, který stanoví, že politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním;

návrh tím, že určuje, jakým způsobem mají být složeny komise rady kraje, výbory zastupitelstva kraje a rada kraje, popřípadě kdo je jejími voliteli, zasahuje při tvorbě těchto orgánů do většinového politického rozhodování kraje, závisejícího na výsledku svobodné soutěže politických stran, a omezuje jej.

2. Nehledě k výše uvedenému má předložený návrh zákona zejména tyto další nedostatky:

- nově navrhovaný § 57 odst. 2, podle něhož mají být členové rady kraje voleni poměrným zastoupením všech politických klubů k počtu členů zastupitelstva, je formulačně nejasný, neboť není zcela zřejmé, zda obrat “jsou voleni poměrným zastoupením” je použit ve vztahu k těm členům zastupitelstva kraje, kteří by radu kraje měli volit, anebo ve vztahu k těm členům zastupitelstva kraje, kteří by do rady kraje měli být zvoleni; pokud je uvedený obrat použit ve vztahu k těm členům zastupitelstva kraje, kteří by radu kraje měli volit, pak je návrh zákona dále v rozporu s § 35 odst. 2 písm. o) a s § 40 odst. 2 zákona o krajích, podle kterých je právo volit a odvolávat členy rady kraje vyhrazeno zastupitelstvu kraje (jako celku) a k platnému usnesení, rozhodnutí nebo volbě zastupitelstva kraje je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jeho členů,








- je fakticky neproveditelný, neboť dosažení proporcionality mezi počtem politických klubů při zastoupení v radě kraje a ve výborech zastupitelstva kraje a počtem členů zastupitelstva kraje, ve smyslu nově navržených § 57 odst. 2 a § 77 odst. 2, by nebylo vždy možné, vzhledem k tomu, že mandáty jsou nedělitelné a přitom výsledkem poměru mezi počtem politických klubů a počtem členů zastupitelstva kraje by nebylo vždy celé číslo, a dále proto, že pojem “politický klub”, obsažený v předloženém návrhu zákona, zákon o krajích nedefinuje a nepoužívá a nelze tedy na základě návrhu právně nevymezeného orgánu vytvářet orgány další.