Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-06-13

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 13. června 2001 č. 582 + P

k návrhu zastupitelstva Pardubického kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení daní, ve znění zákona č. 492/2000 Sb.
(sněmovní tisk č. 934)


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění zákona č. 492/2000 Sb. (sněmovní tisk č. 934), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení daní, ve znění zákona č. 492/2000 Sb.
(sněmovní tisk č. 934)


Vláda na své schůzi dne 13. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění zákona č. 492/2000 Sb., (sněmovní tisk č. 934) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s.

Vláda sdílí s předkladatelem názor, že pro řádné plnění úkolů krajů v jejich samostatné působnosti je třeba jim pro tuto činnost zajistit i jejich vlastní příjmy. Předložený návrh zákona však vykazuje řadu nedostatků, především zcela postrádá alespoň hrubý finanční rozbor ve vztahu k jiným úrovním veřejných rozpočtů, tj. především ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům obcí, na jejichž výši by měl výrazný negativní dopad.

Vláda upozorňuje zejména na tyto skutečnosti:

1. Předložený návrh zákona vychází sice ze zásady, že jedna třetina daňových příjmů by měla plynout jako vlastní příjem samosprávám a dvě třetiny těchto daňových příjmů státnímu rozpočtu, přitom však neobsahuje jakékoliv vymezení rozsahu potřeb, které mají být z těchto příjmů financovány. Financování některých potřeb krajů je v současné době upraveno jinými zákony; např. zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, předpokládá, že mzdové prostředky, učebnice, školní pomůcky apod. kraje nezabezpečují vlastními příjmy (tyto položky činí cca 52 mld. Kč).

2. Princip rozdělování výnosů daní mezi kraje podle počtu obyvatel, bez zohlednění jakéhokoliv jiného ukazatele, způsobuje výrazné rozdíly v rozložení výnosů mezi kraje. Pokud by měla být pravomoc krajů v budoucnosti posílena např. o financování výdajů na vzdělávání v dnešním objemu 52 mld. Kč, znamenalo by to, při uvedeném principu, že by devíti krajům chybělo celkem 1 084 mld. Kč a naopak pět krajů by mělo tyto prostředky navíc (viz tabulka č.1, která je přílohou tohoto stanoviska).

3. Pokud je dle předkladatelů za východisko považován hrubý celostátní výnos sdílených daní v roce 2000, pak je možno konstatovat, že na srovnatelné úrovni roku 2000 by krajům připadlo cca 51,9 mld. Kč a při objemu výdajů 9,3 mld. Kč převedených v současnosti na kraje by činil negativní dopad na státní rozpočet cca 42 mld Kč.

4. Navrhované znění ustanovení § 3 odst. 1 nezohledňuje dnes výlučné daňové příjmy obcí z daní z příjmů a výnos daně z příjmů fyzických osob je dle návrhu ve výsledku přidělován krajům dvakrát. Jednou je ponechána krajům část výnosu daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby (písmeno c)) a daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků (písmeno b)) a podruhé je z celostátního výnosu daně z příjmů fyzických osob (včetně objemu již rozdělených výnosů) ponecháno krajům 12,74% (písmeno d)). V návrhu není zohledněn ani příjem, který dnes plyne obcím ve 100% výši z daně z příjmů právnických osob v případě, že plátcem této daně je obec. Je-li opět za východisko považován rok 2000, znamenalo by uplatnění předloženého návrhu záporný dopad na obce v celkové výši cca 8,7 mld. Kč (viz tabulka č. 2, která je přílohou tohoto stanoviska).

Vláda schválila vlastní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (rozpočtové určení daní), který je současně předkládán Poslanecké sněmovně, a který by měl zabezpečit krajům finanční zdroje pro plnění jejich funkcí v samostatné působnosti a přitom neovlivnit negativně státní rozpočet ani rozpočty obcí.


Tabulka č. 1 a Tabulka č. 2 - viz internetová adresa úřadu vlády http://www.vlada.cz/ISO2/vyhledavani/vyhledavani_usnes.htm