I. p ř i j í m á k návrhu zákona o zákazu výroby, užívání a dovozu ozón ničících látek stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 14. dubna 1993 č. 166
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zákona o zákazu výroby, užívání a dovozu ozón ničících látek /tisk č. 179/
Vláda České republiky na svém zasedání 14. dubna 1993 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců na vydání zákona o zákazu výroby, užívání a dovozu ozón ničících látek.
Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh tohoto zákona z těchto důvodů:
1. Při přípravě nového zákona je nutno respektovat dosavadní právn úpravu na daném úseku tak, aby byla zajištěna jednotnost právního řádu. Jednotlivé právní předpisy by měly působit ve vzájemném souladu a nikoliv izolovaně. Nová právní úprava by přitom měla být přijímána pouze v případě, že příslušné společenské vztahy nelze regulovat jiným způsobem, popř. tehdy, kdy ani důsledná aplikace stávající právní úpravy nepřináší zamýšlený efekt.
Oblast ochrany ovzduší je v současné době upravena především zákonem č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami /zákon o ovzduší/ ve znění zákona č. 218/1992 Sb., zákonem ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečištění a zákonem č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
Důsledným uplatňováním těchto zákonů, zejména ustanovení § 2 a § 11 odst. 1 písm. h/ zákona o ovzduší, § 20 zákona o životním prostředí, § 2 písm. h/ zákona ČNR č. 389/1991 Sb., ale i části čtvrté zákona ČNR č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí lze omezit výrobu, popř. uvádění do oběhu výrobků, zařízení a materiálů, které nepříznivě ovlivňují ovzduší a tím ohrožují a poškozují zdraví lidí.
Pokud výše uvedené právní nástroje plně nepostačují k regulaci popř. postupnému zavádění úplného zákazu výroby a užívání látek poškozujících ozónovou vrstvu země a je-li záměrem upravit tuto problematiku komplexně jedním předpisem, doporučuje se realizovat navrhovaný věcný záměr v rámci stávajících předpisů a nikoliv dalším samostatným zákonem.
Z tohoto hlediska se jeví jako vhodné řešení novelizace příslušných ustanovení zákona o ovzduší a zákona ČNR č. 389/1991 Sb., kam daná problematika věcně náleží, popřípadě vydání komplexní úpravy ochrany ovzduší ve všech souvisejících vazbách jediným zákonem. V této souvislosti se uvádí, že vláda počítá v souladu se svým plánem činnosti na 1. pololetí 1993 s projednáním návrhu novely zákona o ovzduší a zákona ČNR č. 389/1991 Sb., které mimo jiné budou řešit i regulaci výroby, dovozu a užití látek poškozujících ozónovou vrstvu země.
2. Vzhledem k závažnosti obecných připomínek pod bodem 1 se neuvádí další konkrétní připomínky k jednotlivým ustanovením návrhu.