Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-10-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. října 1998 č. 702 + P

k poslaneckému návrhu zákona o referendu a o změně a doplnění
některých dalších zákonů (zákon o referendu)
(sněmovní tisk č. 44)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o referendu a o změně a doplnění některých dalších zákonů (zákon o referendu) (sněmovní tisk č. 44), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 26. října 1998 č. 702



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o referendu a o změně a doplnění
některých dalších zákonů (zákon o referendu)
(sněmovní tisk č. 44)


Vláda na jednání své schůze dne 26. října 1998 projednala a posoudila návrh zákona o referendu a o změně a doplnění některých dalších zákonů (zákon o referendu) (sněmovní tisk č. 44), a vyjádřila s tímto návrhem s o u h l a s s výhradou, že připomínky, které vláda vyjádřila ve svém stanovisku obsaženém v usnesení vlády z 26. srpna 1998 č. 547, k poslaneckému návrhu ústavního zákona o lidovém hlasování (referendu) (sněmovní tisk č. 18), budou promítnuty v odpovídajícím rozsahu i do tohoto nyní předloženého návrhu zákona, a to zejména

a) vypuštění možnosti konání referenda o návrhu ústavního zákona,

b) přiznání práva iniciovat vyhlášení referenda senátorům.

Vláda zároveň doporučuje promítnout do návrhu zákona následující drobnější legislativně technické připomínky.


I.
K názvu návrhu zákona

Název předloženého návrhu zákona je zaměnitelný s názvem návrhu ústavního zákona o lidovém hlasování (referendu).

Vláda doporučuje, aby název zákona například zněl:

“o provádění referenda a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů”.




II.
K obsahu návrhu zákona

K § 1

- definice pojmu “oprávněný občan” neodpovídá užití tohoto pojmu v dalších ustanoveních návrhu zákona,
- toto ustanovení obsahuje odkaz na dosud neexistující ústavní zákon o lidovém hlasování; totéž platí o § 4 návrhu,

K § 3

- poslanci nebo senátoři mají mít podle návrhu zákona lhůtu 15 dnů na posouzení návrhu a případné vypracování a podání návrhu Ústavnímu soudu na rozhodnutí, zda vyhlášení referenda je v souladu s ústavním zákonem o lidovém hlasování nebo zákonem o referendu a v této souvislosti by mohly nastat nejasnosti s počátkem této lhůty,
- v odstavci 1 text za dvojtečkou rozčlenit na pododstavce,

K § 4

- odstavec 1 systémově nepatří k odstavcům 2 a 3,
- odstavec 3 neumožňuje konat referendum ve stejné věci, bylo-li prezidentu republiky doručeno více návrhů na vyhlášení referenda, neupravuje však informování navrhovatele, k jehož návrhu nelze referendum konat, o této skutečnosti,

K § 6

- sjednotit formulace v odstavci 1 a v odstavci 2,

K § 7
- v odstavci 1 se používá pojmu “oznámení” prezidenta republiky, na rozdíl od § 5 odst. 2, kde je uveden pojem “rozhodnutí” prezidenta republiky o vyhlášení referenda,

K § 10

- v odstavci 3 vyjasnit lhůtu pro jmenování zbývajících členů komise,
- pojem “úřad” použitý v odstavci 6 není adekvátní,
- v poznámce pod čarou č. 10 je třeba obrat “ve znění pozdějších předpisů” nahradit výčtem všech právních předpisů, kterými byly dané zákony novelizovány,

K § 11

- v odstavci 7 vypustit text “a v jejím bezprostředním okolí”, totéž platí pro § 12 odst. 4 návrhu,



K § 12

- není zřejmé, proč podle odstavce 3 má být vysílací čas pro kampaň před referendem v televizi a v rozhlase rozdělován úměrně počtu poslaneckých klubů v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,

K § 13

- není zřejmé, zda součástí hlasovacího lístku má být i příloha rozhodnutí o vyhlášení referenda,

K § 15

- podmínkou platnosti hlasování je odevzdání hlasovacího lístku v úřední obálce, avšak návrh zákona tento pojem neupravuje,
- není vhodné zavádět pojem “úřední hlasovací lístek”, užívá-li se v § 14 odst. 2 pojmu “platný hlasovací lístek”,

K § 22
- podle tohoto ustanovení stanoví opatření k dodatečnému provedení referenda ministr vnitra; podle navrhovaného znění § 200o zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, (viz § 27 návrhu) má být účastníkem řízení Ministerstvo vnitra; pojmy je třeba sjednotit,
- výslovně zakotvit příslušnost Nejvyššího soudu k řízení podle odstavce 3 a 4,
- rozhodne-li Ústavní soud, že průběh referenda odporoval ústavnímu zákonu o lidovém hlasování nebo zákonu o referendu, nahradit institut dodatečného provedení referenda možností opakovat celé referendum.