Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-06-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. června 1991 č. 176 + P

k materiálu vlády ČSFR "Usnesení vlády ČSFR k provedení ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR a jeho využití pro děti a mládež"

Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Dokumenty vlády - pracovní kopie', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. s o u h l a s í s materiálem "Usnesení vlády ČSFR k provedení ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR a jeho využití pro děti a mládež" s připomínkami uvedenými ve stanovisku, které je přílohou tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e ministra vlády J. Šabatu informovat o stanovisku vlády ČR vládu ČSFR.

Provede:

J. Šabata, ministr vlády

Předseda vlády

JUDr. Petr P i t h a r t v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 3. června 1991 č. 176

Stanovisko

k materiálu vlády ČSFR "Usnesení vlády ČSFR k provedení ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR a jeho využití pro děti a mládež"

Z předkládaného dokumentu je patrné, že situace v řešení otázek převzetí majetku bývalého SSM je velmi neutěšená, protože nebyly vyřešeny základní legislativní a organizační nároky. Přiznání, že jen asi 80 % majetku bylo převzato účetně signalizuje nejen nedostatečnou práci zmocněnců, ale i skutečnost, že jim pro jejich práci ze strany příslušných státních orgánů nebyly vytvořeny potřebné podmínky.

Z usnesení i příloh je patrná snaha dodatečně schválit některé postupy v procesu přebírání majetku a zjišťování jeho stavu. Dále je také předkládán návrh na prodej některých nemovitostí i věcí. Chybí přehled majetku, ke kterému bylo na základě výjimky FMF změněno právo k hospodaření. Uvedené termíny vycházejí z doby, kdy návrh byl tvořen a jsou nyní nereálné, stejně jako některá doporučení republikovým vládám.

Z celé struktury navrhovaných opatření i formulací je patrna snaha co nejdříve celou problematiku přesunout do působnosti republik a alespoň částečně uhradit ztráty, které v procesu přebírání orgánům federace vznikly.

Předložený dokument obsahuje řadu rozporných informací uvnitř věcné problematiky a zakládá možnost vzájemně protichůdných kroků v republikách. Materiál se doporučuje projednat ve vládě ČR s tím, že je nezbytné trvat na těchto připomínkách:

1. Obecně je třeba upravit všechny termíny tak, aby byly reálné, což se týká především bodů II/1, II/3c, III/4, IV/1, IV/2, IV/6.

2. Vypustit bod III/3, neboť o možnosti využití majetku pro děti a mládež přísluší výhradně rozhodovat republikám.

3. Vypustit bod IV/3, neboť uznáním této téze se významně zpochybňuje základní princip rozdělování majetku mezi Českou a Slovenskou republikou a přenáší se důsledky praktik minulých let do budoucnosti.

4. Zpřesnit bod I/3: "vydání majetku bývalého SSM vládám České republiky a Slovenské republiky v poměru 2:1 s tím, že vydání se uskuteční podle zásady územního principu a zachování stanoveného poměru z majetku bývalého ÚV SSM, ČÚV SSM a SÚV SSM se uskuteční v dohodě obou republik finančním vypořádáním".

5. Zdůraznit, že teprve po schválení metodického postupu a dodatků č. 1-4, vydaných FMF, jak stanoví bod I/2 návrhu usnesení, bude možné dokončit převzetí majetku SSM na okresních koordinačních centrech Svazu mladých okresními úřady a uzavřít i problematiku majetku celoškolských, celoučilištních, fakultních a celopodnikových výborů bývalého SSM. Tyto záležitosti včetně kontroly správnosti jejich provedení nelze z časových důvodů vázat na bod II/5 návrhu usnesení, podle něhož má ministryně kontroly předložit závěrečnou zprávu o kontrole převodu majetku bývalého SSM vládě ČSFR do 30. června 1991.