I. p ř i j í m á
k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 2097), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 21. února 1996 č. 135
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 2097)
Vláda na své schůzi dne 21. února 1996 projednala návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č.182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .
Negativní stanovisko k této novele zákona o Ústavním soudu vláda zaujala proto, že tato novela bezprostředně navazuje na návrh ústavního zákona o referendu (tisk č. 2096), k němuž vláda na téže schůzi zaujala rovněž negativní stanovisko.
Nehledě k tomu vláda pro úplnost upozorňuje například na tyto nedostatky předloženého návrhu zákona:
a) některá navržená ustanovení jsou nadbytečná, a sice
- § 71c, podle něhož se řízení zastaví, jestliže prezident republiky podá návrh v jiné než třicetidenní lhůtě. Na případ, kdy je návrh podán po lhůtě, je však již pamatováno v § 43 odst. 1 písm. b) zákona, a to tak, že návrh podaný po lhůtě odmítne usnesením soudce - zpravodaj;
- § 71e, podle něhož účastníkem řízení je prezident republiky. Jako navrhovatel je prezident republiky účastníkem řízení již podle stávajícího § 28 odst. 1 zákona;
b) některá navržená ustanovení jsou nejasně formulována, a sice
- podle § 71d Ústavní soud posuzuje, zda obsah rozhodnutí přijatého v referendu je v souladu s Ústavou a ústavním zákonem o referendu, zatímco podle návrhu ústavního zákona o referendu Ústavní soud posuzuje, zda referendum bylo provedeno v souladu s Ústavou a s ústavním zákonem o referendu. Není tedy zřejmé, v jakém rozsahu by Ústavní soud měl referendum, resp. rozhodnutí přijaté v referendu přezkoumat;
- podle § 71f Ústavní soud nálezem rozhodne, že rozhodnutí přijaté v referendu nenabylo platnosti, zatímco podle § 11 odst. 2 písm. c) Ústavní soud rozhoduje o zrušení rozhodnutí přijatého v referendu.