Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2000
>
2000-05-15
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
15. května 2000
č.
481 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 602)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 602) stanovisko, uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 15. května 2000 č. 481
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 602)
Vláda na své schůzi dne 15. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předp
i
sů (sněmovní tisk č. 602) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , především z těchto důvodů:
-
návrh předpokládá poskytnutí daňového zvýhodnění v případě uzavření smlouvy na dožití určitého věku (60 let), ale i pro případ, kdy byla délka pojištění sjednána na nejméně 240 měsíců. U této druhé podmínky by to například znamenalo, že uzavřel-li občan smlouvu ve věku 18 let má již v 38 letech nárok na pojistné plnění. Nejde tedy o daňové zvýhodnění podporující iniciativu občanů zabezpečit se ve stáří, ale o určitý druh spoření s daňovým zvýhodněním, které by přineslo výhody zejména pro
ko
merční pojišťovny; předložený návrh navíc neřeší problém předčasných výplat pojis
tného;
-
dále se v návrhu předpokládá poskytování daňových úlev i v případech, kdy z
a
městnavatel jako pojistník uzavírá smlouvu ve prospěch kolektivu svých zaměstnanců (tzv. skupinového pojištění). U tohoto druhu pojištění není zajištěna přenositelnost dávek, takže pokud by zaměstnanec odešel z pojištěného kolektivu, přišel by o nároky vyplývající z pojištění; nevyplacené pojistné by zůstalo pojišťovně. Ani v tomto př
ípa
dě nejde jednoznačně o daňové zvýhodnění podporující iniciativu občanů zabe
z
pečit se ve stáří. Kromě toho by tento druh pojištění s daňovým zvýhodněním mohl působit proti žádoucí mobilitě pracovních sil.
Vláda sdílí názor předkladatelů, že by stát měl svými daňovými úlevami mot
i
vovat občany k zajištění finančních prostředků na stáří nad rámec základního systému důchodového pojištění a z tohoto důvodu předložila Parlamentu České republiky n
á
vrh novely zákona o daních z příjmů, který mimo jiné obsahuje i daňové zvýhodnění ž
i
votního pojištění; vládní návrh zákona je přitom koncipován tak, aby splňoval př
ede
vším výše uvedený záměr.