Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-12-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. prosince 1997 č. 775 + P

k poslaneckému návrhu zákona o úpravě právních vztahů k částem národního majetku původně odevzdaného do trvalého užívání nestátním organizacím
(sněmovní tisk č. 327)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o úpravě právních vztahů k částem národního majetku původně odevzdaného do trvalého užívání nestátním organizacím (sněmovní tisk č. 327), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.




V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 10. prosince 1997 č. 775



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o úpravě právních vztahů k částem národního
majetku původně odevzdaného do trvalého užívání nestátním organizacím
(sněmovní tisk č. 327)


Vláda na jednání své schůze dne 10. prosince 1997 projednala a posoudila návrh zákona o úpravě právních vztahů k částem národního majetku původně odevzdaného do trvalého užívání nestátním organizacím (sněmovní tisk č. 327) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

Předložený návrh zákona je jako celek v rozporu s koncepcí řešení právních vztahů založených institutem práva trvalého užívání nemovitého majetku ve vlastnictví České republiky. Navrhované řešení transformace práva trvalého užívání k uvedenému majetku je nesystémovým řešením a jde v podstatě o další pokus řešit zánik práva trvalého užívání bezúplatným přechodem nebo převodem vlastnického práva pouze vybraným skupinám stávajících trvalých uživatelů státního majetku.

Vláda zastává stanovisko, že právní vztahy k nemovitému majetku ve vlastnictví státu, který dosud užívají na základě odevzdání tohoto majetku bývalými okresními (obvodními) národními výbory do trvalého užívání různé společenské a družstevní organizace jakož i organizace, které byly v minulosti považovány za jiné socialistické organizace než státní, je nutné řešit komplexně v jednom právním předpisu pro všechny nositele oprávnění užívat bezplatně státní majetek. Vydání takového právního předpisu předpokládá § 876 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Podle názoru vlády budou právní vztahy uvedeného majetku v trvalém užívání dostatečně řešeny zákonem o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, na jehož návrhu Ministerstvo financí v současné době pracuje.

1. Předložený návrh zákona nesplňuje legislativně technické požadavky kladené na obsah právního předpisu neboť

· neobsahuje nadpis zákona ve formě v jaké má být uveden a vůbec neobsahuje úvodní větu zákona,

· používá pojmy, které nejsou v navrhovaném ani v jiném právním předpisu definovány, např. “nestátní společenské organizace” (§ 1) nebo “stát a jeho správci” (§ 7),

· v § 8 označuje zákony č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky, a č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky, za ústavní zákony, zatímco uvedené zákony měly tuto povahu pouze do 31. prosince 1992,

· v § 9 se navrhuje zrušit § 70 zákona č. 109/1964 Sb., Hospodářský zákoník, i přesto že uvedené ustanovení bylo již zrušeno zákonem č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník.

2. Předložený návrh zákona v § 6 obsahuje nepřímou novelu zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů, zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a je z tohoto důvodu v rozporu se základními požadavky na tvorbu právního řádu.

3. Z textu §§ 1 až 4 nevyplývá, že by předmětem přechodu vlastnického práva měly být pouze nemovitosti ve vlastnictví státu jak vyplývá z nadpisu návrhu zákona a textu důvodové zprávy, což činí návrh nejasný a neurčitý.

4. V §§ 2 a 3 se předpokládá přechod vlastnického práva k pozemkům či stavbám přímo ze zákona, aniž se pamatuje na případy, kdy právnické osoby nebudou mít o nabytí uvedeného majetku zájem.

5. V § 8 měl předkladatel zřejmě na mysli vyloučit z nabývání vlastnického práva v tomto ustanovení zmíněné právní subjekty. Formulace uvedeného ustanovení je však nevhodná, neboť předložený návrh neupravuje majetkové poměry subjektů, na které by měl nemovitý majetek přejít, ale podmínky přechodu vlastnického práva k určitým nemovitostem.