Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-01-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. ledna 1998 č. 41 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 376)


Vazba na záznam z jednání vlády: Databáze 'Vedení MŽP', Pohled 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 376), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.




P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 21. ledna 1998 č. 41



S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 376)


Vláda na jednání své schůze dne 21. ledna 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 376), a vyjádřila s tímto návrhem zákona s o u h l a s za předpokladu, že bude upřesněn tak, jak je dále uvedeno.

K bodu 1

Vymezení bytových potřeb v § 15 odst. 10 písm. a) a b) se navrhuje upravit takto:

- v písm. a) na konci vypustit čárku a doplnit slova:

“za předpokladu, že kolaudační rozhodnutí stavby pro bytové potřeby nabude právní moci do čtyř let od nabytí právní moci stavebního povolení,”,

- písm. b) se navrhuje upravit takto:

“b) koupě pozemku, pokud na něm bude postavena stavba uvedená v písm. a) s využitím hypotečního úvěru nebo úvěru ze stavebního spoření a bude zapsaná do katastru nemovitostí,59)

- v písm. c) za slovem “údržba” poznámku označit číslem60).

___________________________
59) Zákon České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky
(katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů



Odůvodnění

Předložený návrh zákona znamená, že postačuje, aby na pozemek bylo vydáno územní rozhodnutí o jeho účelovém určení (k výstavbě stavby pro bydlení), aniž kdy na něm bude tato stavba vůbec realizována. Návrh představuje velmi silné riziko spekulací. Daňový úřad nebude mít možnost poplatníkovi dokázat nebo vůbec zkontrolovat, zda dosud ladem ležící pozemek bude kdy vůbec pro účely stavby pro bydlení využit. Bude postačovat prohlášení vlastníka pozemku, že má v úmyslu někdy v budoucnu stavbu pro bydlení skutečně realizovat. Oprávněnost daňového zvýhodnění nabyvatele pozemku je nekontrolovatelné a tím i nespravovatelné. Po splacení úvěru vlastníku pozemku nic nebude bránit v tom, aby navrhl změnu účelového určení pozemku, změnu územního rozhodnutí, například na stavbu pro podnikání, rekreaci, nebo k jinému i například zemědělskému využití. Pokud by měla být tato výhoda zachována, je nezbytné, aby na pozemku stavba skutečně existovala, a to alespoň v takové fázi rozestavěnosti, která umožňuje její zápis do katastru nemovitostí (novela zákona České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky /katastrální zákon/ umožňuje od 1. července 1996 zápis i rozestavěných staveb).Upravený návrh zákona tyto spekulace eliminuje.

K bodu 2

Znění bodu 2 se navrhuje upravit takto:

“(11) V případě, že účastníky smlouvy o úvěru na pořízení bytu je více zletilých osob61) žijících v jedné domácnosti, uplatní odpočet buď jedna z nich anebo každá z nich, a to rovným dílem. V případě, že účastníky smlouvy o půjčce nebo úvěru je více osob žijících v různých domácnostech, rozdělí se úhrn zaplacených úroků rovným dílem na jednotlivé domácnosti a podíl úroků připadající na domácnost mohou uplatnit členové domácnosti podle věty první. Základ daně může být snížen pouze ve zdaňovacím období, po jehož celou dobu poplatník stavbu uvedenou v písm. a) až c) vlastnil a v době po kolaudaci užíval k trvalému bydlení, nejde-li o první rok jejího užívání. Částka, o kterou se základ daně snižuje podle odstavce 10, nesmí překročit částku 240 000 Kč, uplatňuje-li nezdanitelnou částku podle odst. 10 jen jeden z členů domácnosti anebo v případě uplatňování nezdanitelné částky dvěma či více členy domácnosti pak hodnotu příslušného podílu maximální částky připadajícího na každého z nich. Při placení úroků jen po část roku smí nezdanitelná částka činit jednu dvanáctinu roční maximální částky za každý měsíc placení úroků. Základ daně může být snížen pouze ve zdaňovacím období, po jehož celou dobu poplatník bytový dům,

_________________________
61) § 8 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů


rodinný dům nebo byt ve vlastnictví vlastnil a po nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí62) bytový dům, rodinný dům nebo byt ve vlastnictví užíval ke svému trvalému bydlení nebo bydlení svého manžela, svých potomků, rodičů nebo prarodičů. Podmínka členství v právnické osobě a užívání jejího bytu platí obdobně.”.

Odůvodnění

Je nutné, aby maximální výše odčitatelné položky byla dělitelná dvanácti pro účely uplatňování odpočtu měsíčně t.j. ve výši 1/12 při výpočtu záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti. Návrh zároveň eliminuje duplicitu odpočtů v případě, že účastníky smlouvy o úvěru je více osob. Záměrem je současně zabezpečit, aby daňovou výhodu mohl využít poplatník, který za pomocí úvěru ze stavebního nebo hypotečního úvěru řeší skutečnou bytovou potřebu svou nebo svých nejbližších.

K bodu 3

V návaznosti na navržený roční limit odčitatelných úroků v bodu 2 se navrhuje upravit měsíční limit v bodu 3 na 1/12 ročního limitu. Prvá věta § 38h odst. 1 písm. d) po této úpravě bude znít:

“d) 1/12 předpokládané výše ročního úroku jako nezdanitelné částky podle § 15 odst. 10 zaokrouhleného na celé stokoruny dolů za kalendářní měsíc, nejvýše však o 1/12 limitu stanoveného v § 15 odst. 11, za předpokladu, že poplatník platí splátky úvěru ve výši stanovené stavební spořitelnou nebo hypoteční bankou.”.

K bodu 4

Ustanovení § 38ch zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, umožňuje poplatníkovi požádat o provedení ročního zúčtování záloh a vrácení přeplatku na dani. Tento zákon neukládá poplatníkovi povinnost požádat o provedení ročního zúčtování a event. vrácení nedoplatku na dani z tohoto zúčtování. Dojde-li v průběhu zdaňovacího období u poplatníků s příjmy ze závislé činnosti ke změnám rozhodných skutečností pro výpočet záloh na daň, t.j. též ke změně rozhodných skutečností pro výši odpočtu nezdanitelných částek ze základu pro výpočet záloh na daň, je poplatník povinen oznámit je plátci písemně uvedením v prohlášení k dani a plátce je povinen na základě takovéto změny provést

_______________________
62) § 76 a násl. zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů

přepočet záloh na daň i za uplynulé kalendářní měsíce s vyčíslením a vybráním nedoplatku na záloze od poplatníka. Navržené znění uvedeného bodu je v rozporu s § 38ch zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a jeho znění neumožňuje i v případě zavedení povinného ročního zúčtování záloh na daň, vybrat případný nedoplatek na dani. Navrhuje se proto tento bod z návrhu vypustit.

K bodům 5 a 6

Navrhuje se vložit nové body 4, 5 a 6 v této úpravě:

4. V § 38k odst. 4 se na konci písmene c) ruší tečka a doplňují se nová písmena d) a e), která zní:

“d) že platí měsíčně splátky úvěru na pořízení bytu ve výši stanovené stavební spořitelnou nebo hypoteční bankou,

e) zda a v jaké výši uplatňuje současně jiná osoba nárok na odpočet úroků ze základu daně nebo ze základu pro výpočet zálohy na daň zaplacených ve zdaňovacím období z úvěru ze stavebního spoření, z hypotečního úvěru nebo z jiného úvěru poskytnutého stavení spořitelnou nebo hypoteční bankou na bytové potřeby.”.

5. V § 38l odst. 1 písm. g) se na konci vypouští tečka a doplňuje se písmeno h), které zní:

“h) 1.smlouvou o úvěru podle § 15 odst. 10,

2. výpisem z listu vlastnictví v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené v § 15 odst. 10 písm. a), b), c), e) a f),

3. potvrzením právnické osoby o trvání členství a užívání jejího bytu v případě úvěru poskytnutého na účel uvedený v § 15 odst. 10 písm. d), e) a f),

4. po dokončení stavby pravomocným kolaudačním rozhodnutím,

5. výpisem z listu vlastnictví potvrzujícím vlastnictví bytového domu, rodinného domu nebo bytu ve vlastnictví v případech uvedených v § 15 odst. 10 písm. a), b), c), e) a f) po celé zdaňovací období.”.

6. V § 38l odst. 2 větě první se za slova “písm. c) až f)” vkládají slova “a h)” a na konci věty druhé se doplňují slova “a platnost dokladu uvedeného v odstavci 1 písm. h) bod 1. je podmíněna tím, že poplatník každoročně ve stejné lhůtě předloží potvrzení stavební spořitelny nebo hypoteční banky o předpokládané částce úroku z úvěru ze stavebního spoření nebo z hypotečního úvěru na běžný kalendářní rok a potvrzení stavební spořitelny nebo hypoteční banky o částce úroku z úvěru ze stavebního spoření nebo z hypotečního úvěru zaplaceného v uplynulém kalendářním roce.”.

Odůvodnění

Původně navrhované znění nenavazuje na §§ 38k a 38l zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, v oblasti správy daně a nezabezpečuje spravovatelnost poskytovaného odpočtu ze základu daně u plátců. Navrhuje se z toho důvodu vložit bod 4 a upravit stávající body 5 a 6. Plnění podmínek, za kterých je daňové zvýhodnění poskytováno, a možnost jeho kontroly je nutno zabezpečit příslušnými doklady.

Čl. I

Dále se navrhuje body 1 až 6 označit jako Čl. I. a doplnit návrh o Čl. II. a Čl. III. takto:
“Čl. II.
Závěrečná ustanovení

Ustanovení Čl. I se použijí již pro zdaňovací období 1998.
Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.”.