Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-01-27

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 27. ledna 1999 č. 78 + P

k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1999

Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1999 stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 27. ledna 1999 č. 78



Stanovisko vlády
k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1999


1. Popis problému

V souladu s 5, odst. 1 zákona č.113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, (dále jen “Fond”), zpracoval a předkládá Fond vládě k vyjádření návrh rozpočtu pro nadcházející kalendářní rok. Novela č. 307/1997 Sb., výše zmíněného zákona umožňuje vypořádání majetku spravovaného Fondem (převod majetku využitelného pro přímou práci s dětmi a mládeží na odpovídající instituce, prodej a privatizaci nevyužitelného majetku pro přímou práci s dětmi a mládeží a privatizaci akciových společností) a zamýšlené ukončení jeho činnosti. Tyto skutečnosti by se měly výraznou měrou promítnout do navrhovaného rozpočtu Fondu.

Materiál obsahuje položkově rozpracovaný návrh rozpočtu, včetně obecného komentáře.

Materiál je po obsahové stránce výrazně zestručněn, což znemožňuje hlubší analýzu hospodaření Fondu v tomto roce.


2. Připomínky

Fond míní, stejně jako v minulých letech, získat 58,2 % prostředků na provoz odprodejem hmotného investičního majetku (HIM). Výnosy z komerční činnosti Fondu tvoří pouze 4,1 % z celkových výnosů, což neodpovídá kapacitám ubytovacích zařízení, které Fond provozuje.

Vláda se ztotožňuje se stanoviskem dozorčí rady Fondu. Dále doporučuje do komentáře zapracovat specifikaci a zdůvodnění nutnosti uvažovaného nákupu potřebných přístrojů a zařízení, zvláště v návaznosti na uvažovaný zánik Fondu. V rozpočtu je např. uvažováno (pol. 2) s doplněním hardwaru a zařízení kanceláří. V komentáři není uvedeno, proč dochází k těmto nákladům (byť nízkým), když již v komentáři k rozpočtu na rok 1998 bylo uvedeno, že pracoviště Fondu jsou v současné době dostatečně vybavena potřebnou technikou a inventářem.

V rozpočtu není opět uvažováno s podporou činností ve prospěch dětí a mládeže, náklady na opravy a údržbu majetku, které spotřebovávají značnou část rozpočtu Fondu nejsou v komentáři blíže specifikovány a není jasné, do které části majetku směřují, především z hlediska způsobu převodu. Patrně se týkají pouze provozovaných turistických ubytoven, které Fond hypoteticky provozuje, co do výše zisku nepříliš efektivně.

Protože z předloženého rozpočtu není patrné finanční krytí pro činnosti, které míní Fond vykonávat v roce 1999 (viz souběžně předkládaný materiál Program činnosti, kap. II vypořádání majetku), vláda doporučuje, aby byl v tomto materiálu okomentován každý řádek výdajů rozpočtu.


3. Závěr
Vláda na své schůzi dne 27. ledna 1999 projednala a posoudila návrh rozpočtu Fondu na rok 1999 a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s zejména z těchto důvodů:

1. Předkládaný materiál je zpracován natolik nekonkrétně, že nemá žádnou vypovídající hodnotu. Takto zpracovaný rozpočet znemožňuje kontrolu, není zárukou ani pro kvalitní hospodaření s majetkem bývalého SSM a nezaručuje ani kvalitní provedení budoucího vypořádání majetku.

2. Vláda se ztotožňuje s negativním stanoviskem dozorčí rady Fondu k návrhu rozpočtu Fondu na rok 1999.

3. Nadcházející rok by měl být pro Fond přelomovým, kdy by se Fond měl vedle dokončení soudních sporů především zaměřit na proces vypořádávání majetku, který spravuje, což by se mělo projevit i v jeho plánovaném rozpočtu. Z předloženého návrhu rozpočtu však nejsou očekávané aktivity patrné, viz např. uvažované výdaje na dovybavení kanceláří, vysoké náklady na správu majetku a vysoká částka investic, do majetku vkládaných. Rozpočtované výnosy z pronájmů a dalších ostatních provozních výnosů nepokryjí ani náklady na provoz, opravy a údržbu a investice spravovaných nemovitostí.

Vláda proto doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vrátila předložený návrh rozpočtu Fondu k přepracování. Nový návrh rozpočtu by měl obsahovat detailní zdůvodnění jednotlivých položek. Z rozpočtu by mělo být dále patrné, které ze schválených prodejů majetku budou použity na zajištění provozu Fondu.