Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-07-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. července 2000 č. 667 + P

k plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí
pro občany se zdravotním postižením


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í Přehled plnění jednotlivých opatření Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením obsažený v části V předloženého materiálu a upřesněný podle připomínky vlády;

II. m ě n í znění a termíny plnění úkolů vyplývajících z usnesení vlády ze 14. dubna 1998 č. 256, o schválení Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, tak, jak je uvedeno v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á ministru a vedoucímu Úřadu vlády a výkonnému místopředsedovi Vládního výboru pro zdravotně postižené občany

1. projednat s příslušnými členy vlády do 31. prosince 2000 plnění úkolů Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením a na případné problémy neodkladně upozornit předsedu vlády a předsedu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany,

2. předložit vládě do 30. června 2001 další zprávu o plnění Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením.


Provede:
ministr a vedoucí Úřadu vlády a
výkonný místopředseda Vládního
výboru pro zdravotně
postižené občany



Ú p r a v a

znění a termínů některých opatření Národního plánu
vyrovnávání příležitostí
pro občany se zdravotním postižením


(vyplývajících z usnesení vlády ze 14. dubna 1998 č. 256, o schválení Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením)



U dosavadního opatření
3 a) Pokračovat v budování center rehabilitace, avšak s důrazem na specializaci na jednotlivé skupiny zdravotně postižených občanů, zajistit jejich financování a jejich činnost legislativně zakotvit. se termín mění na průběžně.

U dosavadního opatření
3 b) Legislativně zakotvit pracovně rehabilitační centra a stanovit způsob jejich financování. se termín mění na 1. 1. 2003.

Dosavadní opatření
3 f) Transformovat středisko Dědina na státní rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé jako náhradu za bývalé obdobné středisko v Levoči. zní
3 f) V rámci transformace systému sociálních služeb a v souladu s probíhající reformou veřejné správy vybudovat ucelený systém sociálních služeb pro nevidomé občany.
U dosavadního opatření
4.2 a) V zákonu o sociální pomoci legislativně upravit podmínky pro poskytování osobní asistence včetně problematiky sociálního pojištění asistentů, zejména v případech, kdy jde o rodinného příslušníka. se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
4.2 b) Legislativně upravit minimální rozsah bezplatně poskytované i částečně hrazené předčitatelské, průvodcovské a digitalizační služby pro nevidomé i služeb tlumočníků znakového jazyka a artikulačních tlumočníků pro neslyšící. se termín mění na 1. 1. 2003.

Dosavadní opatření
4.2 c) Z průměrných nákladů na jednoho obyvatele státních ústavů sociální péče o zdravotně postižené odvodit normativ nákladů na trvalou péči o těžce zdravotně postiženou osobu. V zákonu o sociální pomoci legislativně upravit poskytování finančního příspěvku tomu, koho si zdravotně postižený nebo jeho zákonný zástupce jako skutečného zajišťovatele péče sám zvolí, ať již půjde o osobu blízkou, osobního asistenta, službu chráněného bydlení nebo státní či nestátní ústav sociální péče. zní
4. 2 c) Vypracovat takový systém financování sociálních služeb, který zvýši společenskou a ekonomickou participaci oprávněného jedince, a to zejména preferencí jeho individuálních potřeb a přímým adresným směrováním finančních prostředků k oprávněným občanům. Systém bude maximalizovat prospěšnost služeb pro uživatele vytvořením dostatečně pestré a dostupné nabídky a umožněním volby, která bude reagovat na individuální potřeby a okolnosti a umožní uživatelům plnohodnotný život v jejich vlastním domově, kdykoliv to bude proveditelné a uživatelé si to budou přát.
U dosavadního opatření
4.4 a) Vytvořit legislativní předpoklady pro poskytování služeb chráněného bydlení. Nejde o řešení vlastnických nebo nájemních vztahů k bytu (všechny možnosti jsou praxí prověřené a stávající legislativa je vyhovující), ale o vytvoření legislativních podmínek pro poskytování a financování služeb. se termín mění na 1. 1. 2002.

U dosavadního opatření
4.5 a) V zákonu o sociální pomoci vytvořit legislativní rámec pro poskytování a financování respitní péče. se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
4.5 b) Finančně podpořit vznik a rozvoj respitní péče provozované státními nebo nestátními subjekty. se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
4.6 a) Vytvořit legislativní předpoklady postupného snižování počtu stávajících státních ÚSP a jejich nahrazování jinými formami sociálních služeb. se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
6.1 a) Vytvořit systém pro akreditaci a financování poradenských pracovišť, působících mimo resort školství. se termín mění na 1. 1. 2002.

Dosavadní opatření
6.1 c) Speciálně pedagogická centra zřizovat i samostatně bez závislosti na speciálních školách. se ruší.

U dosavadního opatření
6.1 e) Podpoře rozšiřování počtu a zkvalitňování činnosti specializovaných poradenských center (včetně center (středisek) rané péče, center výuky soběstačnosti, trvalých expozic technických pomůcek pro zdravotně postižené s poradenstvím, poradenství úprav vozidel pro TP atd.) občanských sdružení pro zdravotně postižené udělit vysokou prioritu při přidělování grantů občanským sdružením. se termín mění na průběžně.

U dosavadního opatření
6.2 f) Zajistit legislativně a finančně úhradu nákladů na dopravu, osobního asistenta, průvodce, tlumočníky znakového jazyka, artikulační tlumočníky a předčitatele pro integrované žáky se zdravotním postižením základních, středních a vysokých škol a učilišť běžného typu. se termín mění na 1. 1. 2003.

Dosavadní opatření
6.2 j) Vytvořit systém grantových úkolů (dotací přidělovaných na základě konkursního řízení mezi předloženými písemnými projekty), v rámci kterého budou pravidelně vyhlašována témata, týkající se zabezpečování architektonických přestaveb objektů s cílem vytváření bezbariérového prostředí ve školách, předškolních a školských zařízeních vzhledem k potřebám dětí a mládeže se zdravotním postižením. zní

6.2 j) Vytvořit systém poskytování prostředků školským úřadům (resp. orgánům krajů vykonávajícím státní správu ve školství), popř. vysokým školám k postupnému vytváření bezbariérového prostředí na školách, a to i vysokých, podle potřeb v regionu.
U dosavadního opatření
6.2 l) Do některého z grantových projektů MŠMT zařadit témata na podporu celoživotního vzdělávání zdravotně postižených. se termín mění na od r. 2001.

U dosavadního opatření
7 a) V rámci novelizace zákona o zaměstnanosti revidovat formulaci pojmu „občan se ZPS". se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
7 c) Legislativně upravit institut podporovaného zaměstnávání. se termín mění na 1. 1. 2003.

Dosavadní opatření
7 d) Snížit procento zaměstnávaných zdravotně postižených u podnikatelských subjektů zaměstnávajících občany se změněnou pracovní schopností, které se mohou ucházet o dotace ze státního rozpočtu, působících v běžném konkurenčním prostředí na 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností. zní
7 d) Snížit procento zaměstnávaných zdravotně postižených u podnikatelských subjektů zaměstnávajících občany se změněnou pracovní schopností, které se mohou ucházet o dotace ze státního rozpočtu, působících v běžném konkurenčním prostředí na 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností.
Dosavadní opatření
7 e) Pokračovat v kompenzacích platby sociálního pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně zdravotně postižené působících v běžném konkurenčním prostředí. Výhledově řešit podporu zaměstnávání zdravotně postižených v celém komplexu právních předpisů a financování aktivní politiky zaměstnanosti a kompenzaci sociálního pojištění převést do ustanovení zákona o pojistném. zní
7 e) Pokračovat v kompenzacích platby sociálního pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně zdravotně postižené působících v běžném konkurenčním prostředí. Výhledově řešit podporu zaměstnávání zdravotně postižených v celém komplexu právních předpisů a financování aktivní politiky zaměstnanosti a kompenzaci sociálního pojištění převést do ustanovení právních předpisů upravujících zaměstnanost.
U dosavadního opatření
8 d) Zákonem vytvořit podmínky pro to, aby jednotlivé ÚP mohly, je-li to zapotřebí, zřídit multidisciplinární tým, jež by se zabýval problematikou zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Členem tohoto týmu by mohl být lékař kompetentní k posuzování zdravotního stavu a důsledků z něj vyplývajících pro oblast zaměstnanosti, příslušný zaměstnanec ÚP, ošetřující lékař občana se zdravotním postižením, psycholog, zástupce obecního úřadu, rehabilitačního či rekvalifikačního zařízení, případně další přizvaný odborník. se termín mění na 1. 1. 2003.

U dosavadního opatření
13.1 c) Ministerstvo práce a sociálních věcí zajistí údaje o zdravotně postižených v jím spravovaných zařízeních v rozsahu resortních statistických výkazů. se termín mění na 1. 1. 2001.

Dosavadní opatření
13.1 d) MPSV se pokusí v některém projektu sponzorovaném EU získat prostředky pro řešení údajové databáze o osobách se zdravotním postižením kompatibilní se standardy EU. zní

13. 1 d) MPSV se pokusí v některém z projektů programu Phare (Phare CONSENSUS) získat finanční prostředky pro řešení údajové databáze o osobách se zdravotním postižením kompatibilní se standardy EU.
U dosavadního opatření
15 a) Vytvořit podmínky pro sociálně právní ochranu zdravotně postižených v souladu s Listinou základních lidských práv a svobod. se termín mění na 1. 1. 2002.

Dosavadní opatření
16 a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede studii možností odděleného financování podpory sportovních a vzdělávacích aktivit pro zdravotně postižené formou samostatných grantových projektů s cílem dosáhnout větší transparentnosti finančních toků a sjednocení metodiky s ostatními resorty (MZ, MPSV, MK). zní
16 a) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provede studii možností odděleného financování podpory vzdělávacích aktivit pro zdravotně postižené formou samostatných grantových projektů s cílem dosáhnout větší transparentnosti finančních toků a sjednocení metodiky s ostatními resorty (MZ, MPSV, MK).
Dosavadní opatření
18 b) Ministerstvo práce a sociálních věcí zadá vhodné agentuře pro průzkum veřejného mínění zpracování studie, jak jsou jednotlivé typy vad vnímány veřejností z hlediska možnosti získávání finančních příspěvků od sponzorů. se ruší.