ministři spravedlnosti, zdravotnictví, vnitra místopředseda vlády a ministr financí Na vědomí:
přednostové okresních úřadů a primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy Předseda vlády prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r. P ř í l o h a č. 1 k usnesení vlády ze dne 9. května 1996 č. 281
A.
Statut meziresortní Protidrogové komise
Článek I.
Postavení meziresortní Protidrogové komise
/1/ Meziresortní Protidrogová komise (dále jen "Komise") je koordinačním orgánem vlády ve věcech koncepce politiky vlády v oblasti boje proti zneužívání návykových látek (dále jen "drogy").
/2/ Zřízení Komise a výkon její činnosti nezbavuje zastoupené rezorty odpovědnosti za jejich činnost v oblasti boje proti drogám.
Článek II.
Působnost Komise
Komise
a) soustřeďuje podklady a informace pro vypracování jednotné koncepce protidrogové politiky vlády,
b) koordinuje plnění úkolů vyplývajících z této koncepce,
c) koordinuje plnění úkolů vyplývajících z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,
d) spolupracuje s resorty při sestavování návrhů rozpočtových kapitol státního rozpočtu v oblasti protidrogové politiky státu,
e) předkládá vládě roční zprávu o stavu a vývoji ve věcech drog v České republice.
Článek III.
Složení Komise a postavení jejích členů
/1/ Předsedou Komise je předseda vlády,
/2/ Členy Komise jsou členové vlády: ministři vnitra, spravedlnosti, zdravotnictví a školství, mládeže a tělovýchovy s tím, že
a) ministr vnitra je zodpovědný zejména za zákonnou represi při potírání drogové kriminality a za řízení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů,
b) ministr spravedlnosti je zodpovědný zejména za předkládaní legislativních návrhů a harmonizaci postupu orgánů činných v trestním řízení včetně prevence užívání drog ve výkonu trestu a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva spravedlnosti,
c) ministr zdravotnictví je zodpovědný zejména za včasnou identifikaci a léčení závislostí, zdravotní výchovu, kontrolu zákonného zacházení s omamnými a psychotropními látkami a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva zdravotnictví a
d) ministr školství, mládeže a tělovýchovy je zodpovědný zejména za prevenci zneužívání drog u dětí a mládeže, osvětu ve školách, vzdělávání odborníků na protidrogovou problematiku a za metodické vedení okresních a magistrátních protidrogových koordinátorů v oblasti působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,
/3/ Předseda Komise
a) řídí Komisi a odpovídá za její činnost vládě,
b) na návrh členů Komise rozhoduje o tom, zda k jednání budou přizváni další odborníci z orgánů veřejné správy, vědeckých pracovišť nebo jiných institucí,
c) jmenuje, řídí a odvolává generálního sekretáře Komise (dále jen "generální sekretář").
/4/ Člen Komise je povinen:
a) účastnit se jednání Komise,
b) plnit uložené úkoly,
c) pro případ své nepřítomnosti určit svého zástupce, který ho bude zastupovat na jednání Komise s hlasem poradním.
/5/ Člen Komise je oprávněn
a) předkládat Komisi návrhy,
b) podílet se na rozhodování Komise.
/6/ V době nepřítomnosti předsedy Komise plní jeho úkoly jiný jím pověřený člen Komise.
Článek IV.
Sekretariát Komise
/1/ Sekretariát Komise (dále jen "sekretariát") organizačně a administrativně zabezpečuje činnost Komise.
/2/ Sekretariát je součástí Úřadu vlády České republiky.
/3/ Za činnost sekretariátu odpovídá generální sekretář.
/4/ Sekretariát plní zejména tyto úkoly:
a) zajišťuje administrativní agendu Komise, včetně evidence úkolů vyplývajících z jednání Komise,
b) zajišťuje organizačně přípravu a průběh jednání Komise.
/5/ K zabezpečení úkolů podle odstavce 4 je sekretariát prostřednictvím generálního sekretáře oprávněn vyžadovat od zastoupených rezortů součinnost nezbytnou ke splnění uložených úkolů, zejména potřebné podklady a informace.
Článek V.
Pracovní skupiny expertů
/1/ Z vybraných odborníků může Komise podle potřeby zřizovat pracovní skupiny, které pověří přípravou podkladů pro jednání a rozhodování Komise. Současně se zřízením pracovní skupiny Komise jmenuje jejího vedoucího, který odpovídá za činnost pracovní skupiny předsedovi Komise.
Článek VI.
Účinnost
Tento statut nabývá účinnosti dnem 9. května 1996.
B.
Jednací řád meziresortní Protidrogové komise
Jednání Komise
/1/ Jednání Komise svolává její předseda nejméně dvakrát ročně k pravidelným jednáním; pokud je to nezbytné svolá předseda Komise mimořádné jednání.
/2/ Jednání Komise je neveřejné.
/3/ Komise může jednat, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů.
/4/ Jednání Komise se účastní s hlasem poradním též generální sekretář.
/5/ Na jednání Komise mohou být přizváni další členové vlády, odborníci ze státní správy či samosprávy, z vědeckých pracovišť a z dalších institucí. /6/ Z jednání Komise pořizuje generální sekretář písemný zápis.
Rozhodování Komise
/1/ Komise může přijímat rozhodnutí formou usnesení nebo doporučení.
/2/ Usnesení i doporučení přijímá Komise nadpoloviční většinou hlasů všech členů Komise. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Komise nebo člena Komise, který jednání řídí.
Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 9. května 1996.
úřadů a úřadů statutárních měst v roce 1996
Rozdělení finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních měst v roce 1996
Podmínky pro poskytování finančních prostředků z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa na protidrogovou politiku okresních a magistrátních úřadů a úřadů statutárních v roce 1996
Publikace, studijní a propagační materiály ......4.250,-- Kč/rok
Ostatní náklady ......max. 99.000,-- Kč/
/jednorázově
2. Primárně - preventivní aktivity
2.1. Vyškolení týmu pracovníků ( pedagogů, soc. a ostatních pracovníků pro jejich aktivitu v MŠ, ZŠ, SŠ )
Úhrada nákladů bude podmíněna provedením záznamu z akce v rozsahu:
- název tématu
- datum konání
- místo konání
- přednášející
- číslo a datum smlouvy na přednášku
- smluvní odměna (max. 220,-- Kč/na 1 hodinu přednášky-školení, činnosti)
- rozsah v hodinách
- pořádající
- objednavatel = plátce
- komu bylo přednášeno
- smlouva, objednávka nebo jiný právní vztah na pronájem přednáškových prostor nebo jiných činností v rozsahu podstatných náležitostí,tj. předmět smluvního vztahu, termín plnění a smluvní cena.
2.2. Přednášky a semináře v oblasti primární protidrogové prevence v MŠ, ZŠ, SŠ, družinách, klubech atd.
- smluvní odměna ( max. 75,-- Kč/na 1 hodinu přednášky)
2.3. Propagační materiály, periodika, publikace,videokazety, demonstrační technika
Finanční dotace ze VPS budou účelově poskytnuty za podmínky následující evidence:
- číslo smlouvy ze dne
- dodavatel
- předmět smlouvy vč. stručné charakteristiky
kvality a kvantity
- cena smlouvy za kus a celkem
- termín plnění
- skutečný termín plnění
- zvláštní ujednání
2.4. Realizace projektů, dotace nebo jiné formy finančních podpor na jiné aktivity ( víkendové pobyty, turistické výlety, sportovní soutěže a další společenské akce s programem primární protidrog. prevence)
Finanční dotace ze VPS budou účelově poskytnuty za následujících prokazatelných podmínek :
- název projektu nebo dotované aktivity
- údaje o předkladateli projektu nebo právnické
osobě, které jsou dotace poskytnuty
- statutární zástupce předkladatele projektu nebo osoba odpovědná za realizaci projektu nebo aktivity a finanční čerpání
- číslo smlouvy a datum jejího podpisu na základě které byly finance poskytnuty, včetně uvedení smluvních stran, dále definice předmětu smlouvy, termínu plnění a časový harmonogram realizace projektu na který je dotace poskytnuta, objem poskytnuté dotace a finanční spoluúčast ostatních smluvních stran, nebo participujících organizací
- finanční rozvaha - celková částka plánovaná na realizaci projektu nebo aktivitu a z toho samostatně specifikovaná výše požadovaného příspěvku v členění : - investice - stavební
- strojní
Hmotný investiční majetek
1. budovy, haly, stavby
2. stroje, přístroje, zařízení,
vč. technického vybavení a výpočetní
techniky
3. dopravní prostředky
4. inventář
5. drobný hmotný investiční majetek
6. ostatní hmotný investiční majetek
Nehmotný investiční majetek
1. software
2. drobný nehmotný investiční majetek
3. ostatní nehmotný investiční majetek - OON ( dohody o provedení práce a pracovní činnosti)
- režijní náklady
- smlouvy na nájmy
- energie
- oprava a údržba stavební části
- oprava a údržba strojního a technického zařízení
- ostatní služby nevýrobní povahy (analýzy, rozbory, posudky, expertizy)
- ostatní služby výrobní povahy (stěhování, malování, výroba hmotného majetku - přístrojů a jiného technologického zařízení atd.)
- různé finanční výdaje (např. úřední poplatky )
Náklady rozepisovat ve smyslu rozpočtové skladby pro rozpočtové a příspěvkové organizace státní správy.
Pozn. - dotovaný projekt, nebo jiná akce finančně podporovaná musí být vždy svým obsahem zaměřena nebo
spojena s primární prevencí. V případě dotace nebo
finanční podpory částka nepřesáhne 20 % celkových
nákladů čerpaných na akci a bude použita na tu část
akce, která je zaměřena na protidrogovou tematiku
(např. finanční podpora může být poskytnuta na
výstavu dětských prací s protidrogovou tematikou
pořádané v rámci jiné aktivity.).
2.5. Centrum primární prevence
Finanční prostředky na zřízení a provoz Centra primární prevence budou poskytnuty pouze za podmínky, že zařízení bude pracovat pod některou z níže uvedených organizací. Jedná se o OkÚ, magistrát, MÚ, ObÚ, občanské sdružení, DDM,středisko volného času, nadace, domov mládeže atd.. Centrum¨nebude financováno, pokud bude pracovat pod organizací - zařízením, které spadá do gesce resortů MŠMT, MZdr. nebo MPSV.
Finančních prostředky ze VPS budou poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)
3. Sekundární aktivity
3.1. Ambulantní zařízení pro toxikomany (též ambul. zařízení ATP)
3.2. Kontaktní centrum pro toxikomany
Financování shora uvedených aktivit je limitováno 30 %
z plánovaných investičních a neinvestičních výdajů,
maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou aktivitu uvedenou pod bodem 3.1. a 3.2. za rok.
4. Terciárně - preventivní aktivity
4.1. Finanční dotace do zařízení poskytující pracovní příležitosti pro léčené a doléčené toxikomany ( chráněné dílny, chráněná pracoviště atd.) institut chráněných prací.
4.2. Finanční dotace do chráněných bydlení s průběžnou a následnou ambulantní péčí
Financování aktivit uvedených pod bodem 4.1. a 4.2.
je limitováno 30 % z plánovaných investičních
a neinvestičních výdajů, maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou uvedenou aktivitu za rok.
Finančních prostředky ze VPS budou, pro tuto oblast
aktivit, poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)
5. Další aktivity
5.1. Zřízení telefonní linky Naděje, Důvěry, Modré linky atd.
Finanční dotace bude poskytnuta za předpokladu, že zařízení bude pracovat pod OkÚ, MÚ, ObÚ,občanským sdružením,DDM, střediskem volného času, nadací, domovem mládeže, kontaktním centrem. Uvedené telefonní linky nemohou být financovány nebo finančně dotovány v případě, že budou zřízeny pod zařízením, které spadá do gesce resortů MŠMT, MZdr., MPSV nebo MV.
5.2. Tvorba informačního systému
Výstupy z projektu nebo jeho cíle musí být v přímém vztahu k práci koordinátora.
5.3. Detoxikační lůžka
5.4. Lůžka pro krátkodobou hospitalizaci osob závislých na návykových látkách
5.5. Lůžka pro střednědobou a dlouhodobou hospitalizaci osob závislých na návykových látkách
5.6. AT poradny a AT ordinace
Financování aktivit uvedených pod bodem 5.3. až 5.6. je limitováno 30 % z plánovaných investičních a neinvestičních výdajů, maximálně však částkou 300 tis. Kč na každou uvedenou aktivitu za rok.
5.7. Realizace anonymní prevalenční studie užívání návykových látek na ZŠ, SŠ a učilištích formou zakázky na OHS
Pouze formou zakázky koordinátora na základě smluvního vztahu s tím, že výstup se projeví přímo v práci koordinátora nebo bude mít k ní bezprostřední vztah.
Finanční prostředky ze VPS určené na krytí nákladů spojených s realizací aktivit uvedených pod bodem 5.1. až 5.7. budou poskytovány za stejných podmínek, jako jsou podmínky stanoveny pro realizaci projektů, poskytování dotací nebo jiných forem finančních podpor (viz bod 2.4.)
Upozornění
Nadstandardní vybavení, z hlediska přiděleného finančního objemu, jako je počítač, tiskárna, kopírka, osobní diář, auto, televize, videorekordér, videokamera, audiotechnika a další podobné vybavení nemohou být, s výjimkou položky 1.4., z přidělených dotací zajišťovány.
Dále nelze žádnou formou z přidělených finančních prostředků financovat nebo se finančně podílet na vybavení a projektech OHS, České a Městské policie a Školského úřadu.
V případě potřeby lze, formou rozpočtových změn a po schválení v Okresní (magistrátní, městské nebo obvodní) protidrogové komisi, převádět plánované finanční prostředky z jedné aktivity na druhou.
Pro posouzení finanční spoluúčasti na dotovaných projektech a aktivitách žádáme, aby vedle částky hrazené ze Všeobecné pokladní správy, byla uvedená částka, kterou na finanční krytí poskytl okresní, magistrátní, městský nebo obvodní úřad, nebo jiná organizace s uvedením jejího názvu.