Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-05-17

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 17. května 1999 č. 485 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon
České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 184)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 184), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;

III. u k l á d á ministrům dopravy a spojů, financí a průmyslu a obchodu zpracovat a vládě do 30. června 1999 předložit návrh opatření omezujících dovoz ojetých motorových vozidel do České republiky.


Provedou:

předseda vlády,
ministři dopravy a spojů,
financí, průmyslu a obchodu




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 17. května 1999 č. 485




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon
České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 184)



Vláda na jednání své schůze dne 17. května 1999 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 184), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda považuje dovoz ojetých vozidel za běžnou součást obchodních vztahů, která by neměla podléhat diskriminaci prostřednictvím nepřímých ekonomických nástrojů. Dovozu vozidel, která nesplňují technické podmínky, brání technické předpisy. Pokud pro schvalování technické způsobilosti ojetých motorových vozidel platí zvláštní režim, na který předkladatelé v důvodové zprávě upozorňují, jde o opatření, k němuž bylo přistoupeno z ekonomických a sociálních důvodů, vztahuje se i na ojetá motorová vozidla z tuzemské produkce a toto dočasné opatření pozbude platnosti k 31. prosinci 1999.

Vláda z ekonomických a sociálních důvodů nepovažuje za účelnou ani snahu obsaženou v předloženém návrhu zákona, podporovat navrhovaným zpoplatněním dovozu ojetých vozidel odbyt vozidel vyrobených v tuzemsku. Navrhovaný finanční nástroj by působil značně nevyváženě, tj. ve prospěch výrobců a v neprospěch spotřebitelů, popřípadě by nepřinesl efekt žádné z těchto stran.

Kromě toho vláda upozorňuje na to, že:

a) předložený návrh zákona není v souladu s účelem a funkcí správních poplatků, které mají vyjadřovat částečnou úhradu nákladů vynaložených státem za provedení správního úkonu,

b) předložený návrh zákona zakládá nerovnost mezi poplatníky, kteří žádají o provedení zápisu prvního držitele motorového vozidla vyrobeného v tuzemsku (sazba 100,- Kč až 300,- Kč), a poplatníky, kteří žádají a zápis ojetého motorového vozidla dovezeného z ciziny (navrhovaná sazba 1 000,- Kč až 90 000,- Kč),

c) podle čl. 26 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé nelze ode dne vstupu této dohody v platnost v obchodu mezi Českou republikou a Společenstvím zavádět žádná nová dovozní nebo vývozní cla nebo poplatky s rovnocenným účinkem, ani zvyšovat stávající cla a poplatky; přijetí navrhovaného opatření by ze strany orgánů Evropských společenství mohlo být považováno za porušení uvedené dohody. Kromě toho z doporučení Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) vyplývá zejména zásada, že sazby správních poplatků nesmí být stanoveny diskriminačně, tj. v různé výši pro různé poplatníky za stejný předmět poplatku, v daném případě za provedený správní úkon,

d) předložený návrh zákona obsahuje i řadu legislativně technických nedostatků, například

- není zřejmé, jak by u dovezených vozidel bylo určeno datum jejich uvedení do provozu,
- chybí přechodné ustanovení, které by upravilo postup v případě, kdy příslušné správní řízení bylo zahájeno přede dnem nabytí účinnosti novely zákona a k tomuto dni nebylo ukončeno.

Vláda si je vědoma problémů souvisejících s dovozem ojetých motorových vozidel do České republiky a připravuje přijetí systémových opatření, které dovoz těchto motorových vozidel do České republiky omezí.