Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-05-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. května 2000 č. 481 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 602)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 602) stanovisko, uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 602)


Vláda na své schůzi dne 15. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 602) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , především z těchto důvodů:

- návrh předpokládá poskytnutí daňového zvýhodnění v případě uzavření smlouvy na dožití určitého věku (60 let), ale i pro případ, kdy byla délka pojištění sjednána na nejméně 240 měsíců. U této druhé podmínky by to například znamenalo, že uzavřel-li občan smlouvu ve věku 18 let má již v 38 letech nárok na pojistné plnění. Nejde tedy o daňové zvýhodnění podporující iniciativu občanů zabezpečit se ve stáří, ale o určitý druh spoření s daňovým zvýhodněním, které by přineslo výhody zejména pro komerční pojišťovny; předložený návrh navíc neřeší problém předčasných výplat pojistného;
- dále se v návrhu předpokládá poskytování daňových úlev i v případech, kdy zaměstnavatel jako pojistník uzavírá smlouvu ve prospěch kolektivu svých zaměstnanců (tzv. skupinového pojištění). U tohoto druhu pojištění není zajištěna přenositelnost dávek, takže pokud by zaměstnanec odešel z pojištěného kolektivu, přišel by o nároky vyplývající z pojištění; nevyplacené pojistné by zůstalo pojišťovně. Ani v tomto případě nejde jednoznačně o daňové zvýhodnění podporující iniciativu občanů zabezpečit se ve stáří. Kromě toho by tento druh pojištění s daňovým zvýhodněním mohl působit proti žádoucí mobilitě pracovních sil.

Vláda sdílí názor předkladatelů, že by stát měl svými daňovými úlevami motivovat občany k zajištění finančních prostředků na stáří nad rámec základního systému důchodového pojištění a z tohoto důvodu předložila Parlamentu České republiky návrh novely zákona o daních z příjmů, který mimo jiné obsahuje i daňové zvýhodnění životního pojištění; vládní návrh zákona je přitom koncipován tak, aby splňoval především výše uvedený záměr.