V úvodu schůze vláda byla seznámena s informací o mzdovém opatření vlády Slovenské republiky v oblasti školství. K této informaci přijala stanovisko uvedené v příloze tohoto záznamu.
1. Návrh Jednacího řádu vlády České republiky
č.j. 2647/91
---------------------------------------------
V l á d a po projednání předloženého návrhu přijala
č.j. 2562/91
-------------------------
V l á d a
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona o bankách s tím, že při jeho dalším zpracování bude přihlédnuto k připomínkám a námětům obsaženým ve stanovisku vlády České republiky,
b) p o v ě ř i l a předsedu Legislativní rady vlády České republiky, aby o tomto stanovisku informoval místopředsedu vlády ČSFR JUDr. P. Rychetského.
3. Návrh zákona o Státní bance československé
č.j. 2561/91
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona o Státní bance československé s tím, že při jeho dalším zpracování bude přihlédnuto k připomínkám a námětům obsaženým ve stanovisku vlády České republiky,
b) p o v ě ř i l a předsedu Legislativní rady vlády České republiky, aby o tomto stanovisku vlády informoval místopředsedu vlády ČSFR JUDr. P. Rychetského.
4. Návrh zákona o civilní službě
č.j. 2518/91
--------------------------------
a) p r o j e d n a l a návrh zákona o civilní službě a vyslovila potřebu jeho dopracování ve smyslu připomínek a námětů uvedených ve stanovisku vlády České republiky,
5. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, ve znění zákona č. 245/1991 Sb.
č.j. 2541/91
-----------------------------------------------------------------
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, ve znění zákona č. 245/1991 Sb. s tím, že při jeho konečném zpracování bude přihlédnuto k připomínkám a námětům uvedeným ve stanovisku vlády České republiky,
6. Návrh zákona o mzdě poskytované zaměstnavatelem provozujícím podnikatelskou činnost a o průměrném výdělku
č.j. 2528/91
a) p r o j e d n a l a návrh zákona o mzdě poskytované zaměstnavatelem provozujícím podnikatelskou činnost a o průměrném výdělku a doporučuje jeho dopracování ve smyslu připomínek a námětů uvedených ve stanovisku vlády České republiky,
7. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 103/1990
č.j. 2555/91
a) s o u h l a s i l a s návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona
č. 103/1990 Sb. s tím, že při jeho dalším zpracování budou zohledněny připomínky a náměty uvedené ve stanovisku vlády České republiky,
8. Návrh hlavních zásad systému a zákonů všeobecného zdravotního pojištění
č.j. 2648/91, 2684/91
V l á d a projednala návrh předložený ministrem zdravotnictví a přijala
č.j. 2601/91
V l á d a projednala návrh ministra zdravotnictví a přijala
č.j. 2496/91
-------------------------------------------
a) s o u h l a s i l a s požadavkem ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj, aby dnešního dne nebyly projednávány zásady státní energetické politiky ČSFR, které již neodpovídají současnému stavu vývoje ekonomiky,
b) k o n s t a t o v a l a však naléhavost potřeby vládního energetického programu provázaného se základními strategickými záměry hospodářské politiky vlády jako nezbytné podmínky harmonického ekonomického a sociálního rozvoje a zajištění ekologické stability,
c) u l o ž i l a ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj předložit do 30 dnů po projednání zásad státní energetické politiky ČSFR ve vládě ČSFR návrh zásad státní energetické politiky v České republice.
11. Návrh zásad politiky vlády ČR ke společenskému vzestupu romského obyvatelstva České republiky
č.j. 2634/91
V l á d a projednala předložený návrh zásad a u l o ž i l a ministru práce a sociálních věcí po novém připomínkovém řízení jej předložit s reálnými opatřeními k projednání v Radě pro národnosti vlády ČR; návrh upravený podle závěrů Rady pro národnosti vlády ČR předložit do 31. října 1991 vládě.
12. Soubor opatření ke snížení kritické situace ochrany sbírek, expozic, depozitářů, muzeí, galerií a památkových objektů ČR
č.j. 2473/91
V l á d a projednala předložený podklad a přijala
č.j. 2612/91
V l á d a po projednání předloženého materiálu přijala
14. Žádosti o udělení výjimky podle ustanovení § 45, odst.2 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby a návrh na změnu usnesení vlády České republiky č. 139 ze dne 3. května 1991
č.j. 2607/91
V l á d a projednala předložené podklady a přijala
č.j. 2606/91
b) Návrh na udělení výjimky ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby pro Zemědělské stavby České Budějovice, s.p.
č.j. 2619/91
c) Návrh na udělení výjimky ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby pro Státní rybářství - zpracovna ryb České Budějovice, s.p.
č.j. 2620/91
d) Návrh na udělení výjimky ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby pro státní podnik Strojobal Hradec Králové
č.j. 2621/91
e) Návrh na udělení výjimky ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby pro Pražské pekárny a mlýny, s.p.
č.j. 2622/91
16. Návrhy na povolení výjimky z ustanovení § 45 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby - na základě žádosti státních podniků
č.j. 2608/91
Body 15a) až 16 nebyly projednány.
17. Návrh na udělení výjimky ze zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby
č.j. 2613/91
č.j. 2628/91
V l á d a po projednání návrhu přijala
č.j. 2624/91
V l á d a projednala předložený návrh a přijala
č.j. 2525/91
b) Záznam z jednání předsednictva vlády ze dne 19. srpna 1991
č.j. 2646/91
c) Záznam z jednání předsednictva vlády ze dne 26. srpna 1991
č.j. 2668/91
V l á d a v z a l a předložené záznamy se souhlasem n a v ě d o m í .
21. Návrh zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí v orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky
a) p r o j e d n a l a návrh zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí v orgánech a organizací České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky a doporučila, aby při jeho dalším zpracování bylo přihlédnuto k připomínkám a námětům uvedeným ve stanovisku vlády,
b) u l o ž i l a předsedovi Legislativní rady vlády České republiky, aby o tomto stanovisku vlády informoval místopředsedu vlády ČSFR JUDr. P. Rychetského.
Při hlasování o návrhu zákona byl proti jeho přijetí ministr vlády J. Šabata s poukazem na Listinu základních práv a svobod a k připomínkám uvedeným v předkládací zprávě předloženého návrhu.
22. Žádost o udělení výjimky vlády České republiky dle § 45 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o převodu vlastnictví majetku s.p. Kovohutě Mníšek
č.j. 2637/91
V l á d a po projednání předloženého podkladu přijala
č.j. 2666/91
------------------------------------------
Ministr životního prostředí informoval vládu o úmyslu Biologického ústavu ČSAV dlouhodobě pronajmout areál Průhonického parku zahraničnímu zájemci. V l á d a s tímto úmyslem vyslovila zásadní nesouhlas. S ohledem na to, že neměla k dispozici dostatek podkladových materiálů, v z a l a n a v ě d o m í , že ministr životního prostředí ověří majetkoprávní vztahy k předmětným nemovitostem; o zjištěných skutečnostech s návrhem event. opatření seznámí vládu.
X X X
Pro informaci:
Informace o průběhu a výsledcích návštěvy delegace Spolkové země Severní Porýní - Vestfálsko vedené ministerským předsedou panem Dr.h.c. Johanesem Rauem v České republice ve dnech 16. - 19. 7. 1991
č.j. 2449/91
Předseda vlády
JUDr. Petr P i t h a r t v. r.
Příloha záznamu vlády ČR ze dne 28. srpna 1991
Stanovisko vlády České republiky
================================
Vláda České republiky se znepokojením přijala informaci o neočekávaném mzdovém opatření vlády SR v oblasti školství k 1. září 1991. Na konci minulého roku rozhodla vláda SR obdobně pokud jde o pracovníky ve zdravotnictví.
Vláda ČR se tehdy postavila za p. ministra Bojara a staví se i dnes za p. ministra Vopěnku, kteří s podobnými návrhy na populární, ale z našeho hlediska nezodpovědné, kroky nepřišli. Oba předložili návrhy na mzdová opatření ve zdravotnictví a školství, které odpovídají současným možnostem. Jmenovaní ministři i vláda jako celek respektují totiž dohodnutou rozpočtovou politiku a odmítají vědomě či lehkomyslně roztáčet inflační spirálu. Odlišné přístupy se projevují i v celkových proporcích příjmů a výdajů státních rozpočtů a vláda ČR se jejich důsledky, zejména v souvislosti s přípravou rozpočtů na r. 1992, intenzivně zabývá.
Radikální ekonomická transformace je pro práci vlády ČR základní směrnicí také proto, že dodržování zásad jednotné, mzdové, daňové, cenové a rozpočtové politiky v obou republikách chápeme jako bezpodmínečný předpoklad fungující federace.