Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-07-02

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 2. července 1997 č. 396 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 214)

Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vedení MŽP', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 214), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Y

Příloha k usnesení vlády ze dne 2. července 1997 č. 396


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 214)


Vláda na jednání své schůze dne 2. července 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 214), a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.


1. Předložený návrh novely zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon č. 42/1992 Sb.”), má umožnit vydání dosud nevypořádaného majetkového podílu oprávněným osobám formou podílnických listů družstva, pokud nedojde k dohodě o způsobu vydání majetkového podílu mezi věřitelem a dlužníkem.

Způsob vypořádání nároků oprávněných osob formou podílnických listů družstva, jako veřejně obchodovatelných cenných papírů, je třeba považovat za pozitivní. Obdobný způsob vypořádání, a to formou transformačních listů, obsahuje také vládní návrh novely zákona č. 42/1992 Sb. zpracovaný ministerstvem zemědělství, který byl již předložen vládě a jako vládní návrh bude předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky.

K předloženému návrhu zákona je třeba uvést, že navrhované doplnění § 13 o další odstavce nenavazuje plynule na dosavadní znění § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb. Zejména z návrhu jasně nevyplývá, zda se bude týkat vydávání podíl- nických listů družstva pro vyřizování nároků oprávněných osob, jak u nároků uvedených v § 13 odst. 2, tak i v odstavci 3. Navržené znění tomu nasvědčuje, avšak v tom případě by se dostalo do rozporu se záměrem platného znění § 13 odst. 2 zákona č. 42/1992 Sb.

Pokud jde o návrh úpravy § 13 odst. 5 zákona č. 42/1992 Sb., je návrh formulován tak, jako by mělo jít vždy jen o družstvo. Po transformaci se však družstva často přeměnila i na obchodní společnosti, zejména akciové společnosti, čemuž předložený návrh neodpovídá. Z věcného hlediska je nutno poukázat i na to, že zákon č. 42/1992 Sb. neumožňuje přímo zasahovat do oblastí, které podle zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, patří do působnosti družstva a jsou upraveny jeho stanovami.

2. Doplněním § 4 odst. 1 zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, o osvobození výnosů a vyplacené hodnoty podílnických listů družstva by vznikla nepřípustná daňová nerovnost, protože obdobný příjem, kterým je úrok (nájemné) za majetkový podíl a příjmy z vyplacených majetkových podílů jsou v současné době dani z příjmů podrobeny.

Naprosto nepřijatelné je rovněž navržené doplnění § 24 odst. 2, podle kterého by povinná osoba měla možnost uplatnit výdaje do výše splacených podílnických listů. Je to nesystémový návrh, protože určuje za výdaj (náklad) něco, co s dosahováním zdanitelných příjmů vůbec nesouvisí. Současně zvýhodňuje pouze zemědělská družstva (popř. obchodní společnosti) hospodařící se ziskem (resp. vykazující dostatečný základ daně z příjmů). Uvedený návrh neřeší problém těch zemědělských družstev či obchodních společností, které vykazují daňovou ztrátu nebo nízký základ daně, u nichž by vypořádání podílnických listů mohlo nejvíc ohrozit vlastní existenci a u nichž bude vypořádání největším problémem.

Nelze souhlasit ani s návrhem na uplatnění výdajů ve výši vypořádaných majetkových podílů proto, že v případech dosud vypořádaných majetkových podílů družstva možnost uplatnění výdajů ve výši vypořádaných majetkových podílů neměla.

Návrh se vůbec netýká těch subjektů, které vznikly až po transformaci, odkoupily od oprávněných osob jejich pohledávky a ty jim byly zpravidla bezproblémově povinnými osobami vypořádány formou naturálního plnění (jde o tzv. 2. vlnu transformace). Nyní tyto subjekty hospodaří a splácejí cenu postoupených pohledávek bez jakékoliv možnosti daňové úlevy. Realizací návrhu, a tudíž zvýhodněním povinných osob, by došlo k vytvoření nerovných podmínek v rámci hospodářské soutěže.

Z hlediska legislativně technického má návrh několik nedostatků. Např. v Čl. I jsou nadbytečné nadpisy “Část druhá” a “Postup transformace družstev”. Dále se pro výraz “podílnický list družstva” používá legislativní zkratka “podílnický list”, ačkoliv nebyla do textu zavedena. Také nové pojmy “dlužník” a “věřitel” zavedené v § 13 odst. 4 a 5 nejsou v navrhovaném textu zcela důsledně používány a opět se hovoří i o “družstvu”.

Rovněž nelze souhlasit s tvrzením v důvodové zprávě, že snížení výnosu daně z příjmů by bylo v podstatě fiktivní.