I. p ř i j í m á
stanovisko k ústavní stížnosti občanského sdružení Děti Země a dvou fyzických osob podané Ústavnímu soudu proti nezákonnému zásahu orgánů veřejné moci do základních práv stěžovatelů v souvislosti s přijetím usnesení vlády ze 6. prosince 1995 č. 695, o aktualizaci usnesení vlády z 10. listopadu 1993 č. 631 a z 21. září 1994 č. 513, o rozvoji dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla v České republice do roku 2005, uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Ústavního soudu.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 20. března 1996 č. 186
S t a n o v i s k o
vlády k ústavní stížnosti proti nezákonnému zásahu orgánů veřejné moci do základních práv stěžovatelů - občanskému sdružení Děti Země a občanů Michaely Valentové a RNDr. Miroslava Patrika - podané 7. února 1996 Ústavnímu soudu (č.j. III ÚS 37/96) v souvislosti se schvalováním aktualizace koncepce rozvoje dálnic a čtypruhových silnic pro motorová vozidla v České republice do roku 2005 proti ministerstvu dopravy a vládě České republiky
Ústavní soud zaslal vládě jako účastníku řízení o ústavní stížnosti k vyjádření výše uvedenou ústavní stížnost.
Stěžovatelé v této ústavní stížnosti napadají usnesení vlády ze 6. prosince 1995 č. 695, o aktualizaci usnesení vlády z 10. listopadu 1993 č. 631 a z 21. září 1994 č. 513, o rozvoji dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla v České republice do roku 2005. Konstatují zde, že nerespektováním zákona České národní rady č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, byla při projednávání materiálu ministerstva dopravy, na základě něhož bylo vydáno usnesení vlády ze 6. prosince 1995 č. 695, porušena jejich ústavní práva.
V této věci vláda sděluje, že usnesením vlády ze 6. prosince 1995 č. 695 nebyla schvalována koncepce v oblasti dopravy ve smyslu § 14 zákona České národní rady č. 244/1992 Sb., ale vláda tímto usnesením pouze vzala na vědomí zabezpečení úkolů pro rok 1996 vyplývajících z projednávaného materiálu předloženého ministrem dopravy, který rekapituloval a zhodnocoval stav přípravy dálnic a čtypruhových silnic a jejich finančního krytí a aktualizoval potřebu finančních prostředků pro rok 1996.
Z platné právní úpravy navíc plyne, že pro koncepční rozhodování o umísťování dopravních koridorů je rozhodující územně plánovací dokumentace (územní plány velkých územních celků), která je rovněž posuzována z hlediska vlivu na životní prostředí.
Výstavba dálnic na území České republiky byla rozhodnuta již usnesením vlády ČSSR z 10. dubna 1963 č. 286, o koncepci dlouhodobého rozvoje silniční sítě a místních komunikací, a po vzniku samostatné České republiky byl pak postup výstavby dálnic stanoven vládou České republiky usnesením z 10. listopadu 1993 č. 631, o rozvoji dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla v České republice do roku 2005, ve znění usnesení vlády ze 17. listopadu 1993 č. 651 a usnesení vlády z 21. září 1994 č. 513.
Vzhledem k výše uvedenému vláda zaujímá stanovisko, že usnesení vlády ze 6. prosince 1995 č. 695, které vláda přijala na základě materiálu předloženého ministrem dopravy ve věci aktualizace rozvoje dálnic a čtyřpruhových silnic pro motorová vozidla v České republice pro rok 1996, nepodléhalo zákonu České národní rady č. 244/1992 Sb. a že proto přijetím tohoto usnesení nebyl tento zákon porušen. Při projednávání tohoto stanoviska k ústavní stížnosti však vláda konstatovala značnou neurčitost a z toho vyplývající obtížnou kontrolovatelnost dodržování § 14 zákona České národní rady č. 244/1992 Sb. a uložila příslušným členům vlády zpracovat a vládě předložit návrh novely zákona České národní rady č. 244/1992 Sb.