Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-07-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. července 2000 č. 751 + P

k poslaneckému návrhu ústavního zákona o referendu o uvedení
jaderné elektrárny Temelín do provozu a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb.
(sněmovní tisk č. 667)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP


V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu ústavního zákona o referendu o uvedení jaderné elektrárny Temelín do provozu a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb. (sněmovní tisk č. 667), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu ústavního zákona o referendu
o uvedení jaderné elektrárny Temelín do provozu
a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb.
(sněmovní tisk č. 667)


Vláda na jednání své schůze dne 26. července 2000 projednala a posoudila návrh ústavního zákona o referendu o uvedení jaderné elektrárny Temelín do provozu a o změně ústavního zákona č.1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb. (sněmovní tisk č. 667), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s .

Vláda se ztotožňuje s názorem, že obyvatelům jakéhokoliv státu nelze upřít oprávnění, aby se formou referenda vyjádřili k mírovému využívání atomové energie na území tohoto státu a akceptuje i povinnost státních orgánů výsledky takového referenda respektovat. Avšak v daném případě, krátce před technicky možným uvedením jaderné elektrárny Temelín do provozu, je již pro vládu obtížné návrh na uskutečnění referenda akceptovat.

V obecné části důvodové zprávy předloženého návrhu ústavního zákona jsou vyčísleny předpokládané náklady na konání referenda, které se odhadují na 500 mil. Kč, návrh však neobsahuje kvantifikaci hospodářských a rozpočtových dopadů v případě negativního stanoviska obyvatelstva k uvedení jaderné elektrárny Temelín do provozu.

Návrh ústavního zákona je z hlediska legislativně technického i z hlediska věcného zřejmě poznamenán nedostatkem času na jeho přípravu. Vláda považuje za nepřípustné, aby do Ústavy České republiky bylo zakotveno jednorázové konkrétní ustanovení (čl. 7) a nedoporučuje vydávání samostatných zákonů o referendu k jednotlivým dílčím problémů, neboť by tím došlo ke snížení nejen významu ustanovení čl. 2 Ústavy České republiky, ale i ke snížení prvotní pravomoci lidu, která by v jednotlivých případech referenda byla závislá na tom, zda zákonodárný sbor rozhodne o vydání konkrétního zákona o referendu či nikoliv. Rovněž navrhované rozšíření pravomoci Ústavního soudu, vztahující se pouze na tento konkrétní případ, považuje vláda za nesystémové.

Předložený návrh ústavního zákona vykazuje formální a legislativně technické nedostatky (nesprávně je uvedena uvozovací věta), nejasné formulace (v čl. 4 jsou nejasné pojmy „platnost" a „závaznost" referenda).