Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-12-20

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20. prosince 1995 č. 781 + P

k programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1996

Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á

k programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1996 stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 20. prosince 1995 č. 781

S t a n o v i s k o

vlády k programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1996

Vláda k předloženému programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1996 (dále jen "Program" a dále jen "Fond") vyslovuje závažné výhrady.

Při posouzení Programu Fondu nelze přehlédnout, že v předkládaném materiálu vládě týkajícího se této problematiky, se nachází i podrobné stanovisko k Programu Fondu vypracované dozorčí radou Fondu dne 22. listopadu 1995. Závěr tohoto stanoviska je doporučení přepracování Programu Fondu. Toto doporučení předseda výboru Fondu až na drobné úpravy nerespektoval.

Nezbývá, než souhlasně s dozorčí radou Fondu konstatovat, že Program Fondu je napsán v obecné rovině, používá neběžné terminologie, nedoložených tvrzení a programových prohlášení, která se kryjí s povinností Fondu ze zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže. Tak např. "Rovněž předpokládaná mezinárodní spolupráce posílí význam Fondu a přispěje k dalšímu prospěchu dětí a mládeže České republiky". Z materiálu není nikde patrno o jakou mezinárodní spolupráci jde, jak tím bude posílen význam Fondu a tím méně je patrné, jak bude přispěno k dalšímu prospěchu dětí a mládeže České republiky. Podobně nevěrohodně působí např. i věta "... výnosy z ostatního majetku budou sloužit k podpoře činností dětí a mládeže a naplnění ducha zákona č. 113/1993 Sb.".

Tato a podobná jiná prohlášení mají být patrně naplněna grantovou a dotační činností, ale z taxativně vyjmenovaných okruhů těchto grantů - např. využití zastaralé elektrotechniky z majetku Fondu nebo zadání projektu na zpřístupnění počítačové sítě INTERNET širokému okruhu dětí a mládeže, lze stěží dovodit pravdivost či nepravdivost obecných prohlášení.

Zmíněný záměr v Programu Fondu o organizování bezpečných forem loterií za finanční podpory sponzorů, které budou uspořádány za podpory dětských sdružení se jeví jako problematická činnost, která nemusí vést k prospěchu dětí a mládeže. Z mála konkrétních věcí, které jsou uvedeny v Programu Fondu je záměr, že obchodní společnosti, kde vykonává Fond právo jediného akcionáře, budou ve své činnosti usměrňovány tak, aby sloužily ku prospěchu dětí a mládeže, a to i za cenu snížení jejich ziskovosti. Tento záměr je patrně účelový a svědčí o tom, že hospodaření obchodních společností, jejichž akcie jsou v držení Fondu, není v pořádku. Tuto domněnku také potvrzují nedoložené výsledky hospodaření těchto společností v návrhu na rozpočet Fondu na rok 1996 a v tomto návrhu nebyly publikovány ani očekávané výsledky hospodaření za rok 1995 a ani jejich výhledové hospodaření na rok 1996. V tomto aspektu je nutno přistupovat i k tvrzení, které je vysloveno v úvodu, že Fond vyvíjel úspěšnou činnost v předchozích letech. Toto tvrzení není doloženo konkrétními čísly ani komentářem.

Další nedopatření (nedostatky) Programu Fondu jsou uvedeny v již zmíněném stanovisku dozorčí rady Fondu a vláda se s nimi ztotožňuje.

Vládě nezbývá než s Programem Fondu v y s l o v i t svůj n e s o u h l a s .