Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-05-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. května 1996 č. 281 + 2P

o organizaci a systémovém řízení vládní protidrogové politiky

Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. z r u š u j e
Statut a Jednací řád meziresortní Protidrogové komise schválený usnesením vlády z 13. července 1994 č.392, ke zprávě o činnosti meziresortní Protidrogové komise za období 1993 - 1994 a o plnění usnesení vlády z 18. srpna 1993 č. 446, ke koncepci a programu protidrogové politiky, a o schválení Statutu a Jednacího řádu meziresortní Protidrogové komise;


II. s c h v a l u j e

1. Statut a Jednací řád meziresortní Protidrogové komise uvedený v příloze č. 1 tohoto usnesení,

2. rozdělení finančních prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní správa určených na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst pro rok 1996 podle rozpisu a
podmínek uvedených v příloze č. 2 tohoto usnesení;



III. b e r e n a v ě d o m í

1. informaci o současné situaci ve zneužívání a nelegální distribuci drog a o legislativních opatřeních v protidrogové problematice uvedenou v části III/C předloženého materiálu,

2. informaci ministra zdravotnictví o methadonové substituci u pacientů závislých na intravenózní aplikaci opioidů uvedenou v části III/D předloženého materiálu;


IV. u k l á d á

1. ministru spravedlnosti předložit vládě do 31. května 1996 návrhy na řešení postihu nedovolené výroby, obchodu, distribuce a držení drog,

2. místopředsedovi vlády a ministru financí uvolnit okresním a magistrátním úřadům a úřadům statutárních měst z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa finanční prostředky účelově vázané na protidrogovou politiku podle bodu II/2 tohoto usnesení,

3. ministru vnitra

a) kontrolovat užití finančních prostředků uvolňovaných podle bodu II/2 a IV/2 tohoto usnesení,

b) zabezpečit, aby ministři zainteresovaných resortů vyčlenili v návrzích rozpočtových kapitol státního rozpočtu na rok 1997 příslušné finanční prostředky na financování protidrogové politiky okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst a zpracovali po projednání s ministerstvem financí do 31. prosince 1996 závazná pravidla pro jejich uvolňování.


Provedou:

ministři spravedlnosti, zdravotnictví, vnitra místopředseda vlády a ministr financí


Na vědomí:

přednostové okresních úřadů a
primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a č. 1 k usnesení vlády ze dne 9. května 1996 č. 281

A.

Statut meziresortní Protidrogové komise

Článek I.

Postavení meziresortní Protidrogové komise

/1/ Meziresortní Protidrogová komise (dále jen "Komise") je koordinačním orgánem vlády ve věcech koncepce politiky vlády v oblasti boje proti zneužívání návykových látek (dále jen "drogy").

/2/ Zřízení Komise a výkon její činnosti nezbavuje zastoupené rezorty odpovědnosti za jejich činnost v oblasti boje proti drogám.

Článek II.

Působnost Komise

Komise

a) soustřeďuje podklady a informace pro vypracování jednotné koncepce protidrogové politiky vlády,

b) koordinuje plnění úkolů vyplývajících z této koncepce,

c) koordinuje plnění úkolů vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,

d) spolupracuje s resorty při sestavování návrhů rozpočtových kapitol státního rozpočtu v oblasti protidrogové politiky státu,

e) předkládá vládě roční zprávu o stavu a vývoji ve věcech drog v České republice.

Článek III.

Složení Komise a postavení jejích členů

/1/ Předsedou Komise je předseda vlády,

/2/ Členy Komise jsou členové vlády: ministři vnitra, spravedlnosti, zdravotnictví a školství, mládeže a tělovýchovy s tím, že

a) ministr vnitra je zodpovědný zejména za zákonnou represi při potírání drogové kriminality a za řízení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů,

b) ministr spravedlnosti je zodpovědný zejména za předkládaní legislativních návrhů a harmonizaci postupu orgánů činných v trestním řízení včetně prevence užívání drog ve výkonu trestu a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva spravedlnosti,

c) ministr zdravotnictví je zodpovědný zejména za včasnou identifikaci a léčení závislostí, zdravotní výchovu, kontrolu zákonného zacházení s omamnými a psychotropními látkami a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva zdravotnictví a

d) ministr školství, mládeže a tělovýchovy je zodpovědný zejména za prevenci zneužívání drog u dětí a mládeže, osvětu ve školách, vzdělávání odborníků na protidrogovou problematiku a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,

/3/ Předseda Komise

a) řídí Komisi a odpovídá za její činnost vládě,

b) na návrh členů Komise rozhoduje o tom, zda k jednání budou přizváni další odborníci z orgánů veřejné správy, vědeckých pracovišť nebo jiných institucí,

c) jmenuje, řídí a odvolává generálního sekretáře Komise (dále jen "generální sekretář").

/4/ Člen Komise je povinen:

a) účastnit se jednání Komise,

b) plnit uložené úkoly,

c) pro případ své nepřítomnosti určit svého zástupce, který ho bude zastupovat na jednání Komise s hlasem poradním.

/5/ Člen Komise je oprávněn

a) předkládat Komisi návrhy,

b) podílet se na rozhodování Komise.

/6/ V době nepřítomnosti předsedy Komise plní jeho úkoly jiný jím pověřený člen Komise.

Článek IV.

Sekretariát Komise

/1/ Sekretariát Komise (dále jen "sekretariát") organizačně a administrativně zabezpečuje činnost Komise.

/2/ Sekretariát je součástí Úřadu vlády České republiky.

/3/ Za činnost sekretariátu odpovídá generální sekretář.

/4/ Sekretariát plní zejména tyto úkoly:

a) zajišťuje administrativní agendu Komise, včetně evidence úkolů vyplývajících z jednání Komise,

b) zajišťuje organizačně přípravu a průběh jednání Komise.

/5/ K zabezpečení úkolů podle odstavce 4 je sekretariát prostřednictvím generálního sekretáře oprávněn vyžadovat od zastoupených rezortů součinnost nezbytnou ke splnění uložených úkolů, zejména potřebné podklady a informace.

Článek V.

Pracovní skupiny expertů

/1/ Z vybraných odborníků může Komise podle potřeby zřizovat pracovní skupiny, které pověří přípravou podkladů pro jednání a rozhodování Komise. Současně se zřízením pracovní skupiny Komise jmenuje jejího vedoucího, který odpovídá za činnost pracovní skupiny předsedovi Komise.

Článek VI.

Účinnost

Tento statut nabývá účinnosti dnem 9. května 1996.

B.

Jednací řád meziresortní Protidrogové komise

Článek I.

Jednání Komise

/1/ Jednání Komise svolává její předseda nejméně dvakrát ročně k pravidelným jednáním; pokud je to nezbytné svolá předseda Komise mimořádné jednání.

/2/ Jednání Komise je neveřejné.

/3/ Komise může jednat, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů.

/4/ Jednání Komise se účastní s hlasem poradním též generální sekretář.

/5/ Na jednání Komise mohou být přizváni další členové vlády, odborníci ze státní správy či samosprávy, z vědeckých pracovišť a z dalších institucí. /6/ Z jednání Komise pořizuje generální sekretář písemný zápis.

Článek II.

Rozhodování Komise

/1/ Komise může přijímat rozhodnutí formou usnesení nebo doporučení.

/2/ Usnesení i doporučení přijímá Komise nadpoloviční většinou hlasů všech členů Komise. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Komise nebo člena Komise, který jednání řídí.

Článek III.

Účinnost

Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 9. května 1996.




Příloha č. 2 k usnesení vlády ze dne 9. května 1996 č. 281

Financování protidrogové politiky okresních a magistrátních

úřadů a úřadů statutárních měst v roce 1996


___________________________________________________________

A.

Rozdělení finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst v roce 1996



Rozdělení finančních prostředků
ze Všeobecné pokladní správy na protidrogovou politiku
okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst
v roce 1996


P.č.
Okres / magistrát / statut. město
Rozdělení finančních prostředků / Kč
1.
Praha
18 270 000
2.
Brno - město
9 000 000
3.
Ostrava
6 300 000
4.
Benešov640 700
5.
Beroun640 700
6.
Blansko640 700
7.
Brno-venkov640 700
8.
Bruntál640 700
9.
Břeclav640 700
10.
Česká Lípa640 700
11.
České Budějovice640 700
12.
Český Krumlov640 700
13.
Děčín640 700
14.
Domažlice640 700
15.
Frýdek-Místek640 700
16.
Havlíčkův Brod640 700
17.
Hodonín640 700
18.
Hradec Králové640 700
19.
Cheb640 700
20.
Chomutov
1 800 000
21.
Chrudim640 700
22.
Jablonec nad Nisou640 700
23.
Jeseník640 700
24.
Jičín640 700
25.
Jihlava640 700
26.
Jindřichův Hradec640 700
27.
Karlovy Vary640 700
28.
Karviná
1 800 000
29.
Kladno
2 250 000
30.
Klatovy640 700
31.
Kolín640 700
32.
Kroměříž640 700
33.
Kutná Hora640 700
P.č.
Okres / magistrát / statut. město
Rozdělení finančních prostředků / Kč
34.
Liberec640 700
35.
Litoměřice640 700
36.
Louny640 700
37.
Mělník640 700
38.
Mladá Boleslav640 700
39.
Most
2 250 000
40.
Náchod640 700
41.
Nový Jičín640 700
42.
Nymburk640 700
43.
Olomouc640 700
44.
Opava
1 800 000
45.
Pardubice640 700
46.
Pelhřimov640 700
47.
Písek640 700
48.
Plzeň-město640 700
49.
Plzeň-jih640 700
50.
Plzeň-sever640 700
51.
Praha-východ640 700
52.
Praha-západ640 700
53.
Prachatice640 700
54.
Prostějov640 700
55.
Přerov640 700
56.
Příbram640 700
57.
Rakovník640 700
58.
Rokycany640 700
59.
Rychnov nad Kněžnou640 700
60.
Semily640 700
61.
Sokolov640 700
62.
Strakonice640 700
63.
Svitavy640 700
64.
Šumperk640 700
65.
Tábor640 700
66.
Tachov640 700
67.
Teplice
1 800 000
68.
Trutnov640 700
69.
Třebíč640 700
70.
Uherské Hradiště640 700
71.
Ústí nad Labem
1 800 000
72.
Ústí nad Orlicí640 700
73.
Vsetín640 700
74.
Vyškov640 700
75.
Žďár nad Sázavou640 700
P.č.
Okres / magistrát / statut. město
Rozdělení finančních prostředků / Kč
76.
Zlín
640 700
77.
Znojmo
640 700
C e l k e m sl. 1
42 926 900
C e l k e m sl. 2
47 070 000
C e l k e m sl. 1 + sl. 2
89 996 900
R e z e r v a
10 003 100
C e l k o v á č á s t k a
100 000 000

B.

Podmínky pro poskytování finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních v roce 1996


1. Protidrogový koordinátor

Účast na jednání rady (4x ročně) ......4.480,-- Kč/rok

Publikace, studijní a propagační materiály ......4.250,-- Kč/rok

Ostatní náklady ......max. 99.000,-- Kč/

/jednorázově

2. Primárně - preventivní aktivity

2.1. Vyškolení týmu pracovníků ( pedagogů, soc. a ostatních pracovníků pro jejich aktivitu v MŠ, ZŠ, SŠ )

Úhrada nákladů bude podmíněna provedením záznamu z akce v rozsahu:

- název tématu

- datum konání

- místo konání

- přednášející

- číslo a datum smlouvy na přednášku

- smluvní odměna (max. 220,-- Kč/na 1 hodinu přednášky-školení, činnosti)

- rozsah v hodinách

- pořádající

- objednavatel = plátce

- komu bylo přednášeno

- smlouva, objednávka nebo jiný právní vztah na pronájem přednáškových prostor nebo jiných činností v rozsahu podstatných náležitostí,tj. předmět smluvního vztahu, termín plnění a smluvní cena.

2.2. Přednášky a semináře v oblasti primární protidrogové prevence v MŠ, ZŠ, SŠ, družinách, klubech atd.

Úhrada nákladů bude podmíněna provedením záznamu z akce v rozsahu:

- název tématu

- datum konání

- místo konání

- přednášející

- číslo a datum smlouvy na přednášku

- smluvní odměna ( max. 75,-- Kč/na 1 hodinu přednášky)

- rozsah v hodinách

- pořádající

- objednavatel = plátce

- komu bylo přednášeno

- smlouva, objednávka nebo jiný právní vztah na pronájem přednáškových prostor nebo jiných činností v rozsahu podstatných náležitostí,tj. předmět smluvního vztahu, termín plnění a smluvní cena.

2.3. Propagační materiály, periodika, publikace,videokazety, demonstrační technika

Finanční dotace ze VPS budou účelově poskytnuty za podmínky následující evidence:

- číslo smlouvy ze dne

- dodavatel

- objednavatel = plátce

- předmět smlouvy vč. stručné charakteristiky

kvality a kvantity

- cena smlouvy za kus a celkem

- termín plnění

- skutečný termín plnění

- zvláštní ujednání

2.4. Realizace projektů, dotace nebo jiné formy finančních podpor na jiné aktivity ( víkendové pobyty, turistické výlety, sportovní soutěže a další společenské akce s programem primární protidrog. prevence)

Finanční dotace ze VPS budou účelově poskytnuty za následujících prokazatelných podmínek :

- název projektu nebo dotované aktivity

- údaje o předkladateli projektu nebo právnické

osobě, které jsou dotace poskytnuty

- statutární zástupce předkladatele projektu nebo osoba odpovědná za realizaci projektu nebo aktivity a finanční čerpání

- číslo smlouvy a datum jejího podpisu na základě které byly finance poskytnuty, včetně uvedení smluvních stran, dále definice předmětu smlouvy, termínu plnění a časový harmonogram realizace projektu na který je dotace poskytnuta, objem poskytnuté dotace a finanční spoluúčast ostatních smluvních stran, nebo participujících organizací

- finanční rozvaha - celková částka plánovaná na realizaci projektu nebo aktivitu a z toho samostatně specifikovaná výše požadovaného příspěvku v členění : - investice - stavební

- strojní

Hmotný investiční majetek

1. budovy, haly, stavby

2. stroje, přístroje, zařízení,

vč. technického vybavení a výpočetní

techniky

3. dopravní prostředky

4. inventář

5. drobný hmotný investiční majetek

6. ostatní hmotný investiční majetek

Nehmotný investiční majetek

1. software

2. drobný nehmotný investiční majetek

3. ostatní nehmotný investiční majetek - OON ( dohody o provedení práce a pracovní činnosti)

- režijní náklady

- smlouvy na nájmy

- energie

- oprava a údržba stavební části

- oprava a údržba strojního a technického zařízení

- ostatní služby nevýrobní povahy (analýzy, rozbory, posudky, expertizy)

- ostatní služby výrobní povahy (stěhování, malování, výroba hmotného majetku - přístrojů a jiného technologického zařízení atd.)

- různé finanční výdaje (např. úřední poplatky )

Náklady rozepisovat ve smyslu rozpočtové skladby pro rozpočtové a příspěvkové organizace státní správy.

Pozn. - dotovaný projekt, nebo jiná akce finančně podporovaná musí být vždy svým obsahem zaměřena nebo

spojena s primární prevencí. V případě dotace nebo

finanční podpory částka nepřesáhne 20 % celkových

nákladů čerpaných na akci a bude použita na tu část

akce, která je zaměřena na protidrogovou tematiku

(např. finanční podpora může být poskytnuta na

výstavu dětských prací s protidrogovou tematikou

pořádané v rámci jiné aktivity.).

2.5. Centrum primární prevence

Finanční prostředky na zřízení a provoz Centra primární prevence budou poskytnuty pouze za podmínky, že zařízení bude pracovat pod některou z níže uvedených organizací. Jedná se o OkÚ, magistrát, MÚ, ObÚ, občanské sdružení, DDM,středisko volného času, nadace, domov mládeže atd.. Centrum¨nebude financováno, pokud bude pracovat pod organizací - zařízením, které spadá do gesce resortů MŠMT, MZdr. nebo MPSV.

Finančních prostředky ze VPS budou poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)

3. Sekundární aktivity

3.1. Ambulantní zařízení pro toxikomany (též ambul. zařízení ATP)

3.2. Kontaktní centrum pro toxikomany

Financování shora uvedených aktivit je limitováno 30 %

z plánovaných investičních a neinvestičních výdajů,

maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou aktivitu uvedenou pod bodem 3.1. a 3.2. za rok.

Finančních prostředky ze VPS budou poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)

4. Terciárně - preventivní aktivity

4.1. Finanční dotace do zařízení poskytující pracovní příležitosti pro léčené a doléčené toxikomany ( chráněné dílny, chráněná pracoviště atd.) institut chráněných prací.

4.2. Finanční dotace do chráněných bydlení s průběžnou a následnou ambulantní péčí

Financování aktivit uvedených pod bodem 4.1. a 4.2.

je limitováno 30 % z plánovaných investičních

a neinvestičních výdajů, maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou uvedenou aktivitu za rok.

Finančních prostředky ze VPS budou, pro tuto oblast

aktivit, poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)

5. Další aktivity

5.1. Zřízení telefonní linky Naděje, Důvěry, Modré linky atd.

Finanční dotace bude poskytnuta za předpokladu, že zařízení bude pracovat pod OkÚ, MÚ, ObÚ,občanským sdružením,DDM, střediskem volného času, nadací, domovem mládeže, kontaktním centrem. Uvedené telefonní linky nemohou být financovány nebo finančně dotovány v případě, že budou zřízeny pod zařízením, které spadá do gesce resortů MŠMT, MZdr., MPSV nebo MV.

5.2. Tvorba informačního systému

Výstupy z projektu nebo jeho cíle musí být v přímém vztahu k práci koordinátora.

5.3. Detoxikační lůžka

5.4. Lůžka pro krátkodobou hospitalizaci osob závislých na návykových látkách

5.5. Lůžka pro střednědobou a dlouhodobou hospitalizaci osob závislých na návykových látkách

5.6. AT poradny a AT ordinace

Financování aktivit uvedených pod bodem 5.3. až 5.6. je limitováno 30 % z plánovaných investičních a neinvestičních výdajů, maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou uvedenou aktivitu za rok.

5.7. Realizace anonymní prevalenční studie užívání návykových látek na ZŠ, SŠ a učilištích formou zakázky na OHS

Pouze formou zakázky koordinátora na základě smluvního vztahu s tím, že výstup se projeví přímo v práci koordinátora nebo bude mít k ní bezprostřední vztah.

Finanční prostředky ze VPS určené na krytí nákladů spojených s realizací aktivit uvedených pod bodem 5.1. až 5.7. budou poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)

Upozornění

Nadstandardní vybavení, z hlediska přiděleného finančního objemu, jako je počítač, tiskárna, kopírka, osobní diář, auto, televize, videorekordér, videokamera, audiotechnika a další podobné vybavení nemohou být, s výjimkou položky 1.4., z přidělených dotací zajišťovány.

Dále nelze žádnou formou z přidělených finančních prostředků financovat nebo se finančně podílet na vybavení a projektech OHS, České a Městské policie a Školského úřadu.

V případě potřeby lze, formou rozpočtových změn a po schválení v Okresní (magistrátní, městské nebo obvodní) protidrogové komisi, převádět plánované finanční prostředky z jedné aktivity na druhou.

Pro posouzení finanční spoluúčasti na dotovaných projektech a aktivitách žádáme, aby vedle částky hrazené ze Všeobecné pokladní správy, byla uvedená částka, kterou na finanční krytí poskytl okresní, magistrátní, městský nebo obvodní úřad, nebo jiná organizace s uvedením jejího názvu.