Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-04-08

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 8. dubna 1992 č. 254 + P

Stanovisko vlády České republiky k návrhu zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
/tisk ČNR č. 334/


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Dokumenty vlády - pracovní kopie', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

Vláda na svém zasedání dne 22. července 1991 projednala a posoudila návrh poslanců ČNR Jiřího Payna a Hany Marvanové na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) /tisk ČNR č. 334/. S návrhem zásad zákona ČNR vyslovila souhlas. Doporučuje, aby při dalším zpracování bylo přihlédnuto k následujícím připomínkám:

Obecně:

1. Předložený návrh neobsahuje komplexnější odůvodnění, které by zhodnotilo platný právní stav a nutnost nové právní úpravy jako celku.

Z obsahu navrhovaných zásad vyplývá, že cílem novelizace dosavadního zákona ČNR o obcích je upravit ta ustanovení, která se týkají místního referenda zejména v souvislosti se slučováním obcí. Novelizace tak má navázat na souběžně předkládané zásady zákona ČNR o místním referendu. Proto se doporučuje, aby navrhovaná novelizace zákona ČNR o obcích byla provedena přímo v zákoně ČNR o místním referendu, s nímž bezprostředně souvisí. Tento postup se považuje za účelný též z toho důvodu, že navrhovaná novelizace zákona ČNR o obcích je jen nepatrného rozsahu a že podle plánu legislativních prací vlády ČR na 2. pololetí r. 1991 má být širší novela zákona ČNR o obcích projednána v prosinci t.r.

2. Upozorňuje se na to, že návrh je sice označen jako návrh zásad zákona, avšak jednotlivé zásady jsou formulovány již jako podrobné návrhy na konkrétní znění změn určitých ustanovení dosavadního zákona ČNR o obcích v paragrafovaném znění, navíc s některými formálními nepřesnostmi.

K jednotlivým zásadám:

K zásadě č. 1

1. V § 10 odst. 2 ve třetí větě se doporučuje slovo "patří" nahradit slovy "bude patřit", neboť v době rozhodnutí vlády nebude ještě uzavřena dohoda o sloučení obcí.

2. V § 10 odst. 3 chybí označení subjektu, který bude uzavírat dohodu o sloučení obcí. Jen z odůvodnění zásady č. 1 lze dovodit, že jím má být obecní rada. Navíc v odůvodnění zásady č. 1 se předpokládá, že dohoda o sloučení obcí uzavřená obecními radami podléhá schválení obecními zastupitelstvy, což však rovněž odporuje textu § 10 odst. 3.

Text § 10 odst. 3 se proto doporučuje upravit tak, aby vyjadřoval, že dohodu o sloučení obcí uzavírají obecní rady na základě rozhodnutí obecních zastupitelstev, a v případě konání místního referenda, na základě jeho souhlasného rozhodnutí.

Slova "rozhodnutí zastupitelstva obce" v první větě § 10 odst. 3 se doporučuje nahradit zákonnou dikcí "rozhodnutí obecního zastupitelstva".

3. V § 10a se doporučuje slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně" a v souladu s § 3 odst. 2 zákona ČNR o obcích se dále doporučuje slova "o slučování městských částí" nahradit slovy "o slučování městských obvodů nebo městských částí".

K zásadě č. 2

1. V § 11 je třeba doplnit náležitosti rozhodnutí ministerstva vnitra ČR o rozdělení obce.

2. V § 11b se doporučuje slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně" a zároveň text doplnit tak, aby bylo vyjádřeno, že se týká i rozdělení městských obvodů statutárních měst (viz připomínka č. 3 k zásadě č. 1).

Text § 11b se dále doporučuje doplnit ustanovením, že zastupitelstvo města může zamítnou návrh na rozdělení městského obvodu nebo městské části statutárního města jen tehdy, pokud by nově vzniklé městské obvody nebo městské části nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona (obdoba § 11 odst. 3 návrhu).

K zásadě č. 4

1. Pravomoc obecního zastupitelstva navrženou v § 36 odst. 1 písm. n) se s poukazem na připomínku č. 2 k zásadě č. 1 doporučuje upřesnit tak, že obecní zastupitelstvo rozhoduje o sloučení obce s jinou obcí, nekoná-li se o sloučení obcí místní referendum.

2. Upozorňuje se, že v souvislosti s nově navrženou pravomocí obecního zastupitelstva je třeba upravit i stávající text § 36 odst. 1 písm. d), který se s nově navrženým textem částečně překrývá. Doporučuje se § 36 odst. 1 písm. d) formulovat tak, že obecní zastupitelstvo rozhoduje o změnách hranic obce, při nichž nedochází ke sloučení nebo rozdělení obce.

3. Mají-li dohodu o sloučení obcí uzavírat obecní rady, je třeba na to pamatovat novelizací § 45 zákona ČNR o obcích, který se doporučuje doplnit tak, že obecní rada uzavírá dohodu o sloučení obcí.


- # -

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 8. dubna 1992 č. 254

k návrhu nařízení vlády České republiky o Zdravotním řádu

V l á d a

I. s c h v a l u j e návrh nařízení vlády České republiky o Zdravotním řádu s úpravami podle stanoviska předsedy Legislativní rady vlády České republiky a námětů a připomínek vzešlých z jednání vlády;

II. b e r e n a v ě d o m í , že

1. ministr financí k zajištění usnesení vlády ze dne 28. srpna 1991 č. 306 vyčlenil pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu České republiky na rok 1992 částku 30,4 mld. Kčs (příloha tohoto usnesení),

2. ministr zdravotnictví poskytl v I. čtvrtletí 1992 na činnost Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky zálohu ve výši 7,5 mld. Kčs pouze z prostředků kapitoly 335. Na měsíc duben 1992 byly prostředky Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky uvolněny formou čtrnáctidenních záloh ve výši ročního objemu; na měsíc květen 1992 uvolní ministr financí prostředky v objemu měsíční zálohy (1/12 celoročního objemu VZP) a na další období podle finanční situace ve státní rozpočtu České republiky a podle výsledků prověrky toku finančních prostředků od ministerstva financí přes ministerstvo zdravotnictví, Všeobecnou zdravotní pojišťovnu včetně poboček VZP na jednotlivá zdravotnická zařízení,

3. vztah Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky zřízené zákonem ČNR č. 551/1991 Sb., ke státnímu rozpočtu České republiky je určen v roce 1992 závaznými ukazateli v kapitole 335 a 715 v příloze tohoto usnesení:

a) účelový příděl do základního fondu zdravotního pojištění,

b) účelový příděl na vlastní činnost Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky;

III. u k l á d á

1. ministru zdravotnictví

a) zajistit dopracování kvantifikace činností zdravotnických zařízení, která v souladu se Zdravotním řádem budou financována i nadále z prostředků příslušných zřizovatelů a kromě již předložených podkladů je předložit do 31. května 1992 ministru financí,

b) vyžádat si, ve smyslu zákona ČNR č. 551/1991 Sb. do 15. dubna 1992, od Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky v rámci vydělených prostředků její podrobný rozpočet na rok 1992 a předložit jej ministru financí,

c) předložit konečné znění nařízení vlády k podpisu předsedovi vlády,

2. ministru financí provést v návaznosti na návrh ministra zdravotnictví dle údajů podle bodu III./1/a,b tohoto usnesení k 30. dubnu a 30. červnu 1992 příslušná rozpočtová opatření (přerozdělení prostředků mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnu České republiky a příslušné zřizovatele).

Provedou:

předseda vlády

ministři zdravotnictví a

financí

Předseda vlády

JUDr. Petr P i t h a r t v. r.