Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-10-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. října 2000 č. 1045 + P

o Národní strategii protidrogové politiky
na období let 2001 až 2004


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. s c h v a l u j e Národní strategii protidrogové politiky na období let 2001 až 2004 obsaženou v části III předloženého materiálu (dále jen „Národní strategie");

II. p o v ě ř u j e

1. předsedu vlády předložit Národní strategii předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a předsedkyni Senátu Parlamentu České republiky,

2. ministra a vedoucího Úřadu vlády koordinovat plnění úkolů vyplývajících z Národní strategie uvedených v příloze tohoto usnesení;

III. u k l á d á

1. ministru a vedoucímu Úřadu vlády zveřejnit předložený materiál na internetu, www stránce Meziresortní protidrogové komise, zejména pro potřeby krajských orgánů a místní samosprávy,

2. 1. místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí, místopředsedovi vlády a ministru zahraničních věcí, místopředsedovi vlády a ministru financí, místopředsedovi vlády a ministru spravedlnosti a předsedovi Legislativní rady vlády, ministrům obrany, školství, mládeže a tělovýchovy, vnitra, zdravotnictví, zemědělství a ministru a vedoucímu Úřadu vlády zajistit do 31. března 2001 plnění úkolů uvedených v příloze tohoto usnesení,

3. přednostům okresních úřadů seznámit s Národní strategií a s tímto usnesením starosty měst a obcí v obvodu své působnosti,

4. přednostům okresních úřadů, primátorům statutárních měst, primátorovi hlavního města Prahy a ředitelům krajských úřadů zajistit do 31. března 2001 plnění úkolů uvedených v příloze tohoto usnesení ve strategických plánech okresní nebo místní protidrogové politiky;

IV. d o p o r u č u j e hejtmanům krajů a starostům měst a obcí plnit úkoly uvedené v příloze tohoto usnesení.


Provedou:
1. místopředseda vlády a
ministr práce a sociálních věcí,
místopředseda vlády a
ministr zahraničních věcí,
místopředseda vlády a
ministr financí,
místopředseda vlády a
předseda Legislativní rady vlády a
ministr spravedlnosti,
ministři obrany,
školství, mládeže a tělovýchovy,
vnitra, zdravotnictví, zemědělství,
ministr a vedoucí Úřadu vlády,
přednostové okresních úřadů,
primátoři měst Kladno, České Budějovice,
Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem,
Liberec, Hradec Králové, Pardubice,
Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava,
Opava, Havířov, Most,
primátor hlavního města Prahy,
ředitelé krajských úřadů


Na vědomí:
hetjmané krajů


Úkoly vyplývající z Národní strategie protidrogové politiky
na období let 2001 2004


Národní strategie protidrogové politiky na období 2001 – 2004 je projednána a schválena vládou ČR v období probíhající transformace veřejné správy. V návaznosti na postup transformace je třeba uložené úkoly a jejich realizaci přizpůsobovat a každoročně aktualizovat.

1.A. Konkretizovat úkoly (včetně harmonogramu) vyplývající z Národní strategie protidrogové politiky vlády na období 2001 – 2004 a předložit je k projednání Meziresortní protidrogové komisi.
B. Vyhodnotit dopady úkolů vyplývajících z Národní strategie na resortní kapitolu státního rozpočtu a zohlednit prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na roky 2002 - 2004. B. vždy do 30. 6. roku předcházejícího roku navrhovaného rozpočtu
2.Zpracovat výroční zprávu o plnění úkolů vyplývajících z Národní strategie protidrogové politiky vlády na období 2001 – 2004 a předložit ji spolu s Výroční zprávou o stavu a vývoji ve věcech drog v ČR pro informaci vládě.
3.Vytvořit a zabezpečit podmínky pro další vzdělávání a zvyšování odbornosti a jazykové vybavenosti pracovníků resortu v oblasti protidrogové politiky (v případě ministerstva vnitra též Policie ČR).
4.Vypracovat minimální standardy primární prevence drogových závislostí pro zvýšení kvality a efektivity uskutečňovaných programů státních i nestátních organizací v této oblasti.
5.A. Provést revizi Národních vzdělávacích osnov pro kursy školních metodiků prevence a na základě analýzy vypracovat koncepci primární prevence užívání omamných a psychotropních látek (dále OPL) na všech typech a stupních škol a v oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků.
B. Vytvořit funkční propojený systém preventivních aktivit na všech úrovních.
6.Ve spolupráci s Meziresortní protidrogovou komisí (dále jen MPK) vytvořit a zavést do praxe systém udělování akreditací a licencí jako podmínku pro přidělování finančních prostředků státním a nestátním subjektům v oblasti primární prevence drogových závislostí z veřejných zdrojů.
7.Vypracovat metody hodnocení kvality a efektivity primárně preventivních programů a na jejich základě provést analýzu realizace Minimálních preventivních programů ve školách a školských zařízeních. Na základě této analýzy provést revizi metodického materiálu.
8.Doporučit vysokým školám v patřičném rozsahu a kvalitě zařazení problematiky užívání OPL do systému pregraduálního vzdělávání na vysokých školách s lékařskými, pedagogickými, sociálními a psychologickými studijními programy a spolupracovat při jejich zavádění do praxe.
9.Vytvořit ve spolupráci s ministrem práce a sociálních věcí organizační, institucionální a finanční podmínky pro včasnou identifikaci a řešení problémů spojených s užíváním OPL u problémových žáků a rizikových skupin dětí a mládeže. 10.A. Provést analýzu incidence problémových uživatelů drog mezi dětmi a mládeží v prostředí speciálního školství.
11.Ve spolupráci s MZ zpracovat koncepci sekundární prevence a minimálních standardů pro speciální intenzivní péči pro žáky a studenty zneužívající OPL. Jasně vymezit odpovědnost, kompetence a působnost, zabezpečit organizační, institucionální a finanční podmínky pro realizaci tohoto typu péče v rámci resortu.
12.Provést analýzu realizace programů primární prevence zneužívání OPL a vytvořit katalog akreditovaných programů a jejich realizátorů v ČR. 13.Rozpracovat opatření prevence zneužívání OPL v základním školství se zvláštním důrazem na problematiku národnostních menšin.
14.Podporovat selektivní volnočasové a mimoškolní programy, cíleně zaměřené na specifické cílové skupiny rizikových skupin dětí a mládeže se zvláštním důrazem na problematiku národnostních menšin.
15.S ohledem na reformu veřejné správy vytvořit personální, organizační a finanční podmínky a uskutečnit potřebné systémové kroky pro dlouhodobé a kvalitní uplatňování primární prevence ve školách a školských zařízeních.
16.Zabezpečit v pravidelných intervalech zpracovávání studií prevalence užívání OPL mladými lidmi a zjišťovat trendy a postoje v užívání drog v ČR. Tyto aktivity koordinovat s Evropskou unií.
17.Vytvořit a institucionálně zajistit Národní informační server pro oblast problematiky užívání OPL.
18.Ve spolupráci s MZ, MPSV a MŠMT vytvořit manuál dobré praxe pro hodnocení kvality a efektivity jednotlivých typů služeb, poskytovaných v oblasti protidrogové politiky.
19.Ve spolupráci s MZ a MPSV vytvořit dlouhodobý plán „Public Relations" léčebných programů a zabezpečit jeho realizaci.
20.Ve spolupráci s MZ a MPSV vypracovat finanční standardy jednotlivých typů léčby a resocializace návykových nemocí.
21.Ve spolupráci s MZ a MPSV stanovit kvalifikační požadavky pro pracovníky z oblasti léčby a resocializace drogově závislých osob.
22.Ve spolupráci s MZ a MPSV vytvořit a zavést do praxe ucelený, institucionalizovaný systém vzdělávání v oblasti léčby a resocializace drogově závislých osob.
23.A. V součinnosti s MZ, MPSV a MŠMT udržovat a aktuálně doplňovat centrální databázi programů, jimž byla na realizaci programů protidrogové politiky poskytnuta dotace ze státního rozpočtu.
24.Zabezpečit komplexní diagnostiku problémů spojených s užíváním OPL u vojáků v základní službě i vojáků z povolání.
25.Zabezpečit v úzké součinnosti s národním koordinátorem drogové epidemiologie jednotný sběr dat v oblasti užívání drog a provoz drogového informačního systému v Armádě ČR.
26.Zabezpečit kontinuální vzdělávání velitelů - vojáků z povolání a velitelů poddůstojníků – vojáků v základní službě, v oblasti drogové problematiky.
27.Ve spolupráci s MŠMT zpracovat manuál dobré praxe v oblasti primární prevence užívání OPL v podmínkách Armády ČR a vojenských škol.
28.Zabezpečit proškolení pracovníků humanitní služby Armády ČR v problematice protidrogové prevence a intervence. 29.Zpracovat koncepci protidrogové prevence pro příslušníky vojenských jednotek vysílaných do zahraničí v rámci mezinárodních misí a vytvořit pro ni kvalitní lektorské zázemí.
30.Zabezpečit provoz diagnosticko-regeneračních center u vojsk a ve vojenských školách k realizaci programu zdravého životního stylu.
31.Ve spolupráci s MPK a MPSV vytvořit a zavést do praxe systém akreditací a licencí státních i nestátních poskytovatelů péče v oblasti léčby a resocializace drogově závislých.
32.Na základě vyhodnocení aktuálních potřeb ve spolupráci s MPSV a MPK rozšířit stávající kapacity substitučního programu léčby a zvýšit jeho dostupnost v dalších vytipovaných městech.
33.Vytvořit a zavést do praxe systém atestací pracovníků ve zdravotnictví v oblasti léčby návykových nemocí.
34.A. Zabezpečit v rámci činnosti drogového informačního systému v působnosti hygienické služby monitorování potřebných epidemiologických ukazatelů.
35.Zabezpečit v rámci činnosti Státního zdravotního ústavu a hygienické služby realizaci preventivních programů na pracovištích a místních komunitách.
36.Prostřednictvím Národního programu zdraví zajistit podporu programu prevence návykových nemocí.
37.Uvést novelizaci zákona č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, v platnost.
38. Personálně posílit Inspektorát omamných a psychotropních látek pro zvýšení a zkvalitnění kontroly legálního zacházení s OPL.
39. Na základě analýzy potřeb zabezpečit zvýšení dostupnosti detoxikace včetně ambulantní detoxikace a ambulantních programů léčby návykových nemocí.
40. Zabezpečovat rozvoj oboru návykových nemocí a odpovídající přípravu odborníků a dalších zdravotních pracovníků, kteří přicházejí do styku s uživateli drog a závislými na návykových látkách.
41. Zvyšovat kvalitu spolupráce a výměnu informací mezi útvary Police ČR, které působí v oblasti vyšetřování a postihování a potírání nedovolené výroby, obchodu a šíření drog.
42. V souladu s vývojem drogové scény v ČR a s kriminalitou s tím související posilovat po personální a technické stránce příslušné útvary Policie ČR.
43. A. V rámci podpory výzkumu a vývoje podpořit projekt zaměřený na zjišťování drog u účastníků silničního provozu a předložit jeho závěry k projednání MPK.
44. A. V rámci působnosti Policie ČR vypracovat projekt snižování nabídky a dostupnosti drog, včetně technického, personálního a finančního zajištění, na území hl. města Prahy.B. Ověřit a vyhodnotit uvedený projekt v praxi a následně zpracovat metodiku za účelem realizace projektu i v jiných městech ČR.
45. V rámci Komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni podporovat programy nespecifické primární prevence sociálně-patologických jevů včetně prevence užívání návykových látek.
46. Ve spolupráci s MŠMT připravit program prevence užívání OPL, jehož smyslem je prostřednictvím speciálně připravených uniformovaných policistů poskytnout žákům základních škol dostatek informací z oblasti drogové problematiky a násilí.
47. Vytvořit a zavést do praxe manuál preventivního působení policistů, kteří při výkonu služby přicházejí do přímého kontaktu s uživateli drog, zabezpečit jejich proškolení a v rámci jejich odborné služební přípravy posilovat strategii jednání s osobami pod vlivem OPL.
48. V rámci projektu Phare 2000 vytvořit jednotný informační systém sběru, analyzování a distribuce dat v oblasti potlačování nabídky drog i snižování poptávky po nich – National Focal Point – ve smyslu terminologie EU a EMCDDA. A to ve struktuře Národní protidrogové centrály Police ČR pro oblast potlačování nabídky a v sekretariátu MPK pro oblast prevence, léčby a resocializace návykových nemocí.
49. Zabezpečit další vzdělávání protidrogových koordinátorů okresních a krajských úřadů.
50. Ve spolupráci s MV a MPK, s ohledem na reformu veřejné správy, vytvořit předpoklady pro pracovní uplatnění funkce protidrogového koordinátora v organizační struktuře okresních úřadů (popř. jejich nástupnických orgánů) a orgánů kraje, pro řízení a koordinaci ochrany před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami na úseku státní protidrogové politiky (zákon č. 37/1989), včetně jejich začlenění do katalogu prací.
51. Zlepšovat dostupnost, kvalitu a efektivitu sociálních služeb pro uživatele drog a jejich blízké
52. Ve spolupráci s MZ vypracovat základní koncepční dokument, vymezující otázku resocializace a následné péče v protidrogové prevenci.
53. Vytvořit minimální standardy sociálních služeb a zavést do praxe systém akreditací sociálních služeb v oblasti drogové problematiky.
54. Zabezpečovat průběžně finanční prostředky na programy socioterapeutické pomoci.a resocializace osob závislých na OPL.
55. A. V souladu s reformou veřejné správy vytvořit koncepci financování programů protidrogové politiky formou nákupu služeb. 56. Zajistit výrazné posílení a zintezívnění kontroly nelegální přepravy OPL přes hranice ČR.
57. Pokračovat v uzavírání nových a naplňování již uzavřených Memorand o porozumění s vybranými partnery celních orgánů v oblasti společného postupu proti nelegální přepravě drog přes hranice ČR.
58. Zabezpečit komplexní a kontinuální vzdělávání celníků specializovaných na drogovou problematiku a proškolování ostatních pracovníků celní správy.
59. Po dohodě s MZV vytvořit podmínky pro zřízení funkce styčného celního úředníka v SRN.
60. Vytvořit finanční předpoklady pro nákup velkokapacitního rentgenového přístroje s rámem pro kontrolu nelegální přepravy drog v nákladních automobilech a kontejnerech.
61. Zajistit evidenci legální produkce zemědělských plodin obsahujících OPL
62. Ve spolupráci s MŠMT zabezpečit další vzdělávání pedagogických pracovníků resortního školství v oblasti protidrogové prevence (v návaznosti na zákon č. 175/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku ČR do majetku krajů).
63. Ve spolupráci s MŠMT zabezpečit realizaci programů specifické prevence užívání OPL v resortních školských zařízení2.
64. Vyhodnotit efektivitu protidrogových aktivit vězeňství a kvalitu léčebných programů, a to i z hlediska spolupráce se státními zdravotnickými zařízeními a nevládními organizacemi zaměřenými na péči o uživatele drog. Na základě provedené analýzy navrhnout kroky ke zvýšení kvality a efektivity těchto programů.
65. Realizovat resortní koncepci vzdělávání pracovníků věznic pro mladistvé a v programech diferencovaného výkonu trestu a zavést ji do praxe.
66. Vypracovat a předložit návrh opatření nezbytných k zavedení léčby drogově závislých osob jako alternativy trestu odnětí svobody.
67. Uložit Nejvyššímu státnímu zastupitelství provedení analýzy stávající trestně-právní praxe v oblasti drogové kriminality, včetně rozlišení postihu podle druhu a množství OPL a zpracování návrhu odpovídajících opatření.
68. A. Vytvořit organizační, technické, finanční a personální podmínky pro rozvoj Mediační a probační služby a podporovat využívání systému alternativních trestů v oblasti postihu mladistvých, uživatelů drog a prvopachatelů méně společensky nebezpečné drogové kriminality.
69. Zajistit monitorování drogové i lékové závislosti u vězňů při přijetí i v průběhu výkonu trestu.
70. Na základě vyhodnocování potřeb zvyšovat kapacitu bezdrogových zón v jednotlivých věznicích a realizovat v nich diferencovaný výkon trestu odnětí svobody u drogově závislých vězňů, a to na základě dobrovolnosti. 71. Ve spolupráci s MZ vytvořit podmínky pro výkon ochranné léčby protitoxikomanické a protialkoholní v průběhu výkonu trestu u všech odsouzených na dobu delší než 6 měsíců.
72. Zabezpečit realizaci penologického výzkumu zaměřeného na zacházení s drogově závislými pachateli trestné činnosti.
73. Ve spolupráci s MZ vypracovat a zavést do praxe koncepci práce s uživateli drog a drogově závislými, včetně léčby návykových nemocí v podmínkách věznic.
74. Koncipovat a zavádět do praxe další programy protidrogové prevence ve vězeňství orientované především na nejohroženější skupiny, zejména mladistvé vězně a osoby vykonávající trest v přímé souvislosti s návykovými látkami
75. Zdokonalovat technické a organizační podmínky k zabránění průniku drog do věznic a vazebních věznic.
76. A. Vytvořit dlouhodobý strategický plán okresní/krajské protidrogové politiky v souladu s Národní strategií, vyhodnotit jeho dopady na rozpočet úřadu a zohlednit prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na roky 2001 - 2004. 77. Provádět aktivní mezinárodní politiku a prosazovat české odborníky do programů mezinárodní spolupráce a do mezinárodních institucí. 78. Zajistit účast zástupců ČR na všech klíčových mezinárodních jednáních uskutečňovaných v oblasti protidrogové politiky v zahraničí. 79. Zabezpečit vzdělávání pracovníků ambasád a zastupitelství v oblasti protidrogové politiky jak v oblasti represe, tak v oblasti prevence.
Doporučené plnění úkolů:
80. A. Vytvořit dlouhodobý strategický plán místní protidrogové politiky v souladu s Národní strategií, vyhodnotit jeho dopady na rozpočet úřadu a zohlednit proiritní úkoly při sestavování rozpočtů na roky 2001 - 2004.
81. Zajistit ustanovení funkce krajského protidrogového koordinátora, ustavit krajskou protidrogovou komisi a ve spolupráci s MPK zabezpečit činnost a koordinaci protidrogových koordinátorů na území kraje.
82. A. Vytvořit dlouhodobý strategický plán krajské protidrogové politiky v souladu s Národní strategií, vyhodnotit jeho dopady na rozpočet úřadu a zohlednit prioritní úkoly při sestavování rozpočtů na roky 2002 - 2004.