Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-07-07

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 7. července 1999 č. 693 + P

k postupu vypořádání majetku bývalého Socialistického svazu mládeže,
svěřeného na základě zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže,
do správy Fondu dětí a mládeže


Vazba na záznam z jednání vlády: Vedení MŽP

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í

1. postup vypořádání majetku bývalého Socialistického svazu mládeže, svěřeného na základě zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, do správy Fondu dětí a mládeže obsažený v části III (Přílohy č. 1-7) předloženého materiálu a přijímá k němu stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení,

2. zprávu o průběhu realizace převodů nemovitého majetku nevloženého do obchodních společností, které byly schváleny usneseními vlády uvedenou v části IV předloženého materiálu,

3. Informaci o nemovitostech vyřazených z evidence Fondu dětí a mládeže obsaženou v části V předloženého materiálu;

II. u k l á d á ministru školství, mládeže a tělovýchovy seznámit se stanoviskem vlády uvedeným v bodě I/1 tohoto usnesení předsedkyni výboru Fondu dětí a mládeže.


Provede:

ministr školství, mládeže
a tělovýchovy

Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.


S t a n o v i s k o

vlády k postupu vypořádání majetku bývalého Socialistického svazu mládeže svěřeného na základě zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže,
do správy Fondu dětí a mládeže


A.

Úvodní ustanovení

Novela zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, zákon č. 307/1997 Sb., umožňuje vypořádat veškerý majetek, který je ve správě Fondu dětí a mládeže (dále jen “Fond”) s cílem ukončit činnost Fondu. Materiál předložený vládě k projednání obsahuje obecný popis metodiky postupu při vypořádávání majetku a majetkových účastí České republiky ve správě Fondu.

V souladu s touto obecnou metodikou budou vládě předkládány ke schválení návrhy převodů a prodejů majetku a majetkových účastí, ve kterých bude při oceňování majetku použito obvyklých pojmů, uvedených v zákoně č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) a ve vyhlášce č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku). Jednotlivé návrhy však musí být náležitě odůvodněny a doloženy ekonomickou rozvahou a aktuálními údaji včetně nezbytných dokladů.

Protože předložený materiál obsahuje několik desítek objektů u kterých není z různých důvodů navržen způsob převodu, očekává vláda nejpozději do 31. prosince 1999 předložení informace s návrhem na zařazení těchto objektů do jednotlivých kategorií převodů, a to v členění podle části III, přílohy č. 1 předloženého materiálu.

Vláda se dále ztotožňuje s připomínkami dozorčí rady Fondu a očekává, že Fond vládě urychleně předloží vyjádření ke stanovisku této rady k předloženému materiálu.

Další nutná informace pro rozhodování vlády je potvrzení Fondu, že v předloženém materiálu je uveden veškerý nemovitý majetek ve správě Fondu a proto vláda žádá urychlené předložení informace v tomto smyslu, a to včetně uvedení účetních cen jednotlivých objektů nebo skupin objektů.

Vláda bere na vědomí navržený postup vypořádání, požaduje však dodržení a zabezpečení dále uvedených změn a doplňků při předkládání návrhů vládě.

B.

Změny a doplňky nutné pro předchozí souhlas vlády
pro předkládání návrhů vládě


I. Část III Příloha č. 1 předloženého materiálu - vypořádání majetku nevloženého do obchodních společností

1. Kriteria pro realizaci bezúplatných převodů na občanská sdružení, která nebudou uplatňována jsou následující:

a) povinnost uhradit náklady spojené s realizací bezúplatného převodu (odměna zprostředkovateli) je rozpočtována v nákladech Fondu (viz stanovisko dozorčí rady Fondu),

b) nesplněné závazky vůči Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy nebo Fondu nebudou uplatňovány při výběru a budou uplatňovány pouze při realizaci převodu (do vyrovnání závazků nebude objekt převeden). Pouze v případě, že občanské sdružení své závazky nesplní do doby uvažovaného zániku Fondu, bude objekt nabídnut dalším občanským sdružením dětí a mládeže,

c) povinnost převzít břemeno stávajících právních vazeb. Fond bude převádět objekty bez jakýchkoli závazků a právních vazeb s tím, že výjimka je možná pouze v případě, že občanské sdružení je se všemi závazky a právními vazbami seznámeno a souhlasí s jejich převzetím. Závazky a právní vazby, které nebudou občanskému sdružení oznámeny, uhradí a bude řešit Fond. Z tohoto důvodu vláda očekává, že prvními konkrétními návrhy, které jí Fond předloží, budou bezúplatné převody na občanská sdružení.

2. Objekty bezúplatně převáděné na současného nájemce (strana 11)

a) objekt č. 5074, víceúčelové zařízení, Hradec Králové, Lidická č.p.182, navržený bezúplatný převod na školský úřad se mění na bezúplatný převod na obec Hradec Králové s podmínkou, že zařízení bude provozovat obecní Základní umělecká škola,

b) objekt č. 1009, víceúčelové zařízení, Praha 4, Pujmanové č.p. 874, Amfora - objekt č. 1014, ubytovací zařízení, Skryje č.p. 124 - objekt č. 5066, klub mládeže, Svitavy, Lanškrounská č.p. 64 a objekt č. 7118, ubytovací zařízení, Ruprechtov č.p. 96 nebudou bezúplatně převedeny na uváděné školské úřady, ale bude na ně převedeno bezúplatné právo hospodaření k objektu. Do doby předložení návrhu ohledně těchto převodů vládě, bude zpřesněno zda bude objekt převeden na školský úřad nebo přímo na školské zařízení v něm nyní sídlící.


3. Objekty navržené k prodeji veřejnou soutěží (strana 14)

Objekt č. 2030, administrativní budova, České Budějovice, Husova č.p. 45 se převede do kategorie h), a to do doby ukončení soudního sporu se současným nájemcem, občanským sdružením Jintes. Po uzavření soudního sporu bude vládě opětovně předložen návrh na převod za výše uvedených podmínek. Stejný postup bude dodržen i u kategorie ch) - objekty vlastnicky nevyjasněné - vždy po uzavření případu.


4. Objekty bezúplatně převáděné do nadace (strana 16)

Protože, jak je uvedeno dále v bodě B/III této přílohy, vláda nepovažuje založení nadace za vhodné, budou objekty, uvedené v této kategorii přeřazeny jako vklad do obecně prospěšné společnosti (dále jen “o.p.s.”), která bude za účelem správy těchto objektů založena Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a střešními organizacemi občanských sdružení dětí a mládeže. Tyto objekty budou převedeny ze správy Fondu na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s právem hospodaření, které následně nemovitý majetek vloží do o.p.s. založené ke správě objektů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dořeší s Ministerstvem financí možnost převodu státního majetku do o.p.s., v souladu se zákonem č. 248/1995 Sb. o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů.


5. Objekty vložené do základního jmění obchodní společnosti (strana 16)

Objekty je nutné konkretizovat, uvést způsob jejich vyčlenění ze základního jmění obchodních společností a zvážit přednostní zařazení do o.p.s. JUNIOR HOSTELS nebo bezúplatný převod na občanská sdružení. Konkretizaci, včetně všech potřebných technických a ekonomických požadavků, předloží Fond vládě k informaci nejpozději do 31. prosince 1999.


II. Část III Příloha č. 2 předloženého materiálu - založení obecně prospěšné společnosti

Zakladateli o.p.s. JUNIOR HOSTELS budou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, ministr bez portfeje a střešní organizace občanských sdružení dětí a mládeže. Při předkládání konkrétního materiálu do vlády bude součástí materiálu ekonomická rozvaha o.p.s., přehled platných nájemních smluv, včetně vyhodnocení jejich výhodnosti pro Fond, přehled závazků a pohledávek nájemců vůči Fondu a návrh na jejich vypořádání.


III. Část III Příloha č. 3 předloženého materiálu - založení nadace

Vláda nepovažuje za nutné zřídit nadaci. Finanční prostředky ze schválených prodejů nemovitostí a převodu majetkových účastí, které jsou dosud převáděny na zvláštní účet Fondu, budou nadále, vždy pro ukončení půlroční uzávěrky Fondu, převáděny na zvláštní účet, zřízený při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Dispoziční právo k účtu a podmínky jeho zřízení projedná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s Ministerstvem financí do konce roku 1999. Objekty, které jsou navrhovány převést po jejím zřízení do nadace, budou převedeny do k tomu účelu zřízené o.p.s., jejímiž zakladateli budou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a střešní organizace občanských sdružení dětí a mládeže. K tomu účelu bude nejprve Fondem převedeno na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy právo bezúplatného trvalého užívání uvedených objektů. Následně pak Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tyto nemovitosti vloží do o.p.s., založené k jejich správě. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dořeší s Ministerstvem financí možnost převodu státního majetku do o.p.s., v souladu se zákonem č. 248/1995 Sb.


IV. Část III Příloha č. 4 předloženého materiálu - privatizace společností Stavocentral, a.s., JUNIOR centrum, a.s. a AGM, a.s.

1. Obchodní společnost Stavocentral, a.s., je nutné přeřadit do kategorie objektů ch) - vlastnicky nevyjasněné. Na majetek vznesla restituční požadavek Českomoravská rada svazu klubů mládeže. Pokud Fond neuzná tento požadavek, musí uvedený subjekt uplatnit nárok u soudu. Pokud nebude uznán restituční požadavek, měla by být společnost zprivatizována, a to bez nemovitosti Bílý lev v Praze. Tato nemovitost bude v souladu s usnesením vlády z 9. března 1994 č. 138, z 25. května 1994 č. 280 a z 25. listopadu 1998 č. 773, navrácena Židovské obci v Praze

2. Privatizace společnosti AGM, a.s., proběhne bez jakéhokoliv majetku a majetkových účastí ve správě Fondu. Tuto společnost však nelze privatizovat v době, kdy spravuje ještě nevypořádaný majetek ve správě Fondu. Měla by být privatizována jako poslední.


V. Část III Příloha č. 5 předloženého materiálu - odstátnění společnosti Mladá fronta, a.s.

Vláda se domnívá, že optimální formou odstátnění společnosti Mladá fronta, a.s., je její transformace na o.p.s.. Zakladateli bude vložen nemovitý majetek související s vydavatelskou a nakladatelskou činností, jako například administrativní budova v Radlicích, sklad v Chlumově ulici, ne však umělecké předměty a rekreační objekty včetně vybavení na Benecku a Adamov. Rekreační objekty budou přednostně převedeny do kategorie e) - síť mládežnických ubytoven. Proto vláda doporučuje výboru Fondu, aby při přípravě návrhu pro vládu k odstátnění společnosti Mladá fronta, a.s., vycházel ze zpracovaného projektu.


VI. Část III předloženého materiálu - obecně

Při předkládání konkrétních návrhů věnovaných privatizaci, deetatizaci a likvidaci obchodních společností musí předkládaný materiál obsahovat nejen návrh kupní ceny (převodní ceny) ale zejména účetní zůstatkové hodnoty převáděných majetkových složek podle stavu k poslednímu dni měsíce, předcházejícího datu předkládání návrhu vládě.

Součástí jednotlivých návrhů budou vždy i základní ekonomické rozvahy dalších, alternativních řešení, tj. analýza postupných odprodejů, analýza výsledků zrušení společností apod., tak, aby bylo vybráno nejvhodnější možné řešení.

Součástí předložení návrhu na zrušení společnosti JUNIA, s.r.o., bude vyjádření Ministerstva financí. Před předložením návrhu vládě je dále nutné provést hloubkovou kontrolu této společnosti s vyvozením osobní zodpovědnosti. Výsledek šetření bude součástí návrhu na zrušení. Součástí návrhu bude i navrácení půjčky poskytnutí ze státního rozpočtu.

Konstrukci prodejních cen navrženou v materiálu je nutné projednat s Ministerstvem financí. Navržený postup neodpovídá postupům, používaným při prodeji státního majetku.


VII. Část III Příloha č. 7 předloženého materiálu - harmonogram

Uváděné termíny nejsou z pohledu vlády reálné. Vláda proto žádá o přepracování harmonogramu s tím, že předkládání jednotlivých návrhů bude co nejvíce urychleno.