I. n e s o u h l a s í
s Výroční zprávou Fondu dětí a mládeže za rok 1995 z důvodů uvedených ve stanovisku vlády, které je přílohou tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády podle bodu I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 10. dubna 1996 č. 228
S t a n o v i s k o
vlády k Výroční zprávě Fondu dětí a mládeže za rok 1995
Vláda projednala dne 10. dubna 1996 Výroční zprávu Fondu dětí a mládeže za rok 1995 a vyslovila s jejím obsahem n e -
s o u h l a s , a to z následujících důvodů:
1. Nekorektní údaje
V oddílu III. Činnost exekutivy Fondu je částka 2 258 020,- Kč vztahována k provozním nákladům exekutivy a výboru Fondu (což má podle výroční zprávy zahrnovat: odměny členům výboru, mzdy, daně, poplatky, ostatní osobní náklady, nájemné a cestovné). V závěrce Fondu za rok 1995 jsou však uvedeny mzdové náklady zaměstnanců ve výši 1 882 283,- Kč a odměny členům výboru ve výši 1 006 640,- Kč, tj. v součtu o cca 600 tis. více než uvá dí výroční zpráva.
Dále je konstatováno, že "Fond v roce 1995 zaměstnával 12,4 pracovníků a 1,7 řídících pracovníků", což je rozpor s účetní uzávěrkou za r. 1995, ve které bylo uvedeno, že 1,7 řídících pracovníků je z počtu 12,4 pracovníků celkově.
Také průměrné hrubé měsíční platy nekorespondují s celkovou částkou, ba ani s částkami udávanými v účetní uzávěrce.
2. Nekontrolovatelné informace o stavu majetku
Oddíl IV. Stav movitého a nemovitého majetku ve vlastnictví ČR postrádá srozumitelnost:
- Především by Výroční zpráva za rok 1995 měla podávat obraz o stavu majetku v r. 1995, tj. údaje o stavu k 1.1.a 31.12. s tím, že je přípustné konstatovat pro srovnání i stav ke vzniku Fondu, tj. k 13.9.1993.
- Poznámky k jednotlivým položkám obsahují text spíše zavádě jící. Např. v poznámce č. 1 k položce pohledávky jsou termí ny "částky dle splátkového kalendáře", či "překlenovací půjčky" bez dalšího vysvětlení nesrozumitelné. Z poznámky č. 3 není zřejmé, k jakému výchozímu údaji je vztažen inven tarizační rozdíl ve výši 25 521 tis. Kč (tento rozdíl převy šuje částku k 13.9.1993 o cca 14 mil. Kč). Poznámka č. 5 konstatuje, že stávající základní jmění obchodní soudy za psaly již začátkem r. 1994. Je tedy zcela nepochopitelné, proč je jako předcházející základní jmění uváděna hodnota z r. 1993.
- U dohledaného majetku z formulace o movitém majetku v hod notě 24 901 tis. Kč není zřejmé, zda je již součástí po ložky 109 960 tis. Kč, či zda bude teprve do účetnictví Fondu zaveden - nejistotu znásobuje i konstatování, že se "majetek nachází mimo objekty spravované Fondem".
3. Nakládání s majetkem v rozporu s posláním Fondu
V Přehledu prostředků poskytnutých na činnost dětí a mládeže se konstatuje, že ...V rámci programu "Střecha pro děti a mládež" pronajal Fond sdružením dětí a mládeže, organizacím a osobám s dětmi a mládeží spolupracujícími za symbolický ná jem ve výši odpisů celkem 42 objektů ..., avšak z následující ho výčtu nájemců v přehledu využití majetku je zřejmé, že ná jemci jsou nejméně ze dvou třetin obchodní společnosti.
4. Špatné hospodaření v obchodních společnostech
V oddílu VI. Správa majetkových účastí v obchodních společ nostech vyplývá, že se Fondu stále nedaří docílit ziskovosti obchodních společností, jejichž souhrnné jmění představuje 900 mil. Kč. Předpokládaná ztráta v r. 1995 kolem 20 mil. a zatíženost úvěry ve výši 67 mil. nepředstavují perspektivu pro naplnění hlavního poslání, ke kterému byl Fond ustaven.
5) Postup výboru Fondu v rozporu se zákonem
V souvislosti s informací o restrukturalizaci CKM a.s. vláda upozorňuje na to, že k vytvoření nových obchodních společností zákon 113/1993 Sb. ukládá Fondu podle § 6, odst. 4, písm. c) vyžádat si od vlády předchozí souhlas. Vláda konstatuje, že o tento souhlas požádána nebyla.
V souhrnu vláda konstatuje, že výroční zpráva je v mnoha částech nevěrohodná a proto doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby ji vrátila Fondu k přepracování. Zároveň vláda konstatuje, že Fond za více jak 2 roky své existence nebyl schopen uspořádat majetkové poměry Fondu, přivést obchodní společnosti k prosperitě a nedaří se mu naplňovat vyhlašované programy. Z materiálu je zřejmé, že Fond nebyl schopen ani v minimálním rozsahu naplňovat hlavní poslání, pro které byl ustaven, tj. podpora činností ve prospěch dětí a mládeže. Vláda v této souvislosti odkazuje na svá kritická stanoviska ke všem materiálům v minulosti předkládaných Fondem Poslanecké sněmovně.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem a vzhledem k tomu, že vláda nemá možnost přímou cestou ovlivnit činnost Fondu, který spravuje majetek ČR, dává vláda ke zvážení Poslanecké sněmovně vyslovit vedení Fondu nespokojenost jak s předkládanými materiály, tak i s dosavadní činností.