Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-06-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. června 2000 č. 631 + P

k poslaneckému návrhu zákona o zásadách jednání a styku
Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou navenek
(sněmovní tisk č. 636)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou navenek (sněmovní tisk č. 636), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České re- publiky.

Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny
a Senátu mezi sebou a navenek
(sněmovní tisk č. 636)


Vláda na jednání své schůze dne 21. června 2000 projednala a posoudila návrh zákona o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou a navenek (sněmovní tisk č. 636) a vyjádřila s tímto návrhem s o u h l a s .

Současně vláda upozorňuje na dále uvedené otázky.

1. Podle § 5 odst. 2 předloženého návrhu zákona se při společné schůzi komor Parlamentu k vystoupení prezidenta republiky nebo jiné významné osobnosti před Parlamentem nepoužijí ustanovení (zřejmě jednacího řádu Poslanecké sněmovny) o přednostním udělení slova některým účastníkům jednání. Podle čl. 38 odst. 1 (čl. 64 odst. 1) Ústavy České republiky však nelze odejmout členům vlády (prezidentu republiky) právo přihlásit se a požádat o udělení slova.

2. Předložený návrh zákona (§ 8 až § 10) přebírá ustanovení § 79 až § 81 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění zákona č. 47/2000 Sb., a čl. 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu, a zakládá tak duplicitní právní úpravu voleb prezidenta republiky.

3. Ustanovení § 9 odst. 2 bod 5 (ve vztahu k ustanovení § 3 odst. 1) předloženého návrhu zákona, které předpokládá platnost volby prezidenta republiky prováděné tajným hlasování v každém ze tří kol v případě, že byly vydány hlasovací lístky alespoň jedné třetině poslanců a alespoň jedné třetině senátorů, by mělo zohlednit, že podle čl. 58 odst. 2 Ústavy České republiky je prezidentem republiky v prvním kole zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců i nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů. Ke zvolení kandidáta v prvním kole proto nestačí vydat hlasovací lístky pouze třetině z 200 poslanců a třetině z 81 senátorů.

4. Ustanovení § 24 odst. 1 předloženého návrhu zákona představuje nepřímou novelu § 69 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Ustanovení § 24 odst. 2 pak představuje vůči uvedenému ustanovení zákona o Ústavním soudu úpravu duplicitní.

5. Návrh zákona by měl v nejmenší možné míře přebírat ustanovení jiných právních předpisů.

6. Pokud jde o výběr mezi navrhovanými variantami části čtvrté - zakotvení buď principu tzv. materiální diskontinuity, nebo principu tzv. materiální kontinuity v jednání Poslanecké sněmovny - vláda upozorňuje, že princip diskontinuity je zakotven v platném ustanovení § 121 odst. 1 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Návrh zákona by v případě zakotvení principu kontinuity (varianta II) nepřímo novelizoval zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Princip materiální diskontinuity je ovšem odůvodněn tím, že celková obměna jedné z komor Parlamentu vytváří předěl v činnosti Parlamentu. Nově zvolená Poslanecká sněmovna, jejíž členové právě získali demokratický mandát od voličů, by v případě uplatnění principu kontinuity měla jen velmi omezený prostor, jak zasáhnout do textu schvalovaného zákona. Princip materiální kontinuity by se střetával se stávající ústavní koncepcí Parlamentu, v níž je Poslanecká sněmovna pojímána jako iniciativní orgán, zatímco role přiřčená Senátu, případně prezidentu republiky, se jeví odlišná.

7. Vláda též předkládá k úvaze zakotvení účasti zpravodaje garančního výboru Poslanecké sněmovny při projednávání vládních návrhů zákonů v Senátu.

8. Předložený návrh zákona si klade za cíl naplnit ustanovení čl. 40 Ústavy České republiky, který stanoví, že schválení Poslaneckou sněmovnou i Senátem vyžaduje zákon o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek. Vláda v této souvislosti doporučuje zvážit, zda:

a) předložený návrh zákona beze zbytku naplňuje pojem zákona o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek, když takové zásady vzhledem k vývoji právní úpravy parlamentního práva po 1. lednu 1993 nalézáme například v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny; proto by bylo vhodnější, kdyby název zákona zněl: „Zákon o některých zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou a navenek",

b) předložený návrh zákona se omezuje jen na zásady jednání a styku obou komor, jakož i navenek, když obsahuje například podrobnou úpravu volby prezidenta republiky, převzatou duplicitně ze zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny; zásady právní úpravy volby prezidenta republiky obsahují čl. 56 až 58 Ústavy České republiky,

c) předložený návrh zákona (zejména ustanovení § 1 odst. 2) zohledňuje ustanovení čl. 37 odst. 2 Ústavy České republiky, které stanoví, že pro jednání společné schůze komor platí jednací řád Poslanecké sněmovny.