Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1994 > 1994-05-25

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 25. května 1994 č. 281 + P

k roční účetní závěrce Fondu národního majetku České republiky
k 31. prosinci 1993 a výroční zprávě Fondu národního majetku
České republiky za rok 1993


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vláda - nová pracovní kopie', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k roční účetní závěrce Fondu národního majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční zprávě Fondu národního majetku České republiky za rok 1993 stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády předložit roční účetní závěrku Fondu národního majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční zprávu Fondu národního majetku České republiky za rok 1993 včetně stanoviska vlády uvedeného v bodě I tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ke schválení Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 25. května 1994 č. 281


S t a n o v i s k o
vlády k roční účetní závěrce Fondu národního majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční zprávě Fondu národního majetku České republiky za rok 1993

Vláda projednala roční účetní závěrku Fondu národního majetku České republiky k 31. prosinci 1993 a výroční zprávu Fondu národního majetku České republiky za rok 1993 (dále jen "Fond" a "Zpráva"). S účetní závěrkou Fondu k 31. prosinci 1993 vyslovila vláda souhlas bez připomínek.

Ke Zprávě má vláda následující připomínky:

1. Rychlost realizace privatizačních projektů konstatovanou ve Zprávě vláda nepovažuje za uspokojivou. Týká se to zejména bezúplatných převodů majetku, veřejných dražeb a soutěží a majetku předávaného v návaznosti na uplatněné restituční nároky. Jak vyplývá ze zprávy, bylo k 31. 12. 1993 ukončeno jen zhruba 50 % uvedených převodů majetku. Zpráva se nezabývá příčinami takto pomalého postupu a opatřeními, která by měla být přijata k zamezení zbytečných průtahů při převodu majetku soukromým vlastníkům.

2. Ze Zprávy vyplývá poměrně závažný problém s vymáháním plateb za privatizovaný majetek. Stav pohledávek po lhůtě splatnosti u 243 provozních jednotek k 31. 12. 1993 ve výši 6,583 mld Kč vláda považuje za závažný a je toho názoru, že orgány Fondu by měly uplatnit efektivnější nástroje k jejich eliminaci. Opatření uvedená ve Zprávě (12 případů zpětvzetí majetku,soudní žaloby na nezaplacení kupní ceny po vleklém procesu upomínek) vláda nepovažuje za dostatečná.

3. Komentář k některým výdajovým položkám na straně 16 obsahuje v odstavci 3 nepřesnou formulaci. Fond neuhradil do státního rozpočtu 9,5 mld Kč, ale na základě zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a některých dalších předpisů, uvedené výdaje financoval.

4. V přehledu o celkovém stavu majetku Fondu jsou v tabulce na straně 22 do peněžních prostředků zahrnuty i prostředky zvláštního účtu ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ve výši 32 106 966 tis. Kč. Vláda upozorňuje na skutečnost, že Fond není vlastníkem, ale pouze správcem uvedených prostředků.

Vláda v souvislosti s projednáváním Zprávy považuje za důležité upozornit na některé další problémy spojené s činností Fondu, jichž se Zpráva nedotýká a na jejichž řešení by orgány Fondu měly soustředit svou pozornost:

1. Fond je držitelem významného množství akcií, které jsou určeny pro prodej na kapitálovém trhu. Vláda doporučuje orgánům Fondu postupovat při těchto operacích takovým způsobem, aby byla zajištěna stabilita kapitálového trhu, pravidla rovného přístupu účastníků trhu a upřednostňována maximalizace výnosů Fondu před rychlostí prodeje těchto akcií.

2. Vláda postrádá koncepční přístup Fondu k výkonu vlastnických práv vyplývajících z dlouhodobě držených majetkových účastí Fondu v akciových společnostech. Vláda zastává názor, že efektivní zastupování zájmů státu v orgánech těchto společností vyžaduje těsnější spolupráci Fondu s odborně kompetentními ministerstvy.

3. Smlouvy uzavírané Fondem musí zajistit možnost vynucení závazků vyplývajících z rozhodnutí o privatizaci. V zájmu dodržování závazků zakotvených v kupní smlouvě je třeba zlepšit systém jejich sledování a včasného sankcionování v případech, kdy nejsou důsledně plněny.