Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-08-20

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 20. srpna 1997 č. 495 + P

k poslaneckému návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (sněmovní tisk č. 253)

Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (sněmovní tisk č. 253), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.



P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 20. srpna 1997 č. 495



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon
České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
(sněmovní tisk č. 253)


Vláda na své schůzi dne 20. srpna 1997 projednala a posoudila výše uvedený návrh ústavního zákona a zaujala k němu toto stanovisko:

Účelem návrhu ústavního zákona je podle předkladatelů vyloučit možnost sloučení moci zákonodárné a výkonné v rukou jedné osoby, což odporuje systému dělby moci.

Předložený poslanecký návrh proto předpokládá novelizaci čl. 32 Ústavy České republiky zakotvením úpravy, že se na poslance po dobu, po kterou je členem vlády, hledí, jako by nebyl zvolen; po tuto dobu nastupuje na jeho místo náhradník podle ustanovení v zákoně o volbách do Parlamentu České republiky a v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Navrhovaná dikce však koliduje s ostatními články Ústavy a vykazuje zejména následující legislativně technické nedostatky:

1. Ústava České republiky upravuje v čl. 26 zásadu osobního výkonu mandátu poslance nebo senátora. To znamená, že poslanci a senátoři se mohou účastnit jednání a rozhodování komor pouze osobně. Jakékoliv zastupování je nepřípustné.

Podle předloženého návrhu by pro poslance, který se stal členem vlády platilo, že zůstává nadále členem Poslanecké sněmovny, avšak jednání komory se neúčastní a úkony spojené s výkonem poslaneckého mandátu by místo něho vykonával dočasný náhradník ustanovený podle zákona o volbách do Parlamentu.

Navrhovaný postup tedy odporuje výše citovanému ustanovení čl. 26 Ústavy.

2. Ustanovení “poslanců - náhradníků” v době, kdy mandát poslanců, kteří se stali členy vlády, nezanikl, pouze tyto osoby svoji funkci poslance nevykonávají, by mohlo způsobit i neústavní stav, spočívající v tom, že počet poslanců by v určitém období překročil 200, což by bylo v rozporu s čl. 16 odst. 1 Ústavy.

3. Vznik mandátu “poslanců - náhradníků” není v souladu s čl. 19 odst. 3 Ústavy, podle něhož mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením. Obdobná připomínka se týká zániku uvedeného mandátu v čl. 25 Ústavy. Tuto problematiku nelze řešit jen novelizací zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, neboť se nejedná o ústavní zákon. Ve smyslu čl. 9 odst. 1 Ústavy může být Ústava doplňována či měněna pouze ústavními zákony, pokud k tomu nezmocní “obyčejný” zákon jako např. v čl. 22 odst. 1.

4. V neposlední řadě se navrhovaný ústavní zákon zabývá oddělením moci zákonodárné a výkonné nesystémově, když zcela opomíjí možnost tohoto střetu zájmů u senátorů a nenavrhuje provedení podobné úpravy jako u poslanců.

5. Nezbytným by bylo rovněž specifikovat, která ustanovení Ústavy by se neužila pro případy uvedené v čl. 32 a rovněž vyloučit užití čl. 26 pro ty poslance nebo senátory, kteří se stali členy vlády.

Kromě výše uvedených legislativně technických nedostatků považuje vláda za potřebné upozornit na skutečnost, že vzhledem k počtu poslanců - členů vlády, by praktický dopad předkládaného návrhu na zkvalitnění práce Parlamentu České republiky nebyl výrazný.

Předkládaný návrh se vládě České republiky jeví i jako politicky sporný a to z důvodu, že zvolení poslance je výrazem vůle voličů, kterou nelze měnit tím, že místo ministra nastoupí na jeho místo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky náhradník.

S ohledem na uvedené důvody a povahu návrhu, který vláda nepovažuje za natolik závažný, aby byl důvodem pro novelizaci Ústavy, vyslovuje vláda s poslaneckým návrhem nesouhlas.