Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-04-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. dubna 2000 č. 328 + P

k poslaneckému návrhu zákona o přijímání a vyřizování stížností
(sněmovní tisk č. 574)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o přijímání a vyřizování stížností (sněmovní tisk č. 574) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o přijímání a vyřizování stížností
(sněmovní tisk č. 574)


Vláda na své schůzi dne 3. dubna 2000 posoudila a projednala návrh zákona o přijímání a vyřizování stížností (sněmovní tisk č. 574) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z těchto zásadních důvodů:

a) vyřizování stížností je běžnou agendou správních úřadů a mělo by mít jasně definovaná pravidla, avšak nemělo by se stát zvláštním druhem řízení s instituty podobnými řízení soudnímu, jak vyplývá např. z navrhovaných ustanovení § 24 a 25, v nichž jsou upraveny regresní náhrady a náklady spojené s prošetřováním a vyřízením stížnosti. V návrhu zákona není uvedeno, jaký by měl být vztah mezi touto navrhovanou speciální procesní úpravou a správním řádem, na nějž odkazuje pouze v poznámce pod čarou,
b) v návrhu zákona není dále řešen vztah k zákonu č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, např. pokud jde o úpravu postupu v případě, že stěžovatel podá právně relevantní stížnost v téže věci současně jak Veřejnému ochránci práv, tak orgánům příslušným podle navrženého zákona o stížnostech. Není řešen vztah ani k dalším právním předpisům, zejména k zákonům č. 85/1990 Sb., o právu petičním, č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, a k zákonu č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
c) návrh zákona není komplexní, neboť neřeší, např. kdo by měl být příslušný k rozhodování o stížnostech směřujícím proti ministrům a vedoucím jiných ústředních správních úřadů a kdo a jakým způsobem by měl rozhodovat o stížnostech směřujících proti rozhodnutím a jiným aktům, vydaných obcemi a kraji v jejich samostatné působnosti (§ 11); některé případy naopak řeší způsobem obtížně přijatelným, např. okresní úřad staví do role orgánu nadřízeného všem ostatním orgánům a organizacím, pokud nemají bezprostředně nadřízený orgán (§ 21),
d) návrh zákona nevyhovujícím způsobem upravuje tzv. regresní náhrady (§ 24), přestože odpovědnostní vztahy za škodu jsou upraveny jinými právními předpisy a dále způsob úhrady nákladů (§ 17 odst. 2 a § 25), přičemž náklady spojené s prošetřením a vyřízením stížnosti by se měly skládat z prokázaných výdajů a paušální částky stanovené Ministerstvem financí obecně závazným právním předpisem. Tento způsob není možný, neboť náklady spojené s prošetřením a vyřízením stížnosti nejsou cenami ve smyslu zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, a proto na ně nelze aplikovat cenové předpisy. Nevyhovující je i navrhovaná úprava týkající se pořádkových pokut (§ 22), které by měly činit 10 000 Kč až 100 000 Kč, přičemž návrh neobsahuje žádná kriteria rozhodná pro stanovení konkrétní výše pokuty.

Pro úplnost se uvádí, že vláda v současné době připravuje návrh zákona o správním řízení (správní řád), který má být předložen Poslanecké sněmovně do 31. prosince 2000; jeho součástí bude také návrh nové právní úpravy vyřizování stížností.