Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-07-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. července 1993 č. 400 + P

k návrhu zásad na změnu trestního zákona č. 140/1961 Sb.
(tisk č. 455)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

I. p ř i j í m á k návrhu zásad na změnu trestního zákona č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády podle bodu I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 21. července 1993 Č. 400

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zásad na změnu trestního zákona č. 140/1961 Sb., ve znění pozdnějších předpisů /tisk č. 455/

Vláda České republiky na svém zasedání konaném dne 21. července p.993 projednala a posoudila návrh zásad na změnu trestního zákona č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů. S návrhem v předložené podobě nevyslovila souhlas z těchto důvodů:

Návrh zásad neodpovídá požadavkům, které zákon č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění pozdějších předpisů, klade na vypracování zásad zákona, zejména zcela chybí zdůvodnění jednotlivých zásad jako nezbytný předpoklad k posouzení návrhu.

Nesprávné a neúplné je označení návrhu, neboť zejména místo "Návrh zásad na změnu trestního zákona" by mělo být správně uvedeno "Návrh zásad zákona, kterým se mění .Dále je třeba upozornit na skutečnost, že předložený materiál je označen jako " Iniciativní návrh skupiny poslanců na vydání zásad ..." Zásady zákona se nevydávají.

Návrh považuje dosavadní ustanovení § 102 a 103 do trestního zákona za pozůstatek po předchozím režimu a za neslučitelné se zásadami demokratické společnosti. Ochrana republiky, jejích vrcholných institucí a jejího představitele trestněprávními předpisy je však nutná i v demokratickém právním státě. Domněnka navrhovatelů, že taková ochrana je dostatečně zabezpečena občansko právními přěůpisy, není na místě, neboť občanský zákoník upravuje v § 11 a násl. jen ochranu osobnosti, kterou lze uplatnit jen na návrh.

Neobstojí ani tvrzení navrhovatelů o údajném rozporu výše uvedených ustanovení trestního zákona s článkem 17 Listiny základních práv a svobod. Pokud mě1i navrhovatelé na mysli právo na svobodu projevu a právo na svobodné šíření informací, je třeba , upozornit na odstavec 4 čl. 17 Listiny, podle něhož svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit jen zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých; bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. Ustanovení § 102 a § 103 trestního zákona proto s článkem 17 Listiny nejsou v rozporu.

Ministerstvo spravedlnosti připravuje v současné době vládní návrh novely trestního zákona, který se bude týkat i § 102 a 103 trestního zákona. Doporučuje se proto, v zájmu úspornosti, předložený návrh dále neprojednávat, a otázky, které jsou s ním spojeny, projednat až v rámci posouzení vládního návrhu nove1y trestního zákona.