Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1998 > 1998-01-29

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 29. ledna 1998 č. 49

o metodickém pokynu pro zpracování předkládací zprávy
k pozičním dokumentům k jednání o dohodě
o přístupu České republiky k Evropské unii


Vazba na záznam z jednání vlády: Database 'Vedení MŽP', View 'Dokumenty vlády\Hierarchicky'

V l á d a

I. s c h v a l u j e metodický pokyn pro zpracování předkládací zprávy k pozičním dokumentům k jednání o dohodě o přístupu České republiky k Evropské unii uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy, kteří zpracovávají návrhy pozičních dokumentů, aby

1. při jejich dopracovávání postupovali v souladu s metodickým pokynem uvedeným v bodě I tohoto usnesení,

2. návrhy pozičních dokumentů předložili vládě do 17. února 1998;

III. d o p o r u č u j e guvernérovi České národní banky postupovat v souladu s tímto usnesením.


Provedou:

členové vlády a
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy


Na vědomí:

guvernér České národní
banky

Předseda vlády

Ing. Josef T o š o v s k ý , v. r.





Metodický pokyn pro zpracování předkládací zprávy k pozičním dokumentům


Předkládací zpráva by měla být plně vypovídacím shrnutím pozičního dokumentu, které zřetelně charakterizuje podstatné otázky, vyplývající z osnovy pozičního dokumentu. Každá otázka musí být argumentačně podložena a jasně vysvětlena.

Obsah:

1. Charakteristika věcného rozsahu předkládaného pozičního dokumentu.

2. Informace o tom, co bylo vzato v úvahu při zpracovávání pozičního dokumentu, resp. kde jsou rezervy, které musí být dále prověřovány, t.j. zda poziční dokument vychází z úplné znalosti příslušné legislativy ES, včetně primární a sekundární, příp. acquis 3. pilíře, judikátů Evropského soudního dvora, smluv ES s třetími zeměmi a mnohostranných úmluv, jichž je ES signatářem, a mezinárodních smluv, jimiž je ČR vázána. Zároveň, pokud je to relevantní, je účelné v této části charakterizovat v několika větách principy, na nichž je daná oblast (komunitární úprava, příslušná politika apod.) založena, a jaké jsou tendence jejího dalšího vývoje.

3. Shrnutí rozborů, resp. kvalifikovaných odhadů ekonomických, finančních, institucionálních, sociálních a dalších dopadů, které nastanou v důsledku převzetí členských závazků v dané oblasti, a to jak v těch, které přicházejí v úvahu pro přechodná období, tak těch, které jsou "bezproblémové". Dále uvést termín, k němuž by ČR měla být na řádné zajištění těchto závazků připravena. Odhady by měly být pokud možno kvantifikovány.

Jde např. o dopady na:
- produktivitu reálné ekonomiky
- kvalitu konkurenčního prostředí
- cenovou hladinu
- obchodní bilanci
- kapitálové toky
- přístup na kapitálové trhy a příliv zahraničních investic
- státní rozpočet
- zaměstnanost

4. Návrh negociační pozice

-- návrh, zda ČR bude žádat o přechodné období a v jaké délce, zdůvodnění a argumentace pro vyjednávání s EU (včetně nabídky protikompenzací), a dále informace, zda jde o "konečný" návrh či zda bude ještě předmětem dalšího zvažování a zpřesňování

-- výčet oblastí, kde se nepředpokládají problémy při negociacích, resp. v přípravě ČR na převzetí závazků z členství vyplývajících, zdůvodnění; uvést, kdy se předpokládá plné převzetí příslušné komunitární legislativy

-- odhad oblastí, resp. komunitárních právních předpisů, u nichž může EU žádat přechodná období, včetně návrhu na případnou kompenzaci ve prospěch ČR.

5. Hierarchizace návrhů na přechodná období s uvedením míry nezbytnosti prosazení jednotlivých požadavků (které jsou klíčové a nelze od nich ustoupit, resp. kde je možné za určitých předpokladů ustoupit)

6. Upozornění na jiné problémové otázky se zdůvodněním a návrhem řešení, t.j. oblasti v nichž by vláda měla přijmout určité rozhodnutí či vymezit směr další přípravy

7. Závěr - shrnutí klíčových problémů