Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-07-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. července 1991 č. 236 + P

k návrhu zásad pro vydávání obecně závazných vyhlášek okresními úřady a obcemi ve věcech státní správy

Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Dokumenty vlády - pracovní kopie', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. s c h v a l u j e návrh zásad pro vydávání obecně závazných vyhlášek okresními úřady a obcemi ve věcech státní správy uvedený v příloze (dále jen "zásady");

II. u k l á d á

1. ministru vnitra zabezpečit publikaci schválených zásad ve Věstníku vlády České republiky pro okresní úřady a orgány obcí,

2. přednostům okresních úřadů

a) zabezpečit, aby obecní rady při přípravě, schvalování a vyhlašování obecně závazných vyhlášek v oblasti přenesené působnosti postupovaly podle zásad,

b) doporučit obcím, aby při přípravě a vyhlašování obecně závazných vyhlášek v oblasti samostatné působnosti využily schválené zásady;

III. d o p o r u č u j e Zastupitelstvu hlavního města Prahy, aby při přípravě a vyhlašování obecně závazných vyhlášek v oblasti samostatné působnosti využilo schválené zásady;

IV. z r u š u j e usnesení vlády ze dne 24. dubna 1985 č. 100, kterým byly schváleny zásady pro vydávání obecně závazných nařízení národními výbory.

Provedou:

ministr vnitra

přednostové okresní úřadů

primátor hlavního města Prahy

Předseda vlády

JUDr. Petr P i t h a r t v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 10. července 1991 č. 236

Z á s a d y

pro vydávání obecně závazných vyhlášek okresními úřady a obcemi ve věcech státní správy

Za účelem zkvalitnění normotvorné činnosti okresních úřadů a obcí (dále jen "orgány místní správy") a v zájmu sjednocení jejich postupu při přípravě, schvalování a vyhlašování obecně závazných vyhlášek (dále jen "vyhlášky") ve věcech státní správy vydává vláda České republiky tyto zásady:

O d d í l I

Obecné zásady

(1) Okresní úřady mohou podle čl. 139a ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění ústavního zákona č. 294/1990 Sb. a podle § 3 odst. 1 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, vydávat na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích vyhlášky pro své územní obvody.

(2) Obce mohou podle čl. 86 odst. 5 ústavního zákona č. 100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické republiky, ve znění ústavního zákona č. 294/1990 Sb. a podle § 24 odst. 1 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), vydávat na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích vyhlášky ve věcech státní správy (přenesené působnosti).

(3) Obsah vyhlášek vydaných orgány místní správy ve věcech státní správy musí být v souladu se zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy vydávanými ústředními orgány státní správy1).

(4) Odporuje-li vyhláška okresního úřadu zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu, zruší ji příslušný ústřední orgán státní správy, nezjedná-li nápravu okresní úřad, který ji vydal. Nesprávnou vyhlášku obce zruší okresní úřad, nezjedná-li nápravu obecní rada, která ji vydala2).

(4) Orgány místní správy vydávají vyhlášky na základě konkrétního zmocnění v zákonech. Vyhláškami mohou upravit jen ty otázky a v takovém rozsahu, jak jim to výslovně umožňují nebo ukládají tyto zvláštní zákony. Vyhlášky nesmí jít nad rámec zákonů, k jejichž provedení jsou vydávány. Tyto vyhlášky slouží k podrobnější právní úpravě z hlediska místních podmínek a potřeby.

(6) Okresní úřad nemůže přenést na obce své oprávnění vydávat vyhlášky.

----------------

1) § 3 odst. 2 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních

s tím souvisejících,

§ 16 odst. 2, § 24 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)

2) § 62 odst. 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

O d d í l II

Postup při vypracování návrhů vyhlášek

(1) Orgány místní správy při přípravě vyhlášek vycházejí ze zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů, z rozboru řešené problematiky, z případné dosavadní právní úpravy dané oblasti společenských vztahů a z místních potřeb. Využívají zejména poznatků z vlastní činnosti a ze spolupráce se státními orgány v obvodu své působnosti.

(2) K přípravě vyhlášky lze ustavit pracovní skupinu, v níž by měly být zastoupeny dotčené útvary, popřípadě i další odborníci.

(3) Ve staturních městech, která se člení na městské obvody nebo na městské části3), je třeba projednat návrh vyhlášky s dotčeným městským obvodem nebo městskou částí. Je-li zřízena pracovní skupina podle odstavce 2, přizve se k jednání zástupce dotčeného městského obvodu nebo městské části.

(4) Ve vyhláškách se nepřejímají ustanovení jiných právních předpisů. Pokud je nezbytné převzít ustanovení jiných právních předpisů, je nutné takové ustanovení reprodukovat přesně a v poznámce pod čarou citovat uvedený předpis. V návrhu se uvede podle potřeby a možností i variantní řešení jednotlivých otázek.

(5) Orgány místní správy nemohou samy zavádět ve vyhláškách jimi vydávaných nové sankce za porušení stanovených povinností, neboť sankce lze zakládat jen zákonem. Ve vyhlášce však lze učinit odkaz na příslušný zákon, podle něhož lze uložit sankce za porušení povinností stanovených orgánem místní správy. Pokudporušení vyhlášky orgánu místní správy naplňuje skutkovou podstatu přestupku, projedná se podle obecných předpisů o projednávání přestupků4).

(6) Je vhodné, aby zejména u návrhů složitějších vyhlášek byla jejich součástí důvodová zpráva. Ta by měla podávat výstižné a konkrétní zhodnocení platného stavu po stránce právní a ekonomické spolu s uvedením důvodů nové právní úpravy. Má dále obsahovat potřebné vysvětlení této úpravy, cílů, které sleduje a způsobu jejich provádění tak, aby podávala tomu, kdo vyhlášku schvaluje (přednostovi okresního úřadu, respektive obecní radě) úplnou informaci o navrhované vyhlášce. Důvodová zpráva nemůže obsahovat ustanovení normativního charakteru, která by vyhlášku doplňovala; má však informovat o tom, jak by měla být ustanovení vyhlášky prováděna. V případě, že v návrhu vyhlášky se navrhuje variantní řešení, je třeba v důvodové zprávě uvést výhody a nevýhody, které jsou spojeny s tou či onou variantou, a zdůvodnit, která varianta se považuje za optimální. Důvodová zpráva obsahuje veškeré údaje potřebné k tomu, aby navrhovaná právní úprava mohla být komplexně posouzena i z hlediska postavení fyzických a právnických osob. V důvodové zprávě se uvede i finanční a hospodářský dosah navrhované úpravy ve vztahu k rozpočtu okresního úřadu, resp. obce (nikoliv pouze jen na rok, ve kterém předpis nabývá účinnosti), dopad na pracovní síly a způsob jak bude uhrazen potřebný náklad. V případě, že se důvodová zpráva nezpracovává, je nahrazena stručným zdůvodněním návrhu vyhlášky.

-----------

3) § 3 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

4) Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích

O d d í l III

Projednávání návrhů vyhlášek

(1) Návrh vyhlášky okresního úřadu obdrží k zaujetí stanoviska ty referáty okresního úřadu, jejichž náplně činnosti se týká. Okresní úřad projedná návrh vyhlášky též s obcemi a dalšími právnickými osobami, jichž se vyhláška bude týkat. Návrh vyhlášky obce obdrží k zaujetí stanoviska ty orgány obce, jejichž náplně činnosti se týká; návrh zašle obec též příslušnému okresnímu úřadu.

(2) Pro projednání návrhu vyhlášky se stanoví dostatečně dlouhé lhůty, aby útvary a orgány, které byly požádány o stanovisko, měly možnost návrh zodpovědně posoudit a projednat. Lhůtu je třeba stanovit podle povahy, rozsahu a složitosti vyhlášky, nejméně však 15 dnů. Kratší lhůtu lze stanovit jen ve výjimečných případech, kdy to vyžaduje naléhavý obecný zájem. Lhůta se počítá až ode dne doručení návrhu.

(3) Podle výsledků projednání se návrh vyhlášky upraví. Nehodlá-li zpracovatel vyhovět věcným připomínkám, tuto skutečnost projedná s útvary a orgány, které tyto připomínky uplatnily. Obdobně zpracovatel postupuje, zaujímají-li útvary a orgány k návrhu vyhlášky odchylná stanoviska. Účelem takového projednání je sjednotit názory všech zúčastněných útvarů a orgánů na optimální řešení (včetně event. variant).

O d d í l IV

Schvalování návrhů vyhlášek

(1) Návrh vyhlášky, upravený na základě projednání, předloží zpracovatel přednostovi okresního úřadu, resp. jde-li o návrh vyhlášky obce obecní radě. Současně jej informuje o všech rozporných stanoviscích, která se v průběhu přípravy nepodařilo odstranit.

(2) Vyhlášku okresního úřadu podepisuje přednosta tohoto úřadu nebo jím pověřený pracovník5). Vyhlášku obce vydává obecní rada6) a podepisuje ji starosta spolu s pověřeným členem obecní rady7).

V usnesení, jímž obecní rada schvaluje vyhlášku, se podle potřeby uloží opatření k zabezpečení účinné realizace schválené vyhlášky. V obci, kde se nevolí obecní rada8), vydává vyhlášku starosta.

O d d í l V

Vyhlašování vyhlášek, jejich platnost a účinnost

(1) Vyhláška musí být vyhlášena. Dnem vyhlášení vyhlášky je první den jejího vyvěšení na úřední desce.9)

(2) Vyhláška okresního úřadu se vyvěsí na úřední desce úřadu10), jde-li o vyhlášku obce, na desce obecního úřadu11), na dobu nejméně 15 dnů. Tento způsob vyhlášení je podmínkou platnosti vyhlášky.

------------------------

5) § 10 zákona ČNR č. 425/1990 Sb.

6) § 45 písm. j) zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

7) § 53 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

8) § 44 odst. 2 písm. d) zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

9) § 3 odst. 3 zákona ČNR č. 425/1990 Sb.

§ 16 odst. 3, § 24 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.

10) § 3 odst. 3 zákona ČNR č. 425/1990 Sb.

11) § 16 odst. 3, § 24 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích

(3) Vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni jejího vyhlášení, pokud v ní není stanoven pozdější počátek účinnosti. Ve výjimečných případech, kdy to vyžaduje naléhavý obecný zájem, může vyhláška nabýt účinnosti již dnem vyhlášení.12) Tato skutečnost v ní musí být uvedena. Zpětnou účinnost nelze stanovit.

(4) Zanikne-li sloučením obec, jejíž obecní rada vydala vyhlášku, platí tato vyhláška i nadále, avšak pouze pro tu část sloučené obce, která byla územním obvodem obce, jejíž rada takovou vyhlášku vydala; neplatí však pro ni vyhlášky, které byly vydány obcí, popř. obcemi, s nimiž se sloučila. Je však vhodné, aby po sloučení obcí obecní rada zrušila vyhlášku platnou jen pro část sloučené obce a podle potřeby přijala novou, platnou pro celé její území. Připouští-li to povaha vztahů upravených vyhláškou a je-li to z věcného hlediska účelné, může obecní rada sloučené obce vyhlášku, vydanou obecní radou před integrací, novelizovat tak, že místní působnost této vyhlášky se rozšiřuje i na území připojených obcí. Novelizaci musí provést obecní rada též vyhláškou, na níž se usnáší obecní rada podle § 45 písm. j) zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).

(5) Jestliže se obec, jejíž obecní rada vydala vyhlášku, rozdělila na více obcí, platí tato vyhláška na území vzniklých samostatných obcí i nadále, dokud ji nově vzniklá obec nezruší nebo nenahradí novou vyhláškou.

-----------------

12) § 3 odst. 4 zákona ČNR č. 425/1990 Sb.

O d d í l VI

Uveřejňování a evidence vyhlášek

(1) Kromě vyhlášení způsobem uvedeným v oddíle V se vyhláška okresního úřadu uveřejní na úřední desce u obecních úřadů působících v územním obvodu okresního úřadu10), vyhláška vydaná obecní radou se uveřejní způsobem v obci obvyklým11).

(2) Způsob uveřejnění vyhlášky zvolí orgán místní správy podle rozsahu subjektů, jimž je předpis určen tak, aby všechny fyzické i právnické osoby, jichž se předpis týká, měly možnost se s ním dobře a včas seznámit. Přitom je nutné brát v úvahu rozsah místní působnosti vyhlášky i místní podmínky. Vyhlášku je možné uveřejnit např. těmito způsoby, popřípadě jejich kombinacemi:

a) v místním tisku, zejména týká-li se právní předpis široké veřejnosti;

b) v podobě brožury, kterou okresní úřad zašle obecním úřadům působícím v jeho územním obvodu; jde-li o vyhlášku obce, zašle

ji obecní úřad členům zastupitelstva, event. právnickým osobám

ve svém územním obvodu;

c) obce využívají k uveřejňování vyhlášek místní rozhlas, tisk

a vývěsní tabule na veřejně přístupných místech, rozesílají je

členům zastupitelstva, právnickým osobám působícím v místě,

event. je poskytují i fyzickým osobám.

(3) Obecní úřad v obci, která uveřejňuje vyhlášky na vývěsních tabulích apod., dbá o to, aby text vyhlášky byl čitelný a podle potřeby její text znovu uveřejní.

(4) O vydaných vyhláškách vedou orgány místní správy jednoduchou evidenci. V evidenci se uvádí číslo vyhlášky, datum schválení vyhlášky, způsob jejího uveřejnění a datum nabytí účinnosti vyhlášky; v poznámce se uvedou ta ustanovení, která byla zrušena nebo pozměněna jinou vyhláškou.

(5) Vyhláška okresního úřadu musí být každému přístupna u okresního úřadu, který ji vydal a u všech obecních úřadů působících v jeho územním obvodu13); vyhláška obce musí být každému přístupna u obecního úřadu v obci, která ji vydala14).

O d d í l VII

Vydávání obecně závazných vyhlášek hlavním městem Prahou

Hlavní město Praha postupuje při vydávání vyhlášek podle těchto zásad s odchylkami vyplývajícími z § 12 a § 28 odst. 3 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.

O d d í l VIII

Závěrečné ustanovení

Podrobnější ustanovení o formální úpravě návrhů vyhlášek obsahují legislativně technické pokyny, které tvoří přílohu těchto zásad.

-----------

13) § 3 odst. 5 zákona č. 42/1990 Sb.

14) § 16 odst. 5, § 24 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.