Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-03-11

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 11. března 2002 č. 249 + P

o Národním akčním plánu zaměstnanosti na rok 2002

Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. s c h v a l u j e Národní akční plán zaměstnanosti na rok 2002, obsažený v části III materiálu č. j. 253/02 (dále jen „Národní plán“);

II. u k l á d á

1. ministrům realizovat Opatření Národního plánu, uvedená v příloze tohoto usnesení, a to v rámci státního rozpočtu České republiky na rok 2002,

2. místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu, ministrům financí, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy, pro místní rozvoj, životního prostředí a ministru a vedoucímu Úřadu vlády předložit 1. místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí

a) do 15. dubna 2002 věcný a časový harmonogram plnění Národního plánu,

b) do 31. srpna 2002 vyhodnocení plnění harmonogramu uvedeného v bodě II/2a tohoto usnesení za 1. pololetí 2002,

c) do 15. února 2003 vyhodnocení realizace Národního plánu,

3. 1. místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí

a) seznámit s tímto usnesením představitele zaměstnavatelů a zaměstnanců, zastoupených v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky,

b) předložit vládě

ba) do 30. září 2002 souhrnné vyhodnocení realizace Národního plánu za 1. pololetí 2002, zpracované na základě vyhodnocení podle bodu II/2b tohoto usnesení,

bb) do 15. března 2003 souhrnné vyhodnocení realizace Národního plánu, zpracované na základě vyhodnocení podle bodu II/2c tohoto usnesení;

III. d o p o r u č u j e

1. hejtmanům a primátorovi hlavního města Prahy spolupracovat s Ministerstvem práce a sociálních věcí a úřady práce, pověřenými koordinací státní politiky zaměstnanosti v jednotlivých krajích, při realizaci Národního plánu a zajistit, aby jimi řízené orgány a organizace obdobně spolupracovaly při realizaci Národního plánu a krajských koordinačních plánů politiky zaměstnanosti, v souladu se strategií regionálního rozvoje a programy rozvoje územního obvodu kraje,

2. představitelům zaměstnavatelů a zaměstnanců, zastoupených v Radě hospodářské a sociální dohody České republiky, spolupracovat při realizaci Národního plánu a krajských koordinačních plánů zaměstnanosti na celostátní, krajské a místní úrovni.


Provedou:
ministři


Na vědomí:
hejtmani





O p a t ř e n í

Národního akčního plánu zaměstnanosti na rok 2002

Pilíř 1: Zlepšování zaměstnatelnosti

Opatření ke Směrnici 1


Opatření 1.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce rozšíří informační systém MPSV „OK Práce“ o předávání dat všech uchazečů zařazených do jednotlivých opatření aktivní politiky zaměstnanosti, podle stanovených charakteristik (do 18 let, 18 až 25let, nad 25 let, muži, ženy, doba trvání nezaměstnanosti apod.) a následně zabezpečí provádění analýzy hodnocení plnění směrnice č.1 a 2 EK.

Opatření 1.2
MPSV začne realizovat různé typy tzv. „sledovacích studií“ (různých šetření) s cílem zlepšení systému vyhodnocování efektivnosti vynaložených nákladů a dopadu používaných aktivních opatření na trh práce, včetně měření poměrného úspěchu různých typů aktivních politiky zaměstnanosti mezi sebou.

Opatření 1.3
MPSV bude průběžně zvyšovat odbornou úroveň řízení politiky zaměstnanosti a úřadů práce, odbornou zdatnost pracovníků Služeb zaměstnanosti v souladu s orientací politiky zaměstnanosti na realizaci preventivních a aktivních činností podporujících uchazeče k hledání a přijetí zaměstnání.

Opatření 1.4
MPSV posílí svoji kapacitu strategického a operačního plánování, řídící a analytickou kapacitu nákupem služeb a využitím spolupráce s vědeckou a výzkumnou sférou.

Opatření 1.5
MPSV zahájí v roce 2002 realizaci dvou programů zaměřených na uchazeče ohrožené dlouhodobou nezaměstnaností, a to pro mladé uchazeče o zaměstnání do 25 let věku program „První příležitost” před dosažením 6 měsíců jejich nezaměstnanosti, pro dospělé uchazeče nad 25 let program „Nový start” před dosažením 12 měsíců jejich nezaměstnanosti. V roce 2002 budou programy realizovány pilotně na 15 úřadech práce, s cílem získat zkušenosti s realizací těchto programů a správným nastavením podmínek programů před plošným nasazením programů na všech úřadech práce v následujícím roce.

Opatření 1.6
MPSV ve spolupráci s úřady práce bude zavádět, podle finančních a personálních možností, širší využití krátkých kursů motivačního charakteru a změny profesní orientace pro uchazeče do 25 let v období 5 až 6 měsíců jejich nezaměstnanosti, resp. pro dospělé uchazeče nad 25 let v období 10 až 12 měsíců jejich nezaměstnanosti. Pro dlouhodobě nezaměstnané uchazeče (tj. déle než 12 měsíců) budou zaváděna opatření, na jejichž základě budou posouzeny možnosti a schopnosti uchazečů a stanoveny konkrétní formy podpory k získání zaměstnání. Cílem je rozšířit škálu dostupných intervencí pro jednotlivé cílové skupiny uchazečů v různých stádiích nezaměstnanosti.

Opatření 1.7
Na základě získaných informací z realizace předchozích opatření bude MPSV dále rozšiřovat příležitosti nabízené uchazečům v rámci pilotních programů „První příležitost“ a „Nový start“, aby lépe odpovídala potřebám uchazečů a situaci na trhu práce. Bude přitom těsně spolupracovat se sociálními partnery, místními úřady, neziskovými organizacemi a dalšími subjekty, aby tak zajistil využívání jejich odborné kapacity ve prospěch nezaměstnaných osob.

Opatření 1.8
MPSV bude spolupracovat s MPO, MMR, MF, sociálními partnery, krajskými orgány a regionálními agenturami na přípravě doprovodných sociálních programů, které jsou součástí vládní politiky restrukturalizace a liberalizace výrobních odvětví. Tyto doprovodné sociální programy budou zaměřeny na prevenci před nezaměstnaností, s využitím proaktivních opatření, aby bylo do zaměstnanosti vráceno co nejvíce propuštěných osob. K naplnění tohoto cíle bude MPSV usilovat i o maximální využití prostředků programu Phare 2000.

Opatření 1.9
Úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v jednotlivých krajích budou iniciovat zpracování krajských koordinačních plánů politiky zaměstnanosti, v souladu s potřebami a analýzou trhu práce kraje, ve spolupráci s hejtmany a jimi řízenými orgány a organizacemi (v souladu s programy rozvoje územního obvodu kraje), sociálními partnery, regionálními agenturami a dalšími subjekty.

Opatření ke Směrnici 2

Opatření 2.1
MPSV využije v praxi průběžné výsledky šetření Masarykovy university v problematice dlouhodobě nezaměstnaných uchazečů, které je zaměřeno na zjištění souvislosti mezi jejich motivací k přijetí zaměstnání, jejich aktuálními sociálními příjmy a dřívějšími i očekávanými pracovními příjmy v případě přijetí zaměstnání.

Opatření 2.2
MPSV vyhodnotí podmínky získávání podpory v nezaměstnanosti, zejména jejich dostatečnost ve vztahu k povzbuzení uchazeče k aktivnímu hledání zaměstnání a odrazení zaměstnané osoby od ukončení zaměstnání (a následného nárokování podpory v nezaměstnanosti) bez pádného důvodu. Výsledky hodnocení využije při práci na návrhu nového zákona o zaměstnanosti, který se připravuje.

Opatření 2.3
Vláda bude usilovat, aby návrh novely zákona č. 482/1991 Sb. o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů, předložený koncem roku 2001 k projednání do Parlamentu České republiky, byl co nejdříve projednán a schválen, a aby nabyl účinnosti co nejdříve. Cílem novely zákona je zvýhodnit při pobírání dávek sociální potřebnosti ty občany, kteří pracují, oproti těm občanům, kteří nepracují.

Opatření 2.4
MPSV prostřednictvím úřadů práce bude klást větší důraz na individuální přístup k nezaměstnaným osobám. Bude realizován pilotní projekt při kterém úřady práce nabídnou nezaměstnaným osobám uzavření smlouvy ve formě individuálního akčního plánu, stanovujícího pro tuto osobu konkrétní opatření k získání zaměstnání. V roce 2003 bude po vyhodnocení pilotní fáze toto opatření rozšířeno na všechny úřady práce. Bude prosazován větší důraz na individuální přístup k dlouhodobě nezaměstnaných osobám, a to osobám do 25 let, které jsou více než 6 měsíců v evidenci, a osobám nad 25 let, které jsou více než 12 měsíců v evidenci.

Opatření 2.5
MPSV ve spolupráci s úřady práce, změní zaměření a rozsah jednotlivých nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti ve prospěch aktivačních a preventivních opatření poradenského a rekvalifikačního charakteru. Tyto aktivity jsou v současné době mezinárodně považovány za aktivní opatření na trhu práce a nikoli za výkon administrativní funkce správního orgánu.

Opatření 2.6
Úřady práce poskytnou nejen základní poradenské a zprostředkovatelské služby každé osobě, která se stane nezaměstnanou, ale rozšíří efektivní využívání opatření aktivní politiky zaměstnanosti na občany, kterým hrozí dlouhodobá nezaměstnanost.

Opatření ke Směrnici 3

Opatření 3.1
MPSV prověří podíl starších nezaměstnaných osob na aktivních opatřeních na trhu práce a zejména na přeškolování v kontextu studií uvedených ve směrnicích 1 a 2.

Opatření 3.2
Úřady práce budou vyhodnocovat a postihovat případy, kdy dochází k věkové diskriminaci ze strany zaměstnavatelů.

Opatření 3.3
MPSV bude při jednáních o restrukturalizaci odvětví působit na sociální partnery, aby při přijímání sociálních doprovodných programů byla přijímána taková opatření (včetně rekvalifikačních aktivit), která by preferovala udržení pracovního poměru věkově starších zaměstnanců a umožnila jim následně odejít do starobního důchodu po naplnění podmínek stanovených zákonem.

Opatření 3.4
V rámci programu Phare 2000 bude vyvinut a zaveden speciální výcvikový kurs zahrnující změnu orientace pro potřeby starších zaměstnanců.

Opatření ke Směrnici 4

Opatření 4.1
MPSV navrhne v novém návrhu zákona o zaměstnanosti rozšíření potřebné kompetence rezortu o podporu dalšího profesního vzdělávání v rámci rozvoje lidských zdrojů.

Opatření 4.2
MPSV ve spolupráci s MŠMT vypracuje návrhy stimulů zaměřených na podporu a pomoc dospělým osobám se základním vzděláním, ke zvýšení jejich kvalifikace.

Opatření 4.3
MPSV prověří podíl uchazečů znevýhodněných na trhu práce zařazených do rekvalifikačních kurzů, bude systémově vyhodnocovat dopady a přínosy jednotlivých kurzů pro zvýšení možnosti uplatnění těchto osob na trhu práce.

Opatření 4.4
MŠMT ve spolupráci s Národním ústavem odborného vzdělávání zabezpečí zpracování studie o příčinách předčasného odchodu žáků a studentů ze vzdělávacího systému a o jejich dalších možnostech pokračování ve vzdělávání.

Opatření 4.5
MPSV a MŠMT vypracují návrhy na poskytnutí druhé příležitosti těm mladým uchazečům, kteří opustili vzdělávací systém bez získání kvalifikace, s využitím motivačních a poradenských aktivit.

Opatření 4.6
MPSV ve spolupráci s MŠMT zahájí přípravu činnosti dvou experimentálních výcvikových a školících středisek v regionech s nadprůměrnou mírou nezaměstnanosti.

Opatření 4.7
MŠMT předloží Koncept informačního systému o uplatnění absolventů na trhu práce (ISA).

Opatření 4.8
Národní ústav odborného vzdělávání zahájí tvorbu vzorových vzdělávacích programů na základě uplatnění rámcových vzdělávacích programů.

Opatření 4.9
Česká školní inspekce provede tématickou inspekci zaměřenou na další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Opatření 4.10
MŠMT předloží koncepci evaluace vzdělávání a koncepci Centra pro evaluaci vzdělávacích výsledků (koordinátora evaluačních aktivit v oblasti regionálního školství a gestora tvorby evaluačních nástrojů).

Opatření 4.11
MŠMT ve spolupráci s MPSV, MPO, MMR a se sociálními partnery připraví pracovní verzi návrhu věcného záměru zákona o dalším vzdělávání.

Opatření 4.12
MŠMT, MPSV a sociální partneři budou spolupracovat s krajskými orgány v případě jejich úsilí a zájmu o ustanovení Rady pro rozvoj lidských zdrojů a při racionalizaci sítě škol a její oborové struktury.

Opatření ke Směrnici 5

Opatření 5.1
MŠMT ve spolupráci s krajskými orgány zabezpečí přístup k multimédiím a Internetu na nejméně 3 620 základních a středních školách do konce roku 2002.

Opatření 5.2
MŠMT ve spolupráci s krajskými orgány bude pokračovat ve školení učitelů základních a středních škol zaměřených na výuku informačních technologií a jejich využití při výuce jiných předmětů.

Opatření 5.3
MPSV zajistí doplnění modulu znalostí počítačových dovedností a informatiky do vybraných rekvalifikačních programů.

Opatření ke Směrnici 6

Opatření 6.1
MPSV zabezpečí, aby Služby zaměstnanosti v následujících letech mohly plošně vyhodnocovat údaje o volných pracovních místech po celém území republiky a Česká republika se stala očekávaným dnem vstupu do Evropské unie, fungujícím členem systému EURES.

Opatření 6.2
MPSV ve spolupráci s úřady práce zabezpečí metodiku analýzy nedostatku kvalifikovaných sil a obtížně obsaditelných volných pracovních míst, která bude vycházet z následujících zdrojů:

· databáze úřadů práce o volných místech,
· průzkumy provedené úřady práce monitoringem zaměstnavatelů,
· inzertní aktivity v médiích,
· průzkumy agentur zabývajících se zprostředkováním práce,
· informace od investorů,
· speciální průzkumy.

Opatření 6.3
Úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v jednotlivých krajích budou při realizaci krajských plánů zaměstnanosti provádět analýzu příčin nedostatku kvalifikovaných sil a obtížně obsaditelných volných pracovních míst ve spolupráci s krajskými orgány a organizacemi, se sociálními partnery a hospodářskými komorami.

Opatření 6.4
MPSV ve spolupráci s úřady práce zabezpečí pravidelné sledování průběhu a kvality obsazování volných pracovních míst prováděné úřady práce, včetně zavedení analýzy doby potřebné k obsazení volného pracovního místa a obtížně obsaditelných pracovních míst. To usnadní identifikaci slabých míst ve službách zaměstnavatelům a stanovení nedostatku pracovních sil podle profesí.

Opatření ke Směrnici 7

Opatření 7.1
MPSV ve spolupráci s úřady práce využijí znalostí získaných z průzkumů (uvedených v opatřeních u Směrnice 1) ke zvýšení podílu uchazečů nejvíce ohrožených skupin v rekvalifikačních kurzech.

Opatření 7.2
MPSV bude soustavně identifikovat a analyzovat skupiny nejvíce ohrožené diskriminací za účelem lepšího cílového směrování aktivačních opatření přijatých v usnesení vlády č. 640/1999.

Opatření 7.3
MPSV bude podporovat spolupráci mezi úřady práce, zaměstnavateli, územními státními a samosprávnými orgány a neziskovými organizacemi při realizaci programů zaměřených na zvýšení zaměstnanosti a kvalifikace obtížně umístelných skupin na trhu práce s ohledem na osoby ze znevýhodněného sociálně kulturního prostředí.

Opatření 7.4
MPSV bude podporovat spolupráci mezi úřady práce, zaměstnavateli a poskytovateli sociálních služeb, které realizují programy podporující osoby, které se ze zdravotních důvodů ocitají v sociální izolaci a nejsou dočasně schopné obstát v běžném zaměstnání bez cizí pomoci, aby zabezpečili těmto osobám dočasnou podporu přímo na pracovišti.

Opatření 7.5
MPSV bude do Národních akčních plánů promítat zkušenosti a poznatky získané v souvislosti s realizací zásad Koncepce integrace cizinců na území České republiky schválené usnesením vlády č.1266/2000.

Opatření 7.6
MPSV zapracuje výstupy grantu „Analýza systému podpory zaměstnavatelů k zaměstnávání zdravotně postižených občanů“ do koncepce nového dotačního systému k udržení a posílení zaměstnanosti občanů se změněnou pracovní schopností u podnikatelských subjektů zaměstnávajících převážně tyto občany.

Opatření 7.7
Mezirezortní pracovní skupina (MPSV, MZd, MŠMT) vypracuje 30. dubna 2002 návrh věcného záměru zákona o ucelené rehabilitaci.

Pilíř 2: Rozvoj podnikání a vytváření pracovních míst

Opatření ke Směrnici 8

Opatření 8.1
Všechna ministerstva v okruhu své kompetence budou identifikovat nadbytečné administrativní překážky pro zakládání, fungování a rozvoji malých a středních podniků a budou průběžně realizovat opatření k jejich odstranění.

Opatření 8.2
Všechna ministerstva při navrhování nových opatření v jakékoliv oblasti státní politiky budou minimalizovat jejich možné dopady na růst nákladů a administrativního zatížení malých a středních podniků.

Opatření ke Směrnici 9

Opatření 9.1
MPSV, MPO a MMR ve spolupráci s úřady práce, s regionálními zaměstnaneckými agenturami a s regionálními poradenskými informačními centry (RPIC) zabezpečí poradenskou činnost pro zaměstnance propuštěné v hromadném propouštění, kteří chtějí zahájit samostatnou výdělečnou činnost (seznámení s legislativními požadavky, pomoc při sestavení podnikatelského záměru ve vazbě na situaci v okrese apod.).

Opatření 9.2
MPO zabezpečí prostřednictvím regionálních poradenských a informačních center (RPIC) a podnikatelských a inovačních center (BIC) dotované informační služby při zahájení podnikání i při jeho rozvoji (zákonné podmínky podnikání, správné postupy, povinnosti a práva týkající se zaměstnání, sociálního zabezpečení, bezpečnosti práce, plnění povinnosti vůči zaměstnancům apod.) v rámci programu PORADENSTVÍ pro malé a střední podniky na období let 2001 až 2004, schváleného usnesením vlády č.1257/2001.

Opatření 9.3
MPO zabezpečí provedení revize stávajícího systému poradenských a informačních služeb a následnou aktualizaci potřeb těchto služeb, s cílem zvýšit efektivitu tohoto systému.

Opatření 9.4
MV, MPSV a MPO, v návaznosti na výsledky činnosti ustanoveného pracovního mezirezortního týmu, navrhnou konkrétní opatření k odhalování, postihování a odrazování od nelegálního zaměstnávání.

Opatření ke Směrnici 10

Opatření 10.1
Úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v kraji budou na vyzvání krajských orgánů spolupracovat při plánování odborného vzdělávání a výcviku na regionálních a místních úrovních podle potřeb sektoru služeb, které jsou specifikovány v programech rozvoje krajů, případně v regionálních operačních programech.

Opatření 10.2
Úřady práce pověřené koordinací státní politiky zaměstnanosti v kraji budou na vyzvání krajských orgánů spolupracovat při zpracovávání Programů rozvoje krajů, s cílem vytvářet podmínky umožňující růst sektoru služeb, zejména turistického ruchu.

Opatření 10.3
Regulační postupy a čas potřebný k jejich dokončení, týkající se zakládání nových podniků ve sféře služeb, budou přezkoumány jako součást Opatření 1 Směrnice 8.

Opatření 10.4
MPO bude pokračovat v realizaci pilotních projektů poskytování investičních pobídek investorům v oblasti strategických služeb, na základě získaných zkušeností připraví v průběhu roku program podpory strategických služeb a předloží jej vládě k projednání.

Opatření ke Směrnici 11

Opatření 11.1
MPSV, MŠMT a sociální partneři budou spolupracovat s krajskými orgány s cílem zabezpečení náležitého zastoupení problematiky lidských zdrojů v regionálních rozvojových strategiích.

Opatření 11.2
MPSV zajistí, aby úroveň znalostí i schopností Národní jednotky Evropského sociálního fondu na MPSV a regionálních pracovníků byla dále zlepšována prostřednictvím programu Consensus a společného programu s Francouzskou republikou.

Opatření 11.3
MPSV zabezpečí, aby úřady práce a místní pracovníci ESF spolupracovali s místními a regionálními úřady a dalšími příslušnými účastníky za účelem regenerace místní ekonomiky, udržení sociální soudržnosti a zamezení sociálního vyloučení marginálních skupin a jednotlivců.

Opatření 11.4
MPSV, MŠMT, MMR ve spolupráci s krajskými orgány budou podporovat programy výcviku a rozvoje pro regionální úřady, sociální partnery, úřady práce a další regionální účastníky zaměřené na řízení rozvoje lidských zdrojů v rámci regionálních plánů. Cílem je zlepšování regionální konkurenceschopnosti prostřednictvím rozvoje lidských zdrojů, účast, partnerství a spolupráce osob na regionální úrovni, meziregionální a přeshraniční spolupráce v oblasti rozvoje lidských zdrojů, zaměstnanosti a rozvoje trhu práce.

Opatření ke Směrnici 12

Opatření 12.1
MF ve spolupráci s ostatními ministerstvy a sociálními partnery bude, v souladu se záměry Střednědobé koncepce sociálního a ekonomického rozvoje České republiky, pracovat na úpravách daňového systému, mimo jiné s cílem postupného snížení daňového zatížení práce a odstranění překážek k investicím do lidských zdrojů.

Pilíř 3: Podpora přizpůsobitelnosti zaměstnavatelů a jejich zaměstnanců.

Opatření ke Směrnici 13

Opatření 13.1
MPSV provede šetření stavu využívání forem organizace práce, pracovní doby a pracovně právních vztahů za období nabytí účinnosti novely zákoníku práce po 1.1.2001, včetně názorů zástupců zaměstnavatelů a zaměstnanců, s cílem shrnout pozitivní a negativní zkušenosti a připravit podklady pro novou právní úpravu v této oblasti.

Opatření 13.2
MPSV bude po dosažení shody se sociálními partnery zavádět moderní formy organizace práce, pracovní doby a pracovně právních vztahů s cílem zvýšit konkurenceschopnost zaměstnavatelů při dosažení potřebné úrovně pracovně právní ochrany a bezpečnosti při práci na straně zaměstnanců.

Opatření ke Směrnici 14

Opatření 14.1
MPSV provede průzkum povědomí sociálních partnerů o provedených novelách zákoníku práce a jejich přístupu a chování s ohledem na vývoj nového obsahu pracovních smluv a jakýchkoliv vyskytnuvších se překážek této pružnosti.

Opatření ke Směrnici 15

Opatření 15.1
MPO ve spolupráci s MPSV zabezpečí prostřednictvím dohod se sociálními partnery, aby školení zaměstnanců bylo začleněno ve státních restrukturalizačních programech. MPO bude rovněž pokračovat, prostřednictvím sítě regionálních poradenských a informačních center (RPIC) a podnikatelských a inovačních center (BIC), v podpoře vzdělávání pro zaměstnance v MSP s využitím programů Poradenství a Marketing.

Opatření 15.2
MPO bude realizovat programy celoživotního vzdělávání prostřednictvím akreditovaných institucí, úhradou části nákladů.

Opatření 15.3
MPSV vybídne centrální orgány zaměstnavatelů a odborů k podpoře dohod o vhodných formách školení a rekvalifikace zaměstnanců v rámci obvyklých jednání.

Opatření 15.4
MPSV a MŠMT budou iniciovat v Pracovní skupině Rady hospodářské a sociální dohody České republiky pro vzdělávání a lidské zdroje přípravu návrhu konkrétních kroků k vytvoření účinného motivačního prostředí pro zaměstnavatele, s cílem zvýšení motivace zaměstnavatelů pro další vzdělávání svých zaměstnanců.

Pilíř 4: Posilování rovných příležitostí mužů a žen

Opatření ke Směrnici 16

Opatření 16.1
MPSV v souladu se záměry „Priorit a postupů při prosazování rovnosti mužů a žen v rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí“ provede do 30.6.2002 v rámci tzv. genderové analýzy zhodnocení postavení obou pohlaví v celé působnosti rezortu a následně do 30.9.2002 přijme opatření pro dosažení rovnosti. Součástí této analýzy je, mimo jiné, zjištění zda nescházejí statistická data tříděná podle pohlaví v jednotlivých oblastech.

Opatření 16.2
MPSV, v návaznosti na zdokonalení informačního systému v souladu s realizací opatření Pilíře 1, bude systematicky vyhodnocovat dopad zavádění politiky rovných příležitostí pro obě pohlaví u všech opatření tohoto plánu.

Opatření 16.3
MPSV ve spolupráci se zainteresovanými rezorty zavede u každé směrnice opatření monitorující rovnost pohlaví.

Opatření 16.4
V rámci realizace směrnic budou podle potřeby zavedena specifická opatření na zajištění větší úrovně rovnosti mužů a žen. To je důležité zejména při realizaci aktivních opatření na trhu práce, při zabezpečení pomoci uchazečům o zaměstnání při opětovném vstupu na trh práce, při zahájení samostatného podnikání, vytvoření zaměstnání ve sféře služeb a při využití větší pružnosti pracovních modelů v praxi.

Opatření 16.5
Jednotlivá ministerstva si stanoví vlastní priority a postupy při prosazování rovnosti mužů a žen v oblasti své věcné působnosti a budou je realizovat v praxi. Při stanovení a realizaci opatření budou využívat spolupráci s nevládními organizacemi mužů a žen.

Opatření ke Směrnici 17

Opatření 17.1
MPSV ve spolupráci s MŠMT zabezpečí, aby poradci pro volbu povolání při úřadech práce a výchovní poradci na školách byli proškoleni v problematice rovných příležitostí mužů a žen a aby ji uplatňovali při své poradenské činnosti.

Opatření 17.2
Úřady práce se při kontrole dodržování ustanovení o zákazu diskriminace z hlediska rovnosti pohlaví rovněž zaměří na dodržování principu stejné mzdy za stejnou práci a za práci stejné hodnoty a na dodržování ustanovení o zvýšené ochraně žen kojících a v těhotenství.

Opatření 17.3
MPSV jako koordinátor vládní politiky rovnosti pohlaví bude příslušnými návrhy opatření reagovat na výsledky šetření rozdílů ve výši pracovních příjmů mužů a žen, realizovaného Výzkumným ústavem práce a sociálních věcí, dále v praxi ověří navržený modelový postup zjišťování podílu diskriminace na těchto rozdílech.

Opatření ke Směrnici 18

Opatření 18.1
MPSV v návaznosti na realizaci opatření Směrnice 1 bude zavádět širší škálu dostupných krátkodobých i dlouhodobých intervencí pro jednotlivé cílové skupiny uchazečů, včetně dlouhodobě nezaměstnaných. Mimo jiné zavede specifické podpory pro osoby vracející se na trh práce, spočívající v poskytování informací, poradenství, krátkých kurzů a školení na získání nové orientace a v používání informačních technologií.

Opatření 18.2
MPSV, MŠMT, MZd, MMR budou v rámci svých zákonných kompetencí podporovat zřizování a provoz zařízení pro péči o děti a potřebné členy rodiny, zejména když doplňují či nahrazují péči poskytovanou zaměstnanými občany.