členové vlády a vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy Na vědomí:
hejtmani
· Poskytovatel služby i příjemce služby zůstávají ve svých členských státech a služba je poskytována na dálku (faxem, telefonicky, e-mailem, atd.)
· Poskytovatel i příjemce služby jdou za účelem poskytnutí a příjmu služby do členského státu, kde ani poskytovatel ani příjemce nejsou usazeni.
· Není-li chráněný zájem již chráněn ve státě, kde je poskytovatel usazen a jehož jurisdikci podléhá Protože musí jít o službu legálně poskytovanou v některém členském státě, je v rozporu s vnitřním trhem a s právem Evropského společenství jakékoliv jiné omezování ze strany státu, kde je služba poskytována, jako například podmínka, aby poskytovatel byl v členském státě, kde službu poskytuje, také usazen, platba dávek so-ciálního zabezpečení za pomocný personál, získání povolení k poskytování služby nebo registrace (pokud jde o neharmonizovanou sféru) apod. 2. Právo na usazení za účelem podnikání Právo na svobodné usazení za účelem podnikání je hlavním nástrojem pro překonávání izolovanosti národních ekonomických celků v Evropě a to na všech úrovních. Základní úprava Základní ustanovení jsou čl. 43-48 Smlouvy ES. Podle čl. 43 jsou zakázána všechna omezení usazování občanů jednoho členského státu na území jiného členského státu za účelem zahájení a provozování ekonomické činnosti. Tento zákaz platí také pro veškerá omezení pokud jde o podnikatelskou formu. O omezení svobodného usazení za účelem podnikání jde i v případě například odlišných podmínek pro daňové výhody, které tak mohou nepřímo ekonomické subjekty odrazovat od zvolení optimálních forem podnikání a porušovat tak ustanovení čl. 43 o svobodě volby forem podnikání apod. Ustanovení Smlouvy ES o právu na usazení jsou stěžejními ustanoveními práva ES a mají přímý účinek. Tento přímý účinek je nicméně dále upřesněn, podobně jako u volného pohybu služeb, zmocněním Radě Evropské unie, aby na návrh Evropské komise po projednání s Hospodářským a sociálním výborem a s Evropským parla-mentem kvalifikovanou většinou vydávala směrnice ke konkrétním otázkám (čl. 44 a 52). Implementační činnost Komise a Rady tak má být zaměřena hlavně na využívání institutu práva na svobodné usazování tam, kde mohou být nejprospěšnější pro podporu výroby a obchodu. Právo na usazení za účelem podnikání je tedy pojato nikoliv jen jako obecná kategorie svobody, ale velmi účelově i jako nástroj a podmínka rozvoje vnitřního trhu Evropské unie a v tomto duchu je proto také třeba případy jejího omezování i posuzovat. 3. K aplikaci principu ochrany veřejného zájmu Omezení svobody poskytovat služby a svobody se usadit za účelem výkonu ekonomické činnosti lze odůvodnit pouze důvody uvedenými v článku 45 a 46 Smlouvy Evropských společenství. Jejich aplikace je restriktivní. Tento poměrně omezený počet důvodu byl v praxi rozšířen o důvody, plynoucí z rozhodnutí Soudního dvora k čl. 43 a 49 Smlouvy ES. Jejich počet není uzavřen. Omezující opatření použitá s odvoláním na uznávané důvody však podléhají přísným kritériím, mezi něž patří: · Nesmí jít o opatření spadající do oblasti harmonizace · Opatření nesmí být diskriminační (kromě čl. 45 a 46 umožňujících diskriminaci ve veřejném zájmu)
· Opatření se musí opírat o kategorický požadavek veřejného zájmu
· Opatření musí být objektivně nezbytné · Nesmí jít o duplicitu s opatřeními, které již uplatňuje členský stát, kde je poskytovatel služby usazen · Opatření musí být úměrné účelu tj. proporcionální, resp. výsledku nelze dosáhnout opatřením, které by bylo šetrnější k vnitřnímu trhu Evropské unie. 4. Napomáhání propojenosti vnitřního trhu Řada omezujících opatření vychází vědomě nebo skrytě z potřeb národních trhů a je tak v rozporu s čl.10 Smlouvy ES který stanoví, že členské státy učiní vše pro splnění cílů Smlouvy ES, kterými je mezi jiným ekonomické propojení členských států cestou usazování a poskytování služeb. V zásadě má být s občanem jiného členského státu zacházeno stejně jako s občanem vlastního státu. Avšak i aplikace předpisu bez rozdílu státní příslušnosti může být z pohledu Smlouvy ES diskriminační, jestliže stanoví požadavky, které domácí občan splní hravě, zatím co občan jiného členského státu pocítí potíže, pro které od usazení nebo poskytování služeb v dané relaci upustí. Je proto třeba předem takové nevýhody identifikovat a vstřícným opatřením jim předejít (takové nevýhody mohou být například spojeny s pobytem dětí v členském státě působení jejich rodičů, s výplatou rodinných přídavků apod.). 5. Činnost Zástupců a náprava nedostatků na úseku volného pohybu služeb a usazování Na rozdíl od volného pohybu zboží není v oblasti překážek volného pohybu služeb a usazování stanoven systém notifikací a projednávání podle právní normy Evropských společenství. Metodické řízení zástupců Ministerstvem průmyslu a obchodu bude spočívat v organizování pravidelných schůzek za účelem seznamování Zástupců s rozhodnutími Soudního dvora ve věcech čl. 43 a 49 a s materiály týkajícími se dané problematiky. Schůzek bude využíváno k výměně informací mezi resorty a ke konzultacím o věcech společného zájmu. Hlavním úkolem Zástupců bude si osvojit danou problematiku, aby mohli správně rozpoznat překážky volného pohybu služeb a usazování, pokud by se vyskytly v opatřeních jejich resortu v neharmonizované oblasti. Institucionální cestou k nápravě porušení práva na volné poskytování služeb a usazování je stížnost Komisi Evropského společenství, která věc projedná s dotyčným členským státem. Pokud není ochoten k nápravě, podá Komise Evropského spole- čenství návrh Soudnímu dvoru. Zástupci tedy mohou být konfrontováni se stížnostmi a následně i se sporem u Soudního dvora. Ministerstvo průmyslu a obchodu a jeho kontaktní místo jim bude nápomocno konzultací i jinak podle potřeby. Stejně tak, pokud jde o podání stížnosti českých občanů, kteří byli zkráceni ve svém právu poskytovat služby v jiných členských státech Evropské unie nebo se v nich usadit za účelem podnikání. 6. Z á v ě r Rozmanitost služeb a podmínek jejich poskytování, i praxe při výkonu práva na usazení za účelem podnikání, dosud brání (při neexistenci větší míry harmonizace v těchto oblastech obdobně jako tomu je u volného pohybu zboží) stanovení jednotných všeobecně použitelných pravidel na komunitární úrovni. Hlavním zdrojem poučení o tom, jaké v dané oblasti platí zásady, jsou proto nálezy a rozhodnutí Soudního dvora. Vzhledem k jejich velkému počtu (řádově tisíce) netvoří přílohu Zásad, ale budou Ministerstvem průmyslu a obchodu v neuzavřené řadě zpracovávány a použity, v podobě stručných závěrů, při plnění výkonu metodického řízení a přípravě Zástupců jednotlivých resortů stejně jako pro poučení zainteresované podnikatelské a ostatní veřejnosti o této problematice.