Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-10-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. října 2000 č. 1048 + P

o Státním programu environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty v České republice


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. s c h v a l u j e

1. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice obsažený v části III předloženého materiálu jako součást implementace směrnice č. 90/313/EHS, o svobodě přístupu k informacím o životním prostředí (dále jen „Státní program"),

2. Akční plán Státního programu na léta 2001 až 2003 uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. z r u š u j e usnesení vlády České republiky z 1. dubna 1992 č. 232, ke strategii státní podpory ekologické výchovy v České republice na 90. léta;

III. p o v ě ř u j e

1. Ministerstvo životního prostředí funkcí gestora a koordinátora Státního programu,

2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy funkcí gestora odpovědného za environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu Státního programu v souladu s kompetencemi;

IV. u k l á d á

1. členům vlády zabezpečit podle možností státního rozpočtu finanční prostředky investičního i neivestičního charakteru na realizaci úkolů vyplývajících z Akčního plánu Státního programu na léta 2001 až 2003 uvedených v bodě I/2 tohoto usnesení v systému veřejné správy a veřejnoprávních institucích,

2. ministrům životního prostředí a školství, mládeže a tělovýchovy vyhodnocovat plnění Státního programu a aktualizovat Akční plán Státního programu na následující 3 roky, a to k 30. září 2003 a následně každé 3 roky,

3. ministru životního prostředí

a) ustavit při Ministerstvu životního prostředí do 31. ledna 2001 stálou meziresortní pracovní skupinu pro environmentální vzdělávání, výchovu, osvětu a informování veřejnosti v záležitostech životního prostředí s tím, že předsedou této skupiny bude ministr životního prostředí, který jmenuje členy skupiny ze zástupců resortů, nižších článků veřejné správy a významných nestátních subjektů činných ve Státním programu,

b) seznámit přednosty okresních úřadů, primátora hlavního města Prahy, starosty měst a obcí a primátory statutárních měst se Státním programem,

4. ministru vnitra

a) zabezpečit vzdělávání a doškolování pracovníků v oblasti Státního programu v souladu s koncepcí přípravy pracovníků veřejné správy (usnesení vlády z 16. června 1999 č. 601, k Návrhu koncepce přípravy pracovníků veřejné správy),

b) vytvořit organizační podmínky pro strukturu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na všech úrovních veřejné správy a napomáhat vytváření podmínek pro jeho realizaci,

5. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy spolupracovat s gestory a koordinátorem Státního programu uvedenými v bodě III tohoto usnesení a realizovat Státní program,

6. přednostům okresních úřadů

a) podporovat Státní program v obvodu své působnosti ve spolupráci se školami, centry a středisky ekologické výchovy a dalšími organizacemi a zařízeními zabývajícími se environmentálním vzděláváním, výchovou a osvětou,

b) seznámit s tímto usnesením starosty měst a obcí v obvodu své působnosti;

V. d o p o r u č u j e primátorovi hlavního města Prahy, starostům měst a obcí a primátorům statutárních měst podporovat

1. aktivity environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a vytváření vzdělávacích a informačních center v obcích a městech ve spolupráci s organizacemi a zařízeními činnými ve Státním programu,

2. podnikatelskou činnost v oblasti životního prostředí včetně zavádění environmentálních standardů, norem a šetrného hospodaření v návaznosti na Státní program.


Provedou:
členové vlády a
vedoucí ostatních
ústředních orgánů
státní správy,
přednostové
okresních úřadů


Na vědomí:
primátoři měst
Kladno, České Budějovice,
Plzeň, Karlovy Vary,
Ústí nad Labem, Liberec,
Hradec Králové, Pardubice,
Jihlava, Zlín, Olomouc,
Ostrava, Opava, Havířov,
Most



Akční plán
Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice
na léta 2001 - 2003

(součást implementace směrnice č. 90/313/EHS, o svobodném přístupu k informacím
o životním prostředí)


1. Ustavit stálou meziresortní pracovní skupinu (MPS) při MŽP jako konzultační orgán pro koordinaci a kontrolu plnění Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice (SP EVVO ČR) složenou ze zástupců příslušných ministerstev, nižších článků veřejné správy, vysokých škol, center a středisek ekologické výchovy a jiných významných nestátních subjektů činných v EVVO. Bude jmenována a řízena ministrem životního prostředí na návrh příslušných ministrů. 2. Každoročně vyhodnocovat plnění úkolů Akčního plánu SP EVVO ČR jako oddělenou zvláštní část Zprávy o stavu životního prostředí. Pro toto vyhodnocování zpracují ministerstva v potřebném předstihu podklady pro MŽP. Návrh Akčního plánu SP EVVO ČR vždy na další tři roky projedná každoročně meziresortní pracovní skupina (MPS) při MŽP a ministr životního prostředí jej předkládá vládě ČR. Spolupráce: příslušná ministerstva
3. Navrhovat a podporovat cíle SP EVVO ČR k zapracování do zákonů a zapracovávat je i do nižších právních norem. 4. Iniciovat vznik funkčních regionálních a místních systémů EVVO v úzké spolupráci pracovníků veřejné správy, škol, center a středisek ekologické výchovy, NNO a dalších partnerů činných v EVVO. 5. Vést evidenci o finanční podpoře rozvoje SP EVVO ČR pro MŽP jako jednoho z indikátorů udržitelného rozvoje v ČR.
Veřejná správa
6. Na všech úrovních veřejné správy rozpracovat úkoly SP EVVO ČR do vlastní činnosti. 7. Zapracovat cíle a postupy SP EVVO ČR do systémů vzdělávání jednotlivých resortů a v praxi je využívat. 8. Vytvořit lektorský sbor pro EVVO. 9. Vytvořit diferencované modelové vzdělávací programy (včetně testů a osvědčení) - pro jednotlivé kategorie zaměstnanců veřejné správy podle úrovně řízení: řadoví zaměstnanci, střední management, vrcholový management a ověřit je v podmínkách resortu MŽP. 10. Vytvořit speciální programy pro vzdělávání zastupitelů všech stupňů samosprávy, zejména starostů. 11. Zahájit realizaci vzdělávání dle modelových vzdělávacích programů ve všech resortech. 12. Podporovat výzkumné projekty, jejichž výsledky usnadní a zefektivní realizaci EVVO. 13. Stabilizovat a metodicky podporovat funkční síť pracovníků veřejné správy pověřených odpovědností za EVVO. 14. Vyhlašovat programy na podporu projektů zaměřených k EVVO pro školní i mimoškolní činnost. 15. Monitorovat a cíleně podporovat rozvoj center a středisek ekologické výchovy (včetně iniciace nových, vzdělávání jejich odborných a pedagogických pracovníků a dobrovolných vedoucích dětských skupin, auditování činnosti, přípravy systému akreditací) podle efektivity práce, aniž by byla znevýhodněna malá místní střediska a centra. 16. Zajišťovat těsné propojení SP EVVO ČR s ostatními státními, národními a nadnárodními programy v ČR. 17. Využívat mezinárodních zkušeností a dohlížet na uplatňování relevantních mezinárodních dohod.
T: trvale
Děti, mládež, pedagogičtí a odborní pracovníci
18. Začlenit cíle a úkoly environmentálního vzdělávání a výchovy do rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. 19. Pro zajištění environmentálního vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních podporovat celostátní a regionální akce zaměřené na předávání zkušeností a využívání CEV/SEV, osvětových a kulturně vzdělávacích aj. zařízení.
T: od 31. 12. 2000 trvale 20. Začleňovat aspekty environmentálního vzdělávání a výchovy ve smyslu (trvale) udržitelného rozvoje do všech nově vznikajících rámcových vzdělávacích programů.

T: trvale
Zodpovědnost: MŠMT, MZe, MO, MV
Spolupráce: MŽP, organizace řízené zodpovědnými resorty
21. Připravit návrh pro práci metodiků EVVO z řad stávajících pedagogů a jejich další vzdělávání.


Environmentální vzdělávání a výchova vysokoškolských studentů

Podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) k samosprávné působnosti veřejné vysoké školy patří tvorba a uskutečňování studijních programů a zaměření a organizace vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti, a proto MŠMT nemůže do této samosprávné působnosti zasahovat.
Jediný vztah MŠMT k vysokým školám v uvedených oblastech je možný formou grantové a osvětové politiky. MŠMT může rovněž při další aktualizaci Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol (Dlouhodobý záměr ministerstva) podpořit priority státního zájmu.
22. Doporučit příslušným odborným fakultám, aby v rámci doktorských programů byla zařazena témata vypracování minimálního všeobecného základu znalostí o životním prostředí a (trvale) udržitelném rozvoji pro všechny studenty vysokých škol.
T: 31. 12. 2002
Zodpovědnost: za doporučení MŠMT
Spolupráce: vysoké školy
23. Doporučit příslušným odborným fakultám, aby v rámci doktorských programů byla zpracována témata vedoucí k zajištění zvýšené úrovně environmentálního vzdělávání na vysokých školách.
T: 31. 12. 2003
Zodpovědnost: za doporučení MŠMT
Spolupráce: MŽP, vysoké školy
24. V resortním programu MŠMT “Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit” vyhlásit tématické okruhy s cílem:


Podniková sféra
25. Navrhnout doplnění existujících i nových programů podniků všech sektorů o chybějící součásti související s EVVO včetně návrhů na jejich spolufinancování. Zodpovědnost: MŽP, MZe, MZ, MPO, MDS
Spolupráce: příslušné orgány veřejné správy, státní fondy
26. Podporovat aktivity sjednocování přístupů státní správy a specializovaných organizací při tlaku na dodržování pravidel šetrného chování k životnímu prostředí. Prosazovat a podporovat ekologicky efektivní přístupy. Prezentovat veřejnosti pozitivní i výstražné příklady.
T: průběžně
Zodpovědnost: MŽP, MZe, MPO, MDS, MZ
Spolupráce: příslušné orgány veřejné správy
27. Formulovat obsah a podporovat dostupnou komplexní informovanost environmentálního poradenství (se zaměřením zejména na živnostníky, malé a střední podniky a na spolupráci s obcemi) v regionech v otázkách vztahu podnikání a životního prostředí.
T: postupně, trvale
Zodpovědnost: MPO, MDS, MZ
Spolupráce: příslušné orgány veřejné správy
28. Proškolovat odborníky působící v resortu zemědělství ve vybraných oblastech EVVO. Rozšířit poradenství v agroenvironmentální oblasti a rekvalifikace zemědělců pro trvale udržitelné hospodaření a mimoprodukční funkce zemědělství ve sledovaných oblastech. (CHKO, NP, méně příznivé oblasti). 29. Formulovat cílené vzdělávací moduly, rekvalifikační nebo rozšiřující programy environmentálního vzdělávání a výběr koordinátorů a dodavatelů (eventuálně příprava externích finančních a odborných zdrojů, např. TAIEX, PHARE, SAPARD, mezivládní dohody apod.). 30. Formulovat podmínky výběru a podpory cílených mediálních kampaní (např. k environmentální šetrnosti a nákupu šetrných výrobků a technologií) včetně udílení a propagace ocenění, účasti a prezentace na výstavách a veletrzích (věnovaných různým oblastem podnikání) apod.
T: postupně, trvale
Zodpovědnost: MŽP, MPO, MZ, MZe, MDS
Spolupráce: organizace řízené resorty

Informace, osvěta a poradenství pro veřejnost
31. Zajišťovat osvětu o místních Agendách 21 (MA 21).
T: trvale
Zodpovědnost: MŽP
Spolupráce: Český ekologický ústav, příslušné orgány veřejné správy
32. Vydávat, popularizovat a efektivně distribuovat materiály o problematice životního prostředí. Při uplatňování SP EVVO ČR zvýšit spolupráci s veřejnoprávní televizí a rozhlasem, osvětovými a kulturně vzdělávacími zařízeními.
T: trvale
Zodpovědnost: MŽP, příslušná ministerstva a ústřední orgány státní správy
Spolupráce: příslušné orgány veřejné správy
33. Monitorovat a cíleně rozvíjet environmentální poradenské činnosti organizací státní správy, malých a středních podnikatelských subjektů a NNO (včetně iniciace nových, vzdělávání ekologických poradců, auditování činnosti a systému akreditací) za předpokladu vysoké profesionality. Nesmí být znevýhodněny malé místní poradny. 34. Podporovat propojení environmentálního poradenství v ČR do mezinárodních sítí a mezinárodní spolupráce.
T: do 31. 12. 2002 a dále trvale 35. Začleňovat veřejnost do přípravy nových nebo novelizovaných zákonů, umožnit účast veřejnosti ve všech řízeních, týkajících se ochrany životního prostředí.3 T: trvale
Personální a FINANční zabezpečení SP EVVO ČR
pro léta 2001 - 2003


A) Personální předpoklady zajištění SP EVVO ČR
36. V roce 2001 budou ústřední orgány státní správy a orgány regionální správy zajišťovat úkoly z vlastních personálních zdrojů. V souvislosti se zpracováním výhledu personálního a materiálně technického zabezpečení SP EVVO ČR pro další léta budou podle úkolů Akčního plánu směřovat k dosažení cílového stavu v roce 2003 v souladu s Aproximační strategií pro oblast životního prostředí, kde jsou uvedeny odhady počtu pracovníků pro resort životního prostředí a příslušné orgány veřejné správy. Pro ostatní příslušná ministerstva byl nárůst počtu pracovníků pro zajištění EVVO odhadnut.

Požadavky na personální posílení s výhledem cílového stavu v roce 2003

Instituce
Nárůst počtu pracovníků v letech 2002 - 2003
Osobní náklady (platy, OON, pojistné, FKSP) v tis. Kč
Neinvestiční prostředky na personální vybavení a provozní výdaje v tis. Kč
Neinvestiční prostředky celkem v tis. Kč
2002
2003
2002
20032002200320022003
MŽP
3
1,5
900
4506003001500750
MŠMT
2
1
600
3004002001000500
MV
0,5
-
150
-100-250-
MMR
0,5
-
150
-100-250-
Mze
1
1
300
300200200500500
MDS
0,5
-
150
-100-250-
MPO
0,5
-
150
-100-250-
MZ
0,5
-
150
-100-250-
MO
0,5
-
150
-100-250-
MK
0,5
-
150
-100-250-
MPSV
0,5
-
150
-100-250-
MF
1
0,5
300
150200100500250
ČIŽP
2
1
600
3004002001000500
Odborné ústavy řízené MŽP
5
5
1500
1500100010002500025000
Odborné ústavy řízené MŠMT
3
1
900
3006002001500500
Odborné ústavy řízené ostatními resorty
6
6
1800
18001200120030003000
Krajské úřady (okresní úřady do doby jejich trvání), obce a města, pověřené úřady
50
25
15000
75001000050002500012500
CELKEM
76
43
22800
129001520086003800021500

Celkem se jedná o zabezpečení 119 pracovních míst v letech 2002 až 2003.
Při předpokládaných nákladech na 1 pracovníka v průměrně výši 500 000 Kč u 119 pracovních míst se předpokládá nárůst v letech 2002 až 2003 celkem ve výši 59,500.000,- Kč, tzn. v r. 2002 ve výši 38,000.000,- Kč a v r. 2003 ve výši 21,500.000,- Kč.
Zodpovědnost: příslušná ministerstva
Spolupráce: orgány veřejné správy

A) Předpoklad financování Státního programu EVVO ČR
37. V roce 2001 budou příslušná ministerstva, ústřední orgány státní správy a orgány veřejné správy v ČR sledovat veškeré náklady týkající se SP EVVO ČR v souvislosti se zpracováním výhledu pro další léta podle úkolů Akčního plánu na základě metodiky, zpracované MŽP ve spolupráci s MF ihned po schválení SP EVVO ČR vládou ČR Podklady za rok 2001 a výhled na rok 2002 předají Ministerstvu životního prostředí a Ministerstvu financí. 38. Sledovat a vyhodnocovat náklady na realizaci SP EVVO ČR na základě podkladů ze všech dotčených ministerstev, ústředních orgánů státní správy a orgánů veřejné správy ČR. 39. Při přípravě (sestavování) státního rozpočtu zapracují příslušná ministerstva, ústřední orgány státní správy a příslušné orgány veřejné zprávy předpokládané náklady SP EVVO ČR na následující rok. Financování SP EVVO ČR musí být zajištěno jak pro neinvestiční výdaje, tak pro výdaje investiční. T: v souladu s návrhem státního rozpočtu pro MF každoročně
Zodpovědnost: MŽP a příslušná ministerstva, ústřední orgány státní správy, příslušné orgány veřejné správy 40. Zajistit v rámci posílených rozpočtů a racionalizačních opatření potřebné finanční prostředky a uvolňovat i finanční prostředky investiční. Povinnost zabezpečit financování SP EVVO ČR přísluší zodpovědným i spolupracujícím subjektům podle úkolů Akčního plánu. Vhodnou formou je i využití veřejných zakázek Je možné vytvořit např. podmínky k zavedení komplexní alokace finančních prostředků spolupracujících resortů (součet finančních prostředků). Doporučujeme využívat i systém sdružování prostředků.. Mediální a další aktivity práce s veřejností financovat z kapitol ministerstev (eventuálně správních úřadů), podle věcné příslušnosti. 41. Zakotvit zavedení víceletého financování do podmínek dotačních podpor pro nestátní neziskové organizace na státem podporovanou činnost (do pravidel pro poskytování dotací NNO ze státního rozpočtu) a do příslušných souvisejících zákonů.
T. v souladu s návrhem pravidel poskytování prostředků NNO 42. Zakotvit cílenou podporu EVVO v daňových zákonech tak, aby poskytovaly komerční i nekomerční sféře daňové výhody v případech investování do vzdělávání a daňové úlevy pro vzdělavatele (učitele, pedagogy, lektory, knihovníky apod.) při pořizování vlastních investic do sebevzdělávání v oblasti EVVO shodně s koncepcí státní informační politiky ve vzdělávání, přijaté vládou ČR a podobně, jako v zemích s progresivně se rozvíjející ekonomikou. 43. Pro nestátní neziskové organizace vytvořit v rámci plnění těchto programů nebo mezinárodních dohod aj. veřejně prospěšných prací podmínky osvobozující je od daňových povinností nebo o daňové úlevy shodné s podmínkami NNO zaměřených na sport a tělovýchovu. 44. Podporovat financování analytických a syntetických aktivit EVVO podnikové sféry z kapitol ministerstev, kterých se zkoumané oblasti věcně týkají v souladu s bodem č. 39. Aktivity vyplývající z programů schválených vládou - podle určení v dotyčných programech. 45. Hledat, dojednat a využívat při financování EVVO možnou spolupráci s podporou zahraničních zdrojů pomoci. Pro financování nadnárodních programů nebo při plnění úkolů EVVO vyplývajících z mezinárodních dohod spolupracovat s MF na vytvoření potřebných podmínek.