Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-02-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. února 1995 č. 105 + P

k poslaneckému návrhu zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech
(tisk č. 1445)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech (tisk č. 1445) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 22. února 1995 č. 105

S t a n o v i s k o vlády k návrhu zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech

(tisk č. 1445)

Vláda na svém zasedání dne 22. února 1995 projednala a posoudila poslanecký návrh zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech.

Vláda při projednávání návrhu poslance P. Tollnera především konstatovala, že většina novel platného zákona o státních svátcích, o dnech pracovního klidu a o památných a významných dnech byla přijata po listopadu 1989, tedy s přihlédnutím k nové politické situaci, a že přijetím těchto novel byl vyjádřen společenský konsensus v otázce, který den je státním svátkem, resp. dnem pracovního klidu. Návrhy na zrušení platné právní úpravy tzv. svátkového zákona vycházejí z rozdílných ideových základů, což implikuje i různorodost náhledů na řešení této problematiky.

O tom svědčí i odlišné pojetí návrhu zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech předloženého poslancem P. Tollnerem a vládě současně předloženého návrhu zásad zákona o státních svátcích a významných a památných dnech poslance J. Drápely.

Rozhodnutí, které konkrétní dny budou prohlášeny za státní svátky, resp. za dny pracovního klidu, je však výlučně v rukou členů zákonodárného sboru. Vláda však nesdílela názor předkladatelů, pokud jde o vypuštění 8. května z okruhu státních svátků a s přeřazením tohoto dne pouze mezi dny "významné a památné". Vláda je toho názoru, že den skončení největšího válečného konfliktu v dějinách lidstva je třeba připomínat i po uplynutí 50 let.

S předloženým návrhem zásad zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech poslance P. Tollnera vláda však nemohla vyslovit souhlas. Předně v souvislosti s rozšířením dnů pracovního volna z 10 na 12 postrádala podrobný ekonomický rozbor veškerých finančních dopadů a to nejen na státní rozpočet, ale i na podnikatelské subjekty. Srovnání finančních dopadů pouze pro rok 1996 považovala vláda za nedostatečné, neboť nový zákon by nebyl přijímán pouze pro tento rok.

Základní důvod pro odmítnutí souhlasu je však ten, že vláda neshledává pro zvyšování počtu svátků žádnou aktuální potřebu. Samo srovnání skutečnosti se státy západní Evropy vládu nepřesvědčuje o tom, že přibližování se těmto zemím i v této věci má aktuální politickou a hospodářskou důležitost.

V neposlední řadě vláda přihlédla též k nedostatkům formálně právním, zejména k tomu, že návrh neobsahuje přechodné ustanovení týkající se 8. května a ustanovení o předpokládaném datu účinnosti navrhované právní úpravy.