Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1995 > 1995-03-01

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 1. března 1995 č. 121 + P

k poslaneckému návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 1503)


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1503), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 1. března 1995 č. 121

S t a n o v i s k o vlády k návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů

(tisk č. 1503)

Vláda na své schůzi dne 1. března 1995 projednala a posoudila zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 1503), a vyslovila s nimi n e s o u h l a s .

Předložený návrh na snížení sazby spotřební daně z vína pro malé výrobce vína znamená nesystémový zásah do úrovně zdanění téhož druhu výrobku a směřuje k narušení obecných principů hospodářské soutěže mezi výrobci vína. Kromě toho vláda při zaujetí negativního stanoviska k předloženému návrhu přihlédla i k těmto dalším důvodům:

a) Česká republika je vázána mezinárodními smlouvami, na základě nichž musejí být dovozcům poskytnuty stejné podmínky na trhu jako tuzemským výrobcům; to znamená, že při navrženém snížení sazby daně pro malé výrobce vína, by bylo nutno zjišťovat, od jaké skupiny výrobců je víno dováženo, což je v praxi nerealizovatelné, resp. by to mohlo vést k obcházení předpisů s dopadem na státní rozpočet i na tuzemské výrobce vína;

b) předložený návrh by vytvořil i pro tuzemské výrobce možnost obcházet předpisy např. tím, že velké vinice by rozepsáním na jednotlivé členy domácnosti byly rozděleny na malé vinice, opět s negativním dopadem na státní rozpočet;

c) dvojí sazba daně u révového vína byla na základě poslaneckého návrhu zavedena již v r. 1993, kdy nižší sazba daně byla s účinností od 1. srpna 1993 stanovena pro révové víno vyrobené z vlastní produkce hroznů; k 1. lednu 1994 byla tato sazba zrušena, a to z důvodů uvedených v tomto stanovisku výše pod písmenem a); zároveň se ukázalo, že pro výrobce vína neměla nižší sazba daně odpovídající efekt, neboť snížená sazba daně se ve většině případů promítla do obchodní přirážky účtované distributory a maloobchodem.